Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Dret a l’educació: eina de futur per al canvi i la transformació social [part III]

    Dret a l’educació: eina de futur per al canvi i la transformació social [part III]

    Neus Giménez Turoctubre 13, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    IDHC 3bis

    Dies passats exposàvem en aquest bloc l’opinió de quatre experts sobre la realitat actual del dret a l’educació. La fotografia resultant no és veritablement optimista. Però, no ens volem quedar només en l’anàlisi crític, hem de donar un pas més, un pas que ens porti de la crítica a la construcció. Que ens doni les eines de canvi i de futur que necessitem per fer del dret a l’educació una eina per a la transformació social. Per això, després de les exposicions dels quatre ponents els hi varem preguntar, “Davant d’aquest panorama, quines solucions hi ha?”.

    Carmen Panchón proposa cercar noves fórmules per garantir la protecció dels nostres drets. Per a ella l’existència de persones compromeses, humils i coherents és imprescindible per garantir l’èxit d’aquestes alternatives. La primera convidada anhela un futur on l’educació sigui una prioritat política, on els educadors tinguin una formació i una vocació ben definida i on els recursos s’adaptin a les necessitats de les persones. Des d’un punt de vista menys optimista, José Vicente Mestre defensa, en primer lloc, la necessitat de substituir els nostres governants actuals mitjançant unes noves eleccions. Així mateix, el professor aposta per la desobediència civil com a via per deslegitimar i rebutjar de manera pacífica aquelles polítiques que van en detriment dels nostres drets. Paral·lelament, Xavier Masllorens ens recorda de nou la importància del compromís de tots i totes per a transformar aquest present. La naturalesa gradual de tots els processos històrics ens obliga a ser persones compromeses tant a curt termini com a llarg termini. Així mateix, Masllorens també opta per la desobediència civil com una forma d’aprofundir en la democràcia. Per últim, Rosa Deyà considera que en les paraules de Ferrer i Guàrdia es troben les claus de l’èxit d’una societat. Com deia el pedagog català, “instruir-vos i sereu lliures, associeu-vos i sereu forts, estimeu-vos i sereu feliços”. Per aquest motiu, la ponent defensa la “lluita” per garantir l’educació (o llibertat), així com el treball comunitari i en xarxa tot mantenint sempre l’alegria i l’optimisme. D’altra banda, sensibilitzar a la població, substituir al govern, augmentar la desobediència civil davant injustícies són algunes de les altres accions de les quals la ponent també és partidària.

    Definitivament, els nostres quatre convidats a la taula sobre rodona sobre el dret a l’educació com eina de futur per al canvi i la transformació social van recalcar una vegada més la importància de l’educació, la qual ha d’estar a l’abast de totes les persones pel simple fet de ser una necessitat bàsica (i un dret) de tota persona. Així mateix, ens van exemplificar com educar no és simplement transmetre coneixements, sinó també valors com l’empatia, el respecte i la tolerància. Però, sobre tot, ens van demostrar que l’educació és l’eina que garanteix la transformació i el progrés de les societats, per tant, millorar el sistema educatiu i destinar-hi més recursos és construir un futur millor.

    Després de llegir aquesta sèrie de posts, segurament ens preguntarem el per què de moltes coses, la contradicció entre la teoria i la pràctica, l’absurditat d’algunes polítiques… No obstant, en comptes d’optar per la passivitat i la resignació, també hauríem d’adonar-nos de la gran responsabilitat i capacitat que tenim com a persones de fer canviar les coses. Perquè com diu l’escriptor Eduardo Galeano, “al cap i a la fi, actuar sobre la realitat i canviar-la, encara que sigui una mica, és l’única manera de provar que la realitat és transformable”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Desobediència civil Dret a l'educació Eduardo Galeano ferrer i guàrdia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Digues on vius i et diré quant et costa l’educació dels teus fills
    Next Article
    Actualitat
    Dret a l’educació: eina de futur per al canvi i la transformació social [part III]
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Davant de les imatges de l’horror, quines vides imaginem?

    desembre 2, 2025

    Actualitat
    7 propostes per millorar la comprensió lectora

    setembre 16, 2025

    Actualitat
    Gaza: educació i compromís social

    setembre 8, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.