Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Dues enquestes constaten la insatisfacció del professorat amb l’experiència telemàtica

    Actualitat
    Dues enquestes constaten la insatisfacció del professorat amb l’experiència telemàtica

    Redacciósetembre 17, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Roda de premsa de representants d'Ustec, dimecres 16 a Lleida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ustec va fer ahir una conferència de premsa d’inici de curs a les quatre capitals catalanes, amb un balanç molt crític amb la gestió de l’emergència educativa per part del Departament d’Educació, en especial per la falta de contractació de més professorat, i amb un llarg reguitzell de peticions, algunes històriques (baixada de ràtios, retirada de decret de plantilles, etc) i altres més noves, relacionades amb l’augment de mesures de seguretat als centres educatius. Al final va presentar els resultats d’un qüestionari enviats a finals del curs passat a docents i personal d’atenció educativa “per copsar com havien viscut el tercer trimestre”, i que va rebre un total de 9.197 respostes.

    Els enquestats van respondre en un 71,4% que preferien treballar de forma presencial, mentre que el 26,3% preferia la modalitat híbrida i només un 2,2% la telemàtica. A la vegada, el 75,8% manifestava haver tingut (ells o el seu alumnat) problemes de connexió durant el període de confinament. I potser encara més sorprenent és la dada segons la qual un de cada quatre docents responia que no havia disposat dels dispositius i/o la connectivitat necessària per poder desenvolupar correctament les seves tasques.

    Més d’un 50% del professorat i personal de suport educatiu reconeixia haver tingut dificultats per adaptar el currículum al treball telemàtic, que no havia disposat dels recursos pedagògics necessaris i que s’havia sentit insegur pel que fa a les metodologies. Un 65% considerava que no tenia la formació necessària per dur a terme un ensenyament telemàtic de qualitat. I el percentatge del professorat que opinava que l’ensenyament telemàtic genera o incrementa les desigualtats socials s’eleva al 83%.

    La immensa majoria (87%) declarava haver modificat la seva jornada laboral i incrementat el seu horari. I un 61% considerava que el Departament d’Educació no havia estat a l’alçada a l’hora de garantir els dispositius i la connectivitat, mentre que el 83% considerava que no havia tingut voluntat de diàleg en la gestió de la pandèmia.

    Despertaprofes del Garraf-Alt Penedès

    Pel que fa al col·lectiu Despertaprofes, creat fa quatre anys i vinculat al sindicat CGT, el seu estudi s’ha centrat també en el tercer trimestre del curs passat, si bé s’ha realitzat al llarg de l’estiu i s’ha circumscrit únicament a un total de 16 centres públics de les comarques del Garraf i l’Alt Penedès, més una aula d’acollida. La mostra és més petita, doncs, però en aquest cas se sap que les respostes provenen d’una diversitat de centres representativa del sistema (primària/secundària/FP amb/sense complexitat), si bé, segons senyalen els autors al final, segurament els resultats serien encara pitjors si en comptes del Penedès-Garraf s’hagués fet als barris més deprimits del Baix Llobregat o el Barcelonès.

    El qüestionari abordava la mateixa problemàtica, però alternant preguntes obertes i tancades, i per això les respostes no són comparables amb l’anterior. En qualsevol cas, es constata que la major part de centres van tenir dificultats per mantenir la comunicació amb el seu alumnat i les seves famílies, sovint per dificultats idiomàtiques. Els centres amb més alumnat estranger són els que més van patir, i això s’hi va afegir el fet que els dispositius digitals enviats pel Departament per pal·liar la bretxa digital ni van arribar a tothom ni ho van fer a temps, sinó que van ser insuficients i van arribar tard o fins i tot en algun cas amb el curs acabat.

    Entre les lliçons de l’estudi que n’extreuen els seus autors també es parla de la necessitat de regular el treball telemàtic, així com de la creació de plataformes digitals que permetin que els centres no siguin tan dependents de plataformes de pagaments privades (i en especial de Google). Es parla també la necessitat de comptar més amb els municipis, ja que hi va haver importants diferències entre centres que van comptar amb més o menys suport dels seus ajuntaments a l’hora de comunicar-se amb les famílies, i sobretot es subratlla la formació del professorat, tant pel que fa a “recuperar l’enfoc intercultural” com a “formació tecnològica útil i pràctica”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Bretxa digital Competències digitals crisi del coronavirus emergència educativa sindicats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Inici de curs: escoles segures i agenda política per combatre els efectes negatius de la pandèmia en l’educació
    Next Article
    Actualitat
    BeCritical, un programa per treballar la competència mediàtica
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Avenços i reptes en la inclusió de la neurodiversitat en el món laboral

    desembre 1, 2025

    Actualitat
    Ultimàtum dels sindicats a Educació amb mobilitzacions al desembre i nou calendari de negociacions

    novembre 28, 2025

    Reportatge
    “We are English” o com aprendre anglès fent de youtuber des d’una escola de Nou Barris

    novembre 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.