Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Dos alumnes reobren el debat sobre l’ensenyament d’homeopatia i teràpies alternatives a la universitat pública

    Teguayco Pintoabril 8, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Tubs amb comprimits per a tractaments homeopàtics. / CC by SA Javier Mediavilla Ezquibela (Wikimedia Commons)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A principis del mes de març la Universitat de Barcelona (UB) va decidir eliminar de la seva oferta formativa el màster sobre homeopatia per “falta de base científica”. La decisió es va prendre poc després que un estudiant iniciés una campanya de recollida de signatures demanant la supressió d’aquest curs. Diversos dies més tard, un altre estudiant de la Universitat de Santiago va realitzar una petició a través de la mateixa plataforma perquè s’eliminessin diversos programes sobre teràpies alternatives que s’imparteixen en aquest centre.

    Les iniciatives plantejades per aquests dos estudiants han sacsejat la plàcida realitat en què viuen moltes universitats públiques espanyoles, que continuen oferint cursos d’especialització i postgraus sobre pràctiques que la comunitat científica ha demostrat que són ineficaços o l’eficàcia dels quals encara no ha estat demostrada.

    Universitats com la Pablo Olavide de Sevilla, la Rei Joan Carles de Madrid, la de Saragossa o la de València, ofereixen cursos en diferents disciplines com homeopatia, acupuntura o reiki. “Hem de garantir que a la universitat s’hi ensenyin pràctiques que estiguin científicament demostrades” i eliminar els cursos que ofereixen “informació que bàsicament és falsa, especialment quan va dirigida a professionals que ofereixen atenció sanitària”, explica a Borja Merino, estudiant de medicina de la USC i principal impulsor d’una de les campanyes.

    Es tanquen alguns cursos i se’n reobren d’altres

    Igual que ha fet la UB, durant els últims anys altres centres, com les universitats de Sevilla i Còrdova, han decidit eliminar els seus programes d’homeopatia. No obstant això, molts d’aquests centres tornen a oferir cursos similars de tant en tant i fins i tot la pròpia UB segueix mantenint un altre postgrau sobre acupuntura, una pràctica sobre l’efectivitat de la qual tampoc hi ha evidències sòlides.

    Respecte a aquesta situació, el vicerector de Política Acadèmica de la UB, Gaspar Rosselló, ha assegurat a aquest diari que mantindran la “coherència” i que “es revisaran tots els cursos que estiguin en aquesta línia, per veure la viabilitat de cadascun d’ells i decidir si es continua o no”. Rosselló ha assegurat que “en el si de la universitat sempre hi ha hagut una preocupació sobre aquesta formació” i que “sempre hi ha hagut divergències sobre la seva viabilitat científica”.

    “Jo vaig ser un dels incauts”

    Molts d’aquests postgraus estan orientats a llicenciats en medicina, infermeria i fisioteràpia, que busquen una formació complementària que sovint està avalada per col·legis oficials. Un d’ells és el fisioterapeuta Eduardo Fontdevila, que va realitzar un màster d’acupuntura molt similar al que avui s’imparteix a la USC. “Jo vaig ser un dels incauts”, diu a eldiario.es, “vaig fer el curs perquè en aquell moment era una formació que estava avalada pel Col·legi Oficial de Fisioterapeutes i perquè m’havia agradat l’enfocament d’una salut més integradora”.

    No obstant això, Fontdevila, que avui és professor associat de l’Escola Universitària de Fisioteràpia de la Universitat de Cantàbria, va acabar abandonant la pràctica de l’acupuntura pels seus escassos resultats i per tenir un corpus teòric poc científic. “Jo dono suport a un acostament racional a les pràctiques mèdiques, així que el mateix que li exigeixo al paracetamol ho exigeixo a l’acupuntura. No és acceptable que es col·loqui un producte la eficàcia del qual no s’ha comprovat”, assegura.

    L’acupuntura no ha pogut demostrar la seva eficàcia

    Al contrari del que succeeix amb l’homeopatia o el reiki, dels quals no existeixen estudis que justifiquin la seva eficàcia, l’acupuntura sí que ha comptat històricament amb estudis favorables. De fet, l’Organització Mundial de la Salut va publicar el 2004 unes directrius en què s’assegura que “l’eficàcia de l’acupuntura, tractament popular per alleujar el dolor, ha estat demostrada tant en nombrosos assajos clínics com en experiments de laboratori”, i fins i tot es va publicar una guia pràctica d’aquesta disciplina el 2002.

    No obstant això, l’OMS es basa en una revisió d’estudis científics realitzada per la pròpia organització el 1996. Investigacions més recents indiquen que aquesta pràctica no té un efecte significatiu en la majoria dels casos i segons assenyala un informe sobre teràpies naturals encarregat l’any 2011 pel Ministeri de Sanitat, “l’efecte analgèsic de l’acupuntura en diferents situacions clíniques de dolor és mínim i sense suficient rellevància clínica”.

    Aquest és un resultat similar al trobat recentment per l’Institut Nacional de Salut britànic que, després de realitzar una anàlisi de 30 estudis, ha conclòs que l’efecte de l’acupuntura per mitigar el mal d’esquena no és superior al placebo. Després d’aquest resultat, la institució modificarà la seva guia de recomanacions, en la versió preliminar de la qual s’hi afirma explícitament que “no s’ha d’oferir l’acupuntura per tractar el mal d’esquena no específic amb o sense ciàtica”.

    Un negoci per a les universitats

    La demanda social d’algunes d’aquestes teràpies i el buit legal existent han provocat que segueixin apareixent cursos en universitats i centres educatius de tot tipus. “S’ha de tenir en compte que, d’una banda, les universitats guanyen diners amb això i, de l’altra, volen evitar l’enfrontament amb alguns companys”, explica Manuel Collado, investigador de l’Institut d’Investigació Sanitària de Santiago i un dels signants de la petició de la USC.

    A més, Collado assenyala que, en créixer el nombre de metges que han tingut aquest tipus de formació, creix la pressió en els col·legis mèdics per fer seccions especifiques d’aquestes pràctiques. “És una gran bola de neu que ha anat creixent, fins al punt que molts col·legis mèdics ja no exigeixen als seus col·legiats que compleixin amb un principi bàsic de la deontologia mèdica: mai aplicar una teràpia que no estigui prou comprovada”.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘La modista’
    Next Article
    Opinió
    El treball per projectes: cap a un nou paradigma?
    Teguayco Pinto

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}