Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Didàctiques del carrer

    Jaume Martínez Bonaféfebrer 8, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Júlia porta posat un vestit fabricat a Mèxic, importat per una empresa tèxtil de Granollers, el preu del qual s’exposava en quatre monedes diferents, i comprat en una botiga que disposa d’aquest mateix model en sucursals distribuïdes per les principals ciutats del planeta, amb un logo fàcilment identificable per ciutadans amb cultures, llengües, costums i economies molt dispars. La botiga està instal·lada en un shopping mall, una gran superfície comercial que repeteix la seva estratègia arquitectònica en altres shopping mall de ciutats pertanyents a continents distants per milers de quilòmetres.

    La nena camina cap casa seva, en l’extraradi de la ciutat, on acaben d’inaugurar un altre gran centre comercial amb el nom de Plaça Major. Es deté davant l’últim graffiti dels seus col·legues de l’institut i, en veure que la llum del sol es va perdent en el crepuscle, evita passar per una plaça solitària amb grans columnes que deixen invisible una porció important de l’espai. Ve observant contrariada els noms dels carrers, perquè no pot identificar cap dedicat a una dona. En passar al costat del parc observa que, en un racó apartat, un parell de captaires col·loquen uns cartons sobre l’herba a manera de matalàs. Camina de pressa perquè arriba amb retard a una reunió del grup de joves del barri que han constituït una coordinadora en defensa del parc, amenaçat per una requalificació urbanística que el convertiria en un parell d’altes torres dedicades a oficines.

    Doncs, com no hi ha “material curricular” en la vida quotidiana, si volen vostès, a Júlia li comprem uns quants llibres de text i li posem un munt d’exercicis perquè els faci quan acabi la reunió.
    _______________

    Toni és el mestre de Júlia. És professor interí, perquè en la Comunitat on treballa fa anys que no es convoquen oposicions. Era un bon estudiant, tant en el Batxillerat com en la Facultat, si s’ha de jutjar per les notes obtingudes en els exàmens. Així que ara a Júlia i a la resta de la classe els matxaca a exàmens. Així ho van fer amb ell i així va aprendre que funcionava això d’ensenyar. A Toni li costa mantenir l’atenció de l’alumnat. Ensenya Geografia i Història, però el programa és molt extens i el ritme d’avanç és lent. L’alumnat s’entreté sovint en anècdotes o successos del quotidià, i pretenen traslladar les seves converses i preocupacions al territori de l’aula, i a Toni li agradaria atendre’ls, però no dóna temps. El temari és el temari i ell no l’ha inventat. Ha acudit a algun curs de formació permanent al CEFIRE, però sempre hi ha un tipus deixant anar el rotllo, reproduint el format tradicional de les aules, un que parla mentre els altres asseguts atenen en silenci. Sembla que tampoc això l’ajuda molt.

    Un divendres a la tarda es troba a Júlia xerrant amb la seva colla a les portes d’un gran centre comercial. La saluda i li pregunta com porta la preparació de l’examen. “M’ha preguntat la meva mare, i ja m’ho sé tot”, li respon Júlia. Quan Toni entra per la porta d’aquell centre comercial comença a entendre on està el veritable currículum, aquest que confereix identitat. Aquí, mentre la colla passeja pels carrers del shopping mall, entre empentes, riures, amors i discussions adolescents, la seva relació queda intervinguda per la omnipresència de la mercaderia. Júlia i les seves amigues aprenen una teoria del cos, del consum, de la sexualitat, de la família, del viatge, de l’alimentació, de la salut, del vestit, del consum, en fi, dels múltiples aspectes de la vida quotidiana, enllaçats per un discurs integrador escrit pel capitalisme de consum. Toni fragmenta la realitat en lliçons i temes disciplinars, i el carrer, al contrari, integra i posa en relació múltiples sabers pràctics.

    Com l’escola no ha volgut encara llegir el carrer com a text alfabetitzador, i fer-ho, com suggeria Freire, amb les eines conceptuals i procedimentals de la crítica, Toni i Júlia es troben un dilluns més a l’entrada d’institut sabent que els esperen poques emocions i molt sense sentit.

    Encara que no sé per què els explico això. Quan el meu pare em preguntava com m’anava a l’escola, sempre feia referència al dia de demà. “Estudia, perquè en cas contrari no seràs res el dia de demà”, deia. Potser es tracti d’això, d’esperar ensopits al dia de demà.

    A veure si li expliquen a Júlia, llavors, perquè serveix el present.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Currículum educació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Alumnes boicotegen les proves externes d’avaluació de l’ESO
    Next Article
    Opinió
    Call me by your name
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}