Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Educació i Treball, cap a una nova relació

    Francesc Castellanajuliol 27, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Flickr.com
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    De manera acrítica el sistema educatiu és capaç de parlar alhora d’èxit escolar i d’abandonament escolar, com si aquest darrer fet fos una falla dels que se’n van, com si els expulsats del sistema no existissin o fossin invisibles. Encara que el concepte fracàs escolar s’hagi fet fora del llenguatge habitual dels professionals, no deixa de ser una expressió  que mostra amb cruesa el distanciament del sistema educatiu de la realitat social. Potser seria hora de tornar a pensar col·lectivament i de la manera més solemne, amb la celebració d’un congrés sobre el lligam entre Educació i Societat.

    En termes generals, cal valorar positivament el fet que el sistema educatiu hagi contribuït al creixement de la població universitària i també, encara que amb retard, a la formació professional de grau mig i superior. Sense aquest increment dels nivells formatius, el nostre sistema productiu i social no tindria la dimensió actual. S’ha fet bona feina però si en permeteu dir-ho, ha estat insuficient i, sobretot, ha tingut un cert caire “classista”; per al sistema només ha comptat l’èxit i de forma marginal el fracàs. Si hem apostat per una formació universal, considerant-la un dret de totes les persones, el fet que no totes assoleixen els nivells que reclama la societat i, específicament, el model productiu, caldrà que ens trobem davant del fracàs del sistema escolar i no pas de les persones que l’abandonen o fracassen acadèmicament i no poden assolir els mínims que els permetran desenvolupar autònomament les seves històries de vida.

    Si parlem d’ocupació,  segons les dades de l’Enquesta de Població Activa corresponents a la mitjana de l’any 2022, cal dir que Catalunya es troba en plena fase de recuperació, molt a prop d’assolir la plena ocupació. En aquest sentit, les qüestions formatives i de qualificació professional es tornen més rellevants i fins i tot més preocupants. Avui, entorn del 50% de les persones ocupades tenen un nivell de titulació universitària, en tant que prop del 23% tenen un nivell mitjà i el 27% restant un nivell baix. Es tracta de persones ocupades que no sempre ocupen el lloc de treball que correspon a la seva formació, doncs la sobrequalificació és un fet que mereixeria, i amb més calma, un altre article. Si ara mirem la desocupació que ens dona la mateixa enquesta, veurem que el 45% del total de la població desocupada té un baix nivell de formació, que els nivells mitjans en tenen el 26% i la població universitària el 28%.

    Si parem atenció a qui són les persones registrades al SOC com a demandants d’ocupació aquest darrer mes de maig, trobem que un 41% no acrediten o no poden acreditar el títol d’ESO. Segons el BISOC, sistema d’informació del SOC, hi ha 140.745 persones que tenen un molt baix nivell educatiu. Si tenim en compte, per exemple, el fet que una important cadena de supermercats requeria la titulació mínima d’ESO per a cobrir els llocs de treball menys qualificats dins el seu procés productiu, resulta que el 41% dels desocupats tenen limitat l’accés a aquesta oferta laboral.

    Les persones entre 16 i 19 anys que no segueixen estudiant una formació reglada, estan en un territori marginal i marginat, abandonats per l’oferta laboral i desvinculats del sistema educatiu

    L’Educació Secundària Obligatòria dura fins als 16 anys, però no sempre els que la cursen obtenen la titulació. Amb 16 anys es pot seguir en formació, encara que no és obligatòria, o es pot començar “teòricament” a treballar i ser ocupat. I dic “teòricament” perquè en realitat entre els 16 i 19 anys només 2 de cada 10 persones estan en actiu, un està treballant i l’altre aturat i buscant feina. En conclusió, les persones entre 16 i 19 anys que no segueixen estudiant una formació reglada, estan en un territori marginal i marginat, abandonats per l’oferta laboral i desvinculats del sistema educatiu. En aquest moment crític per a la vida del jove, aquesta marginació pot suposar una exclusió social que condicionarà la seva vida futura.

    I tot això passa quan alguns ja pensen en obrir el contingent migratori en alguns sectors d’activitat per motiu de treball, quan les empreses tenen més dificultats per cobrir les seves vacants i s’incrementen els requeriments de talent de les mateixes. I d’altra banda en un moment en què són més les persones que abandonen el treball per jubilació, que no pas les joves que hi entren com a relleu.

    Davant d’aquestes evidències, no és pas retòrica dir que assistim a un fracàs del sistema educatiu en el seu conjunt, pares, professionals i, sobretot, l’administració responsable, que en no posar els recursos necessaris, malbarata una part dels que ja inverteix i, sobretot, els distribueix de forma classista i desigual, enfocats cap al rendiment en l’execució de la despesa i no cap a l’eficàcia i eficiència social i fiscal i el millor retorn econòmic.

    Si volem anar a la plena ocupació i la realització vital i professional de les persones, cal actuar amb celeritat, posant en marxa les reformes que corregeixin aquests innecessaris i injustos desequilibris socials, que posen en perill el progrés econòmic i la cohesió social. O dit, d’una altra manera, per utilitzar terminologia de l’OIT, “no deixar ningú enrere”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Accés al mercat laboral joves mercat laboral opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’educació sensible… repte i utopia?
    Next Article
    Reportatge
    La doctorant que va denunciar abusos laborals a la UB: el preu de plantar cara
    Francesc Castellana

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}