Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació convoca noves oposicions “més pràctiques i pedagògiques”

    Redacciógener 14, 20208 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Roda de premsa del conseller Bargalló i el director general
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El conseller d’Educació, Josep Bargalló, qui ha presentat la roda de premsa amb el director general de Professorat, Ignasi Garcia Plata, ha destacat que “en 3 o 4 anys, sumarem gairebé 18.000 places. Això significarà una política clara per l’estabilització del professorat i una millora de la qualitat del sistema”. En aquest sentit, ha afegit que “un dels objectius del Departament és l’aposta per l’estabilització de les plantilles de professorat que passa per la convocatòria d’oposicions d’una manera sostinguda”, informa el Departament d’Educació en un comunicat.

    Les 5.000 places corresponen a les especialitats del cos de professors d’ensenyament secundari, el cos de professors d’escoles oficials d’idiomes, el cos de professors d’arts plàstiques i disseny i del cos de mestres de taller d’arts plàstiques i disseny.

    Els presidents de les comissions de selecció de la convocatòria anterior han valorat positivament la inversió de l’ordre de les dues proves, amb la presentació de la programació i la unitat didàctica com a primera prova i com a segona, la prova pràctica i el desenvolupament d’un tema. Aquest procediment iniciat en la darrera convocatòria ha permès a tots els aspirants fer en primer lloc la defensa de la programació i de la unitat didàctica, que aporta més contingut pedagògic i, els que la van aprovar, tenir opció a la segona prova.

    Tal com ha exposat el conseller Bargalló, “mantenim la inversió de l’ordre de les proves, és la millor manera de marcar que les proves a l’accés docent siguin més competencials”. El titular d’Educació ha afegit que “encara voldríem que fossin més competencials però la normativa estatal encara ens constreny”. Per tant, en la convocatòria del 2020 es consolida la inversió de l’ordre de realització de les proves. A banda de fer l’oposició menys memorística, permet valorar la competència comunicativa dels aspirants com a aspecte clau en la funció docent.

    Una vegada finalitzada la fase d’oposició, els aspirants que superin ambdues proves hauran d’acreditar els mèrits previstos en la convocatòria. Amb la puntuació de les fases d’oposició i de concurs els aspirants obtindran una puntuació global que els permetrà estar ordenats dins de cada especialitat i determinar quins seran finalment seleccionats.

    Novetats en la convocatòria

    En la segona prova, a la part que correspon a la prova pràctica, s’introdueix com a  novetat que l’aspirant dugui a terme la lectura del supòsit pràctic –fins ara només per escrit- i que el tribunal després li pugui realitzar preguntes, fet que permet una millor avaluació de la prova. D’una banda permet aprofundir en la justificació de la proposta d’aplicació a l’aula i de l’altra dóna opció a l’aspirant a emfasitzar o aclarir els aspectes que consideri convenients.

    En aquesta part de la prova, que té un 70% de la puntuació total, l’aspirant disposa de tres hores com a màxim per a la seva resolució i permet comprovar la formació científica i el domini de les habilitats instrumentals o tècniques corresponents a l’especialitat a la qual opta.

    La part de la segona prova que correspon al desenvolupament d’un tema del temari de l’especialitat suposa un 30% de la puntuació total. Per tant, la part més memorística de les proves queda molt reduïda, en la mateixa línia iniciada a les oposicions de l’any passat. L’objectiu del Departament és identificar entre els candidats als aspirants amb més competències docents, més enllà de l’estricta memorització. Cal recordar que els temaris estan prescrits per normativa bàsica estatal i estan molt poc actualitzats en relació als requeriments de la docència en el sistema educatiu actual.

    Pel que fa a la distribució del temps, hi ha una novetat important en la primera prova: l’aspirant disposa d’un màxim de 35 minuts per a la defensa oral de la programació -fins ara, 45 minuts- i es fixa una distribució màxima del temps, 25 per a la defensa de la programació i de la unitat didàctica, distribuïts en un màxim de 10 per a la programació didàctica i el temps restant per a la unitat didàctica. Es vol donar més temps a la presentació de la unitat didàctica, atès que permet visualitzar de forma més clara les propostes d’activitats i els plantejaments metodològics i didàctics. A més, el tribunal té 10 minuts per plantejar a l’aspirant preguntes en relació a la seva intervenció -en la convocatòria anterior eren 5-.

    Josep Bargalló, en la línia d’avançar en la millora qualitativa de les proves, ha remarcat que “continuem fent passos en aquest sentit: l’aspirant llegirà el supòsit pràctic –que fins ara només es feia per escrit- i el tribunal li podrà fer preguntes”. “La capacitat comunicativa és fonamental en el docent, per això, és un procés de selecció més competencial, més comunicatiu i més qualitatiu”, ha afirmat el conseller d’Educació. També ha subratllat que “enguany introduïm novetats perquè les aspirants que hagin de ser mares o que ja ho siguin tinguin igualtat d’oportunitats”

    El director general de Professorat, Ignasi Garcia Plata, també ha defensat els avantatges que la prova pràctica es dugui a terme oralment: “Permetrà als aspirants poder aclarir i ressaltar allò que hagin escrit. Que puguin explicar-se”. Així mateix, ha manifestat que aquest canvi “exigeix més temps però no podem renunciar a la qualitat: les oposicions són un tema central i hem de tenir la màxima qualitat”.

