Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Dolor y gloria’ i ‘Dumbo’

    Jaume Celaabril 4, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Dolor y gloria’

    Sabeu prou bé que no sóc crític de cine, ni estudiós del setè art. Sóc encara el nen que passava tardes i tardes al cine del seu barri meravellat pel que veia a la pantalla. Sempre parlo des de la passió que et dóna aquesta mena d’experiència que t’ajuda a viure la realitat d’una determinada manera.

    I reconec que estic tocat per Dolor y gloria, de l’Almodóvar. No sé si és la seva millor pel·lícula –encara tinc molt present La ley del deseo”– però és una de les millors, una d’aquelles obres que t’arriben i s’instal·len per sempre més al teu interior i a la teva retina. No sé què en pensarà la gent jove i m’agradaria comentar-la amb nois i noies de vint anys, per exemple.

    Un director de cine –alter ego d’Almodóvar– construeix un joc de miralls –una autoficció,. més que una autobiografia, com ell mateix ha declarat– entre la realitat i el cinema, entre el record i el present, entre la nostàlgia per un món perdut i la incapacitat de recuperar el passat, de fer-lo reviure. Cal acceptar el pas del temps i les seves lògiques i aquesta acceptació comporta unes dosis de dolor, per això deia que m’agradaria parlar-ne amb gent jove, no pas amb gent de la meva edat, quan el futur s’aprima i el passat es revifa i tot es converteix en memòria i la memòria, ho sabem prou bé, és una construcció que fem des del present.

    D’aquest joc de miralls entre el passat i el present tres moments memorables: la retrobada amb l’antic amant –Banderas, en el millor paper de la seva vida i Leonardo Sbaraglia–, les converses amb la seva mare –la gran Julieta Serrano, el seu caminar, els seus ulls–, i el moment que el director, quan és un nen, descobreix el cos despullat del noi que va a la cova on viuen a posar unes rajoles a la cuina i a qui la criatura ensenya a llegir, escena que donarà peu a uns dels moments més màgics i bells de la història.

    Estem davant, goso afirmar apassionadament, d’una pel·lícula rodona, inoblidable, que fa que tinguis ganes de tornar-la a veure i tancar els ulls i pensar-la i repensar-la i tornar-la a veure… fins a la fi del temps.


    ‘Dumbo’

    Els que tenim una certa edat recordem dues pel·lícules de dibuixos animats que ens van glaçar el cor per una estona. Parlo de Bambi i de Dumbo.

    Tim Burton, uns dels directors més originals de la història del cine, més original i més identificable, filma les peripècies de Dumbo amb personatges reals –llevat d’alguns animals– i uns efectes visuals molt potents. El nucli emocional de la història es manté: un elefantet que és apartat per la força de la seva mare i convertit en espectacle de circ gràcies a les seves orelles desproporcionades que li permeten volar activades per una ploma. Un elefant separat de la seva mare com els passa a les dues criatures de la pel·lícula, una noieta i el seu germà més petit que han perdut la mare i veuen com el pare arriba de la guerra sense un braç. Treballen en un circ que va de capa caiguda i l’elefantet ajuda a superar la crisi fins que cau en mans d’un personatge molt visionari que té organitzat un immens parc d’atraccions on l’elefantet es podrà convertir en l’actuació de més valor.

    Burton sap crear un univers visual que no oblides. Dumbo no és una excepció a aquesta regla que identifica les seves obres.

    Tot i que mira de contenir les parts més emotives de la història, és aconsellable portar un mocador o uns quants kleenexs preparats per rebre les llàgrimes que esperen a les portes dels ulls.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cine opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Es pot tenir l’ESO sense haver parlat mai de la dictadura franquista”
    Next Article
    Actualitat
    Aula Escola Europea guanya la Lliga de Debat de Secundària, en la que han participat 5.000 alumnes de 163 centres
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}