Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació nomena gairebé 5.000 substituts en cinc dies, “mai ens havíem trobat amb aquesta situació”

    Víctor Sauragener 13, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Núria Mora, Josep Gonzàlez-Cambray, Patrícia Gomà i Laia Asso, en la reunió telemàtica amb els directors | Foto: Departament d'Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La xifra elevada de contagis a la societat està tenint el seu reflex a l’escola, i això s’està traduint en “dades importants” de positius d’alumnes, professors i personal administratiu als centres educatius, que encara no ha tocat sostre. “És la primera vegada que el Departament es troba amb aquesta situació, i està fent un esforç ingent de gestió per fer-li front”, ha explicat aquest matí en roda de premsa la secretària general d’Educació, Patrícia Gomà. Dues hores abans, el conseller Josep Gonzàlez-Cambray ha mantingut una reunió telemàtica amb els directors de centres de tot el país per explicar-los els nous protocols sanitaris i atendre els seus dubtes, segons ha afegit Gomà.

    Avui ja hi ha més de 53.000 persones confinades, de les quals 7.183 són professionals. Això vol dir que són docents, personal educatiu o personal administratiu de centres públics, concertats i privats de qualsevol etapa educativa. I la novetat –i també la dificultat–, segons Gomà, és que a la vegada que augmenten els docents que s’han de confinar per haver donat positiu, amb els canvis en els protocols sanitaris els grups bombolla ja només es confinen en casos molt excepcionals (5 positius en 7 dies a infantil i primària, mai a secundària), o sigui que la necessitat de personal substitut és més imperiosa que mai. L’objectiu és mantenir la presencialitat i en cap cas, ha afirmat Gomà, s’està valorant de passar a la modalitat a distància en els estudis postobligatoris, sobretot d’FP, on és més complicat trobar substituts.

    Aquest esforç, de gestió i de recursos econòmics, s’ha traduït en el nomenament de 4.865 substitucions en cinc dies, una xifra que supera de molt qualsevol precedent. “A situacions extraordinàries, respostes extraordinàries”, ha apuntat la secretària general, que també ha admès que, malgrat tot els esforços per accelerar les gestions, “hi ha formalitats que no ens podem saltar”, com el fet que fins que no es comunica la baixa formalment no es pot nomenar el substitut, la qual cosa provoca que passin uns dies entre el moment que el centre es queda sense un docent i l’arribada del seu substitut. El sindicat Ustec va denunciar ahir que el 30% de les baixes no s’estaven cobrint.

    ⚠️ Denunciem que avui prop d’un 30% dels nomenaments han quedat sense cobrir.

    🤒 Falta personal en moltes especialitats i gran part dels docents de la borsa ha de rebutjar el nomenament per malaltia. pic.twitter.com/uNcJrck5J1

    — USTEC•STEs (IAC) (@USTECSTEs) January 12, 2022

    Per la secretària general, el sistema no corre el risc de quedar-se sense professorat substitut, perquè la major part de baixes són curtes, de 5-7 dies, i aviat tornaran a la feina molts professors titulars, la qual cosa alliberarà els seus substituts per cobrir altres baixes. A les diferents borses del Departament, segons ha precisat Gomà, hi ha al voltant de 8.000 mestres d’infantil i primària i 14.000 de les diferents especialitats de secundària. Però aviat n’hi haurà més, ja que una altra mesura que ha pres Educació per frenar el cop ha estat reobrir les borses per reclutar més professionals.

    Dificultats a la concertada

    De retruc, aquest volum de contractacions està tenint un efecte negatiu en l’escola concertada, ja que, segons admeten des de la Fundació Escola Cristiana, molts centres estan tenint dificultats per cobrir les seves pròpies baixes perquè molts docents amb els quals col·laboren habitualment estan ara treballant per la xarxa pública. En el cas de l’escola cristiana, diuen aquestes fonts, s’ha passat d’un ritme de baixes laborals de 10 setmanals de mitjana a 20 diàries. Educació cobreix el sobrecost d’aquestes contractacions a la concertada.

    La secretària general d’Educació també ha admès que hi ha certes contradiccions entre els protocols sanitaris de l’educació formal i els de la no formal (extraescolars), i ha afegit que s’està treballant per resoldre-les. Precisament avui el col·lectiu Tornem a les escoles es queixava que s’està obligant a fer quarantena a infants sense vacunar que són contacte estret d’un positiu, cosa que no passa entre la població general (ni a l’escola).

