La primera sessió de la TAPSEI ha reunit més de 100 persones aquest dilluns a Mataró, entre les quals la directora general d’Educació Inclusiva, Laia Asso, la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, i el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, que ha clos la jornada.
Aquesta sessió és la continuació de la constitució del grup promotor de la Taula, que es va crear el 12 de juliol passat, amb representants de l’administració, Síndic de Greuges, federacions d’entitats de la discapacitat (Cocarmi, Dincat, Salut Mental Catalunya), entre altres. Miquel Àngel Essomba, professor de la UAB i excomissionat d’Educació de Barcelona, va ser l’encarregat de coordinar els treballs d’aquest grup promotor i de la taula que avui s’ha presentat.
La Taula escoltarà les propostes plantejades per totes les entitats de la comunitat educativa que s’hi vulguin apuntar. S’estructura en tres grups de treball territorials (zona nord, que tindrà el lloc de trobada a Vic; àrea metropolitana, que el tindrà a Cornellà; i zona sud, que el tindrà a Reus), i l’integraran entitats de famílies, docents, sindicats, inspecció educativa, serveis educatius, entre altres, amb la coordinació tècnica de tres professors universitaris (UAB, UB i URV). Cap membre de l’administració formarà part d’aquests grups de treball.
El primer plenari de la taula està previst que es tanqui el mes de febrer. Fins aleshores, els tres grups es reuniran un cop al mes i intercanviaran lectures i documents al voltant dels tres aspectes que s’han volgut destacar en aquest primer plenari: el concepte d’escola inclusiva, com ha de funcionar (les dinàmiques), i quins recursos fan falta. Quan es tanqui el plenari al febrer els tres coordinadors entregaran les conclusions a l’administració, que se suposa que a partir d’aquí haurà de plantejar accions concretes, i s’obrirà el segon plenari de la taula, amb una temàtica i duració encara per concretar. Està previst que n’hi hagi tres.
“El curs de l’escola inclusiva”
Segons explica el Departament en un comunicat, “amb aquesta constitució, Educació vol fomentar la participació de la comunitat educativa, donant veu i escoltant activament a les entitats implicades per tal de construir i fer avançar la mirada de la inclusió en tot el sistema educatiu”.
En el seu parlament, el conseller Gonzàlez-Cambray ha remarcat que “aquest curs ha de ser el curs de l’escola inclusiva” i ha afegit que “només tindrem una escola inclusiva quan tots els alumnes tinguin tots els recursos per estar atesos, en escoles ordinàries o d’educació especial”. Per això ha destacat la importància de disposar d’una partida pressupostària oberta per a aquest fi: “Si fem les coses com fins ara, no ho aconseguirem mai. L’escola serà inclusiva o no serà: forma part del nostre ADN”, ha afirmat.
El Departament situa “el camí cap a una escola sense exclusions” com “un dels reptes” més importants que té, “i per continuar avançant cal fer-ho amb la implicació i el consens de tota la comunitat educativa”. Per aquest motiu, diu Educació, es crea aquest òrgan de participació, amb representació institucional i social, que ha d’avançar cap a aquest objectiu.
Un altra de les fites a assolir, segons el comunicat del Departament d’Educació, “és incrementar la coordinació i participació d’altres departaments de la Generalitat en el marc de l’escola inclusiva. La implicació de departaments com Salut, Drets Socials o Treball és imprescindible per a consolidar l’avenç cap a un sistema educatiu inclusiu”.