El més llegit
Browsing: Ciutat Educadora
Dotze setmanes d’estiu: mesures educatives per combatre les desigualtats liderades des del món local
Aquest estiu no pot ser com els altres. Després de de tres mesos de confinament, sense escola presencial i amb enormes diferències de contacte i de seguiment d’infants i joves entre centres educatius, aquest estiu no pot ser com els altres.
Molts ajuntaments han desplegat una intensa activitat durant la pandèmia del coronavirus per tal d’adaptar les seves iniciatives educatives a les necessitats del moment. A Viladecans, on l’educació ha estat una prioritat en l’acció municipal des de fa molts anys, han desenvolupat el projecte «Escola a Casa», un espai online que ofereix recursos educatius a famílies, infants i joves en temps de confinament.
Preocupació, resilència i oportunitat són tres de les paraules més utilitzades pels regidors i tècnics municipals d’educació amb els quals hem parlat per elaborar aquest reportatge. Per als electes i tècnics la pandèmia de la COVID-19 ens ha ofert una nova mostra de com són capaços els ajuntaments d’adaptar-se per donar respostes ràpides a problemes urgents i greus.
Hem preguntat a 15 regidores i regidors d’educació com estan vivint el confinament i quines han de ser per a ells les principals prioritats de la política educativa local en la «nova» normalitat del postconfinament. Podeu llegir les seves respostes a continuació.
Arribem al centenar d’articles i hem cregut interessant convidar-vos a aprofitar aquests dies de confinament a casa per mirar enrere i fer un repàs a tot allò que hem publicat al Blog. Un espai amb el qual hem volgut oferir una mirada calidoscòpica a l’educació des de la proximitat, des del territori.
Al llarg dels anys els espais de relacions i aprenentatge mutu s’han anat construint en funció de l’edat, aproximant-se a una homogeneïtat que ens empobreix en termes de diversitat. L’escola pot esdevenir una oportunitat per trencar aquestes dinàmiques, enriquir els ecosistemes educatius i reforçar la cohesió social.
En el decurs de les darreres dècades, i en el marc de la Societat de la Informació, s’han produït una sèrie de transformacions que ofereixen a les persones noves oportunitats i recursos per aprendre. Es parla d’una nova “ecologia de l’aprenentatge” que interpel·la directament al model tradicional d’educació i la manera com estan organitzats i funcionen els sistemes educatius.
Joan Manuel del Pozo, professor de filosofia de la Universitat de Girona i exconseller d’educació, ens parla dels reptes en una nova etapa educativa en què, encara fent malabars amb les retallades, l’escola local i el teixit de xarxes prenen una gran importància per a fer front a problemes com la desigualtat i la segregació
El XXX Fòrum Local d’Educació ha obert les portes a 18 persones de diversos àmbits del món educatiu per a reflexionar sobre els reptes, les oportunitats i els desitjos en aquesta etapa de canvi en què les aliances i posar l’accent en el món local esdevenen imprescindibles
Entrevistem Rafa Homet, ara que comença l’etapa final del seu mandat com a diputat delegat d’educació a la Diputació de Barcelona. Ens explica els encerts i les frustracions que guarda d’aquests quatre anys
AMB EL SUPORT DE
El Diari de l’Educació, 2026