Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Eduardo Galeano i la necessària escola de la utopia

    Jordi Mirabril 14, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Eduardo Galeano a Vicenza / Jose Francisco Pinton (Wikimedia Commons)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Eduardo Galeano a Vicenza / Jose Francisco Pinton (Wikimedia Commons)
    Eduardo Galeano a Vicenza / Jose Francisco Pinton (Wikimedia Commons)

    La noticia de la mort d’Eduardo Galeano ha fet que les seves paraules brollessin de gran quantitat de persones que en algun moment les havien llegit o escoltat. Aquestes paraules en molts casos tenen un valor educatiu. Les seves paraules no només són belles, que ho són. No només són sensibles, que ho són. No només ens ajuden a expressar molt millor del que nosaltres sabríem unes idees que compartim, que ho fan. Les seves paraules han contribuït a educar-nos. Ens han ajudat a trobar idees, maneres de fer, de dir, de ser. Paraules sempre atentes a allò comú, a les persones menystingudes; encara que això no interessi als de dalt, o precisament perquè no els interessa.

    Galeano no és un pedagog, no és un teòric de l’educació. Però en els seus llibre hi està molt present. Un, però, potser mereix ser destacat en parlar de la seva preocupació per l’educació: Patas arriba. La escuela del mundo al revés (1998). Un llibre per enfrontar-se a un món que està a l’inrevés. Aquest món ens ensenya el contrari del que tocaria i cal posar-hi remei:

    El mundo al revés nos enseña a padecer la realidad en lugar de cambiarla, a olvidar el pasado en lugar de escucharlo y a aceptar el futuro en lugar de imaginarlo: así practica el crimen, y así lo recomienda. En su escuela, escuela del crimen son obligatorias las clases de impotencia, amnesia y resignación. Pero está visto que no hay desgracia sin gracia, ni cara que no tenga su contracara, ni desaliento que no busque su aliento. Ni tampoco hay escuela que no encuentre su contraescuela.

    I la por està molt present. La por en un món que prefereix la seguretat a la justícia, com diu Galeano. La por que és la matèria primera de les pròsperes industries de la seguretat i el control social.

    A Galeano li agrada recordar Simón Rodríguez, que ens el presenta com a mestre de Simón Bolívar i anduvo medio siglo por los caminos de América, a lomo de mula, fundando escuelas y diciendo lo que nadie quería escuchar. D’ell cita en més d’una ocasió principis bàsics de l’educació: Mandar recitar de memoria lo que no se entiende, es hacer papagayos. Enseñen a los niños a ser preguntones, para que se acostumbren a obedecer a la razón: no a la autoridad como los limitados, ni a la costumbre como los estúpidos.

    Una de les formacions que necessitem és la que ens permet tenir memòria. La historia que ens pot portar a la memòria d’allò no viscut. Però hi ha història, memòria, que potser no convé que coneguem:

    La memoria del poder no recuerda: bendice. Ella justifica la perpetuación del privilegio por derecho de herencia, absuelve los crímenes de los que mandan y proporciona coartadas a su discurso. La memoria del poder, que los centros de educación y los medios de comunicación difunden como única memoria posible, sólo escucha las voces que repiten la aburrida letanía de su propia sacralización. La impunidad exige la desmemoria. Hay países y personas exitosas y hay países y personas fracasadas, porque los eficientes merecen premio y los inútiles, castigo. Para que las infamias puedan ser convertidas en hazañas, la memoria del norte se divorcia de la memoria del sur, la acumulación se desvincula del vaciamiento, la opulencia no tiene nada que ver con el despojo. La memoria rota nos hace creer que la riqueza y la pobreza vienen de la eternidad y hacia la eternidad caminan, y que así son las cosas porque Dios, o la costumbre, quieren que así sean.

    Quina història coneixem? Coneixem la història de les persones que han lluitat al llarg de la història? Per no ser explotats, per establir uns drets per a les persones, per garantir-los? La coneixem? Algú ens l’ha explicat? Hem de donar la volta al món per tal de conèixer el que cal conèixer.

    No sempre el món ha estat tan “patas arriba” com avui. Galeano recorda el que passava a la dècada dels seixanta i setanta: Hasta hace veinte o treinta años, la pobreza era fruto de la injusticia. Lo denunciaba la izquierda, lo admitía el centro, rara vez lo negaba la derecha. Mucho han cambiado los tiempos, en tan poco tiempo: ahora la pobreza es el justo castigo que la ineficiencia merece. La pobreza puede merecer lástima, en todo caso, pero ya no provoca indignación. El món gira, no para de girar. La direcció que segueixi dependrà de l’impuls que li donem. En Galeano no hi ha lloc per a la resignació, el pessimisme ha de quedar per temps millors. Galeano és un defensor de la utopia, de la importància de les nostres il·lusions, de la força que ens donaran. La utopia és a l’horitzó, ens hi aproparem dues passes i s’allunyarà dues passes. La utopia ens ajudarà a caminar en la direcció que volem seguir.

    https://www.youtube.com/watch?v=GaRpIBj5xho

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Eduardo Galeano literatura opinió utopia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘Luz de agosto’
    Next Article
    Entrevista
    David Bueno: “La mirada d’aprovació del mestre és més gratificant que un 10”
    Jordi Mir
    • X (Twitter)

    Professor de filosofia moral i política a la UPF i la UAB

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}