Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Alumnes boicotegen les proves externes d’avaluació de l’ESO

    Sandra Vicentefebrer 7, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Boicot a les proves d'avaluació externa de l'ESO d'un alumne d'un institut de Terrassa
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “No sóc una etiqueta, em dic Òscar” o “L’educació no és una competició” són algunes de les consignes que l’Òscar, alumne de l’institut Les Aimerigues de Terrassa va escriure a la portada i contraportada de les seves proves externes d’avaluació de l’ESO. Sota el hashtag “Incompetències”, en referència a les competències bàsiques que s’examinen en aquestes proves, les xarxes socials recullen ja diverses mostres d’exàmens que han estat boicotejats de la mateixa manera.

    Ja fa anys que sindicats d’estudiants com el SEPC o assemblees d’estudiants com la de l’institut Les Aimerigues criden a la desobediència davant aquestes proves, però aquest és “el primer any que organitzem una campanya com aquesta”, assegura Mercè Tarès, portaveu nacional del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalansm (SEPC). Així, l’Oriol, membre de l’assemblea d’estudiants del seu institut, explica que tenien pensat fer “alguna acció però quan ens vam assabentar del boicot nacional, ens vam posar en contacte amb el SEPC per a que ens fes arribar pegats per a posar a les portades dels exàmens”.

    En el cas d’aquest institut de Terrassa van secundar l’acció uns 25 alumnes d’un gruix de 80. Respecte a les xifres totals, Tarès assegura que encara les estan recopilant, tot i que “el nombre final no serà representatiu, perquè hi ha centres que han fet boicot per la seva banda i d’altres en els que les estudiants han estat coaccionades per a realitzar l’examen”.

    L’objectiu de l’acció era denunciar que “aquests exàmens ens tracten com a números, no com a persones. Ens valoren com a un producte i avaluen un nivell d’educació que no té en compte la formació crítica que demanem molts estudiants”, argumenta l’Oriol. Aquesta crítica rau, entre d’altres coses, en què no s’avaluen assignatures relacionades amb les ciències socials: “si treuen la filosofia i incorporen tecnologia és perquè estan donant importància a un model de jove destinat a un determinat lloc de feina”, argumenta Tarès, qui critica que “s’elimini la música de l’ESO per a introduir-hi assignatures d’economia i empresa”.

    El fet de desplaçar les humanitats de les competències bàsiques per a Ramón Font, portaveu del Sindicat de l’Ensenyament USTEC, és un “desastre pedagògic. Deixar de banda assignatures que fomenten el pensament crític l’educació porta a un model que instal·la un sistema operatiu als nanos que els prepara per a que qualsevol empresa els programi com vulguin. Els estem llançant directament al mercat”.

    Segons el SEPC, aquestes proves, a més, generen “un sentiment de competitivitat entre els alumnes i els centres”. Els resultats de les proves, que se centralitzen al Departament d’Ensenyament, no són públics i només es transmeten a cada centre per tal de comunicar-los el seu posicionament respecte la mitjana escolar catalana i fer-los veure quines són les seves mancances i punts febles a nivell pedagògic. Tot i això, segons Font, “no cal que les dades siguin públiques per a que la gent les sàpiga”.

    Assegura que el problema no són els rànkings, sinó que “el sistema educatiu s’ha tenyit d’una competitivitat que fa que les escoles competeixin entre elles i entrenin els alumnes per a superar les xifres de la resta”. Per aquest motiu, Font assegura que USTEC recolza la crida a la mobilització i al boicot a aquestes proves i assegura que “aquestes mostres de desobediència denoten un pensament crític i un respecte pels valors col·lectius que sí que haurien de formar part de les competències bàsiques de l’ESO”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    competències bàsiques ESO proves externes de l'eso
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ensenyament convocarà 15.658 places de docents en cinc anys
    Next Article
    Opinió
    Didàctiques del carrer
    Sandra Vicente
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}