Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els anuncis de joguines en què nenes es preocupen del seu físic es dupliquen en un any

    Sandra Vicentefebrer 15, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    A la campanya de Nadal del 2018 es van doblar els anuncis que mostraven nenes preocupades pel seu aspecte físic
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les nines per les nenes i els cotxes pels nens. Elles compartint el joc amb altres amigues, mentre que a ells se’ls mostra competint. Per a elles jocs tranquils i per a ells l’acció. Aquests serien els estereotips bàsics de gènere de les joguines que s’anuncien per televisió i que es repeteixen centenars de vegades durant la campanya de Nadal, que dura de l’octubre fins al gener.

    Fa anys que diverses associacions critiquen, any rere any, el sexisme que hi ha darrera els catàlegs i els anuncis, i les xifres diuen que el nombre d’anuncis amb estereotips de gènere ha estat descendint des del 2012 -essent que el 2004 més del 50% de la publicitat va ser sexista. Fins aquest any. Enguany, els anuncis amb estereotips de gènere ha pujat fins el 34.7%, segons s’extrau de l’informe La representació dels estereotips de gènere en la publicitat de joguines durant la campanya de Nadal”, elaborat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).

    Una altra dada que destaca de l’informe és que l’11% dels anuncis mostraven nenes que es preocupaven pel seu aspecte físic, pintant-se les ungles, fent-se reflexos als cabells o maquillant-se i tatuant-se. Aquest percentatge duplica al de la campanya de l’any passat, en què la cosificació de les nenes era del 4.2%. “El maquillatge, de fet, ni tan sols és un joc: és un indicador que les pròpies famílies estereotipen les seves filles. ‘Ets una nena i has de jugar en silenci, sense cridar l’atenció’, mentre que els nens tenen joguines que fan llums i sorolls”, opina Raquel Rei, responsable de l’àrea d’Audiovisuals d’ElParlante, col·lectiu que treballa en l’edu-comunicació.

    De fet, els nens estan relacionats amb la idea de la competició. En un 11,5% dels casos se’ls veia competint i casi mai compartint joc amb nenes (juguen sols en el 51.2% dels anuncis). Aquests estereotips eren presents en les categories de jocs d’autopistes i accessoris (35%) i vehicles en miniatura (25.6%). Però són les nenes les que surten pitjor parades amb aquests estereotips: el 63.4% dels anuncis que contenien preconcepcions de gènere les apel·laven a elles. Així, es mostraven nenes jugant només amb nenes i amb nines (en gairebé un 20% dels casos) o maquillant-se (11%).

    Per a Rei, “som el que veiem”, i és que si ens remetem a la llista de les 10 joguines més demandades aquest any es pot veure que els estereotips recollits pel CAC es repeteixen a gairebé tots els anuncis. De fet, hem d’anar a la sisena posició –un joc de vehicles i ninots dels PJ Mask- per a trobar nens i nenes jugant junts. Aquesta reiteració dels estereotips diu als nois i noies que, “per molt que vulguin canviar, la societat perpetua constantment uns estereotips que els marquen des de petits”.

    Així, en aquesta campanya en què la presencia dels anuncis sexistes ha augmentat per primera vegada en sis anys, trobem que la televisió relaciona més encara les nines i accessoris d’imitació de la realitat -tasques de cura- a les nenes, i els jocs de cotxe i habilitat als nens. “La publicitat ha deixat de ser políticament correcta, tot i que després les crítiques obliguin les marques a retirar anuncis per sexistes o racistes”, assegura Rei. Opina que el motiu és que “ha deixat de sortir a compte fingir ser feminista per a les grans empreses. Ven molt més la polèmica i aquest és un discurs capitalista que va calant poc a poc en les i els infants”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Comunicació Feminisme gènere joguines
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La motivació a l’escola
    Next Article
    Actualitat
    Els mestres es revolten contra la idea del Govern espanyol d’introduir una casella per al castellà
    Sandra Vicente
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}