    Altres novetats

    Les comissions de selecció han de fer públics, com a mínim tres setmanes abans de l’inici del procés -abans eren 15 dies-, els criteris de correcció de les proves de la fase d’oposició en els taulers d’anuncis del lloc on es celebri el procés selectiu i en la pàgina d’internet.

    Els tribunals qualificadors han d’adoptar les mesures necessàries per garantir que tots els aspirants puguin disposar d’igualtat d’oportunitats per a la realització de les proves. Així, a part de les adaptacions establertes per les persones amb discapacitats, s’estableix de forma expressa que les aspirants amb fills lactants puguin comunicar al tribunal, abans de l’inici de la prova, la necessitat d’interrompre-la durant el temps imprescindible per l’alletament.

    En el cas d’aspirants embarassades, si coincideix amb la data de realització d’alguna de les parts de les proves amb la data del part o el dies immediatament anteriors o posteriors, fet que els impedeixi assistir a la prova el dia de la seva realització, poden sol·licitar l’ajornament de la prova al tribunal.

    Respecte al calendari, els aspirants podran presentar les sol·licituds de participació des del 16 de gener al 4 de febrer de 2020. La llista provisional d’admesos i exclosos està previst que es publiqui a finals de febrer i la definitiva durant la segona quinzena de maig.  Pel que fa al procediment selectiu, es preveu que s’iniciï a mitjans de juny i finalitzi abans del 30 de novembre de 2020, tal com s’ha fet en la darrera convocatòria.

    Tenint en compte que la presa de possessió com a funcionaris en pràctiques serà l’1 de setembre de 2021, la convocatòria preveu en un nou apartat sobre la incorporació a la borsa de treball de personal interí docent del Departament d’Educació, si és que encara no en formen part, dels aspirants que hagin superat la fase d’oposició, tant si han estat seleccionats com si no ho han estat. Aquests aspirants se situen en la posició que els hi correspon, tal i com ja s’ha fet en la convocatòria anterior.

    La convocatòria és d’accés lliure, per als aspirants que no són funcionaris de carrera de cap cos docent, sempre que disposin de la titulació exigida per a cada cos i especialitat.

    Darreres convocatòries

    El curs 2017-2018 es van convocar 2.000 places de reposició de jubilacions de l’any 2016. Fins l’any 2021 es convocaran un total de 15.658 places d’estabilització. D’aquestes places, se’n van convocar 5005 l’any 2019 i es convoquen 5.000 l’any 2020. En el propers cursos es convocaran les 5.653 restants. A banda d’aquestes places, s’han aprovat 2.020 places de l’oferta d’ocupació pública corresponents  a la taxa de reposició del 2018, amb la previsió que cada any que s’aprovin pressupostos es poden afegir les places d’interins que es generin amb les jubilacions.

    Detall de les places i calendari

    Les places convocades segons les especialitats són les següents:

     

    Cos de professors d’ensenyament secundari
    ESPECIALITAT PLACES
    Matemàtiques 597
    Anglès 535
    Geografia i història 512
    Ll. Castellana i literatura 456
    Ll. Catalana i literatura 445
    Biologia i Geologia 402
    Orientació educativa 377
    Tecnologia 335
    Física i Química 319
    Educació física 280
    Dibuix 191
    Filosofia 100
    Música 97
    Economia 92
    Francès 75
    Llatí 42
    Alemany 20
    Grec 17
    TOTAL 4.892

     

    Cos de professors d’escoles oficials d’idiomes
    ESPECIALITAT PLACES
    Anglès 28
    Francès 10
    Espanyol 7
    Alemany 6
    Xinès mandarí 1
    Italià 2
    Portuguès 2
    Japonès 1
    Rus 1
    Grec modern 1
    Èuscar 1
    TOTAL 60

     

    Cos de professors d’arts plàstiques i disseny
    ESPECIALITAT PLACES
    Disseny gràfic 11
    Mitjans audiovisuals 11
    Mitjans informàtics 8
    Història de l’art 4
    Materials i tecnologia: disseny 3
    Disseny de producte 2
    Disseny de moda 1
    TOTAL 40

     

    Cos de mestres de taller d’arts plàstiques i disseny
    ESPECIALITAT PLACES
    Fotografia i processos de reproducció 4
    Tècniques de patronatge i confecció 2
    Motlles i reproduccions 1
    Tècniques ceràmiques 1
    TOTAL 8

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    convocatòria d'oposicions Departament d'Educació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Guardó individual, tasca col·lectiva
    Next Article
    Actualitat
    Què és un govern de coalició?
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    Actualitat
    La matrícula viva, nou criteri d’Educació per plafinicar l’oferta de places i reduir ràtios

    febrer 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}