    .@salutcat i @educaciocat continuen discriminant als infants.

    Demanen confinar infants d’extraescolars com fins ara.

    🔴 Un ADULT sense vacunar no ha de fer quarantena en cas de fer una activitat esportiva amb un positiu. Un INFANT sí, tot i fer l’activitat AMB MASCARETA. https://t.co/FcGPlabW6r

    — Tornem a les escoles (@TornemEscoles) January 13, 2022

    Qui pot fer-se el TAR a la farmàcia

    A la roda de premsa també hi ha participat la responsable dels programes intersectorials de Salut Pública en la infància i l’adolescència, Laia Asso, la qual ha repassat les principals novetats del protocol d’actuació davant d’un positiu en un grup bombolla, que més o menys ja s’havien anat explicant els darrers dies. Asso ha considerat que, tot i algunes disfuncions, la col·laboració amb les farmàcies per fer un test d’antígens ràpid (TAR) a l’alumnat està funcionant molt bé. Ja hi ha 1.600 farmàcies que col·laboren amb el “Programa TAR” i s’espera que se n’incorporin més. L’alt càrrec de Sanitat ha recordat que el finançament gratuït d’aquests TAR només es dona en l’àmbit educatiu i a Catalunya com a única comunitat autònoma que ofereix aquesta opció.

    Fer-se el test, ha recordat Asso, és una recomanació, no una obligació, i només pels casos d’alumnes vacunats fa més de tres mesos que han sigut contactes estrets d’un positiu. En el cas de secundària, els no vacunats no han de fer el test, perquè han de fer la quarantena de 7 dies, mentre que els considerats immunitzats (és a dir, que es van vacunar o van agafar la malaltia fa menys de tres mesos) tampoc cal que el facin. En el cas de primària, es recomana el test per tothom (els no vacunats segueixen assistint a l’aula encara que hi hagi hagut un positiu) excepte pels immunitzats. Una altra condició per tothom que es vulgui fer el TAR a la farmàcia és que no tingui símptomes de la malatia.

    Complement pels directors

    En la trobada telemàtica, Gonzàlez-Cambray també ha avançat que les direccions dels centres educatius públics disposaran del complement de reconeixement de la funció directiva per l’exercici del seu càrrec: “Tenim un nou pressupost per donar resposta als principals reptes educatius. Un d’ells és el pagament del complement de reconeixement de la funció directiva. Un pagament que es farà a efectes d’1 de gener, i que dona resposta a un compromís que vam assumir des del Departament i que ara resolem”. Aquest complement està establert a l’article 30.3 del decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent.

    Altres temes tractats en la sessió de treball han estat el Pla de promoció de l’ús de la llengua catalana, la formació professional, el currículum del batxillerat, el Pla de benestar emocional de l’alumnat, i la figura dels mentors digitals, entre altres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Departament d'Educació emergència educativa Interins i substituts Substitucions
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La quotidianitat de la violència masclista o per què és necessària l’educació mediàtica
    Next Article
    Opinió
    La rotllana: l’empoderament de l’alumnat
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    Actualitat
    La matrícula viva, nou criteri d’Educació per plafinicar l’oferta de places i reduir ràtios

    febrer 14, 2025

    Opinió
    Tenim capacitat de crítica?

    novembre 29, 2024

    2 comentaris

    1. Adele on gener 15, 2022 5:47 pm

      “El sistema no corre el risc de quedar-se sense professorat substitut”. Doncs amb molt de respecte per a tothom i humilitat, si és que és així sóc una persona molt ignorant, perquè no pensava que l’oferta de persones amb Màster…bé si podeu preguntar quin percentatge està a la borsa a condició de cursar i aprovar el Màster (prometent el compromís si no tinc mal entès).

      Reply
    2. Dolors on gener 16, 2022 3:45 pm

      Si ara es poden contractar tots aquests docents, també es podria mantenir un cop passi aquesta situació. Això afavoriria unes ràtios més raonables que permetrien facilitar una mica la nostra tasca, tenint en compte l’excés de burocràcia i de tasques generades a partir de la implantació de l’avaluació competencial i de la gestió sanitària.
      És totalment injust i arbitrari que el departament d’ensenyament canviï la categoria dels centres per estalviar personal d’acord amb unes estadístiques que són només això, estadístiques, i que no parlen de la realitat del centre. El mapa no és el territori, senyor conseller.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}