Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Educar la intel·ligència espiritual en l’àmbit familiar

    Redacciódesembre 17, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    L’espiritual es pot definir de moltes maneres, de vegades algunes d’elles molt allunyades entre si. Entenc l’espiritual de les persones com allò que està relacionat amb el sentit, amb l’objectiu i propòsit de la vida. Els valors de cada persona es troben en aquest àmbit intern de l’ésser. L’espiritual resideix en el que podríem caracteritzar com a dimensió íntima de la persona, és el que ningú pot arrabassar-nos.

    La vida familiar és l’entorn d’aprenentatge més important que té una persona. En el si de la família s’aprèn a viure la pròpia vida, a comprendre el món, a apreciar les circumstàncies. En la família s’aprèn per contagi, no per discursos o reflexions. Educa més l’actitud que veiem en els altres que les paraules que ens transmeten.

    Set aspectes de la vida familiar que ajuden a educar la intel·ligència espiritual:

    1) Gratitud

    Aprendre que tot el que tenim és motiu de gratitud, que tot el que fem els uns pels altres mereix un agraïment. Sentir que algú està agraït cap a tu per algun motiu, per insignificant que sembli. No cal vincular la gratitud a qüestions materials o de servei. Agrair la companyia, l’escolta, el bon moment passat conjuntament, la capacitat d’estar per l’altre. Veure com els adults són agraïts és la millor manera d’aprendre a ser agraïts.

    2) Capacitat de meravellar-se

    La intel·ligència espiritual ens capacita per anar més enllà del moment present, per tenir una mirada global sobre la realitat. La quotidianitat de la família ens pot donar peu a tenir aquesta mirada de sorpresa o de meravella davant la realitat, davant les coses més quotidianes i senzilles de la vida. La capacitat de meravellar-se és essencial per pensar, per a ser creatius, per gaudir de la realitat.

    3) El perdó

    S’aprèn a perdonar en l’entorn familiar, al costat de les persones que mai desapareixeran de la teva vida. L’experiència del perdó té dues direccions. No és fàcil demanar perdó, en moltes ocasions. Demanar perdó implica un acte previ de comprensió i de valoració del que ha passat. D’altra banda, perdonar tampoc és senzill. No implica esborrar el dany rebut, simplement és una actitud de restablir la relació, de no quedar atrapat en l’espiral de l’odi o la rancúnia. Això no vol dir aprovar-ho tot o tolerar l’intolerable, va més enllà, es tracta de mostrar la bondat.

    4) Tenir cura del cos

    Vida corporal i vida espiritual són les dues cares d’una mateixa moneda. Tot el que som en el nostre fur intern és viscut des de la corporeïtat. Tenir cura del cos és doncs una qüestió bàsica si volem tenir cura de la nostra dimensió espiritual. És en el si de la família on podem començar a estimar el nostre cos, a acceptar les seves limitacions, que, al cap i a la fi, són les condicions de l’existència. On podem trobar criteris per a viure de forma sana la relació amb el cos? Qui ens pot ajudar a viure en el propi cos sense frustració? Apreciar la maduresa del cos, visualitzar l’envelliment són altres de les qüestions que podem viure a la llar familiar. El cos no és només un conjunt d’òrgans, sinó que és la porta d’entrada a la nostra interioritat… per això és fonamental tenir cura del cos amb l’alimentació, l’exercici, la meditació, el descans…

    5) Alegria en temps difícils

    Una vida espiritual conreada, que es preocupa per donar sentit a la vida en totes les seves situacions, és de gran valor en moments en què res sembla tenir sentit. Viktor Frankl, després de la seva vivència en el camp de concentració, afirmava que tot en la vida té un sentit, fins i tot les situacions més desagradables. La desesperació ve de viure una dificultat, un dolor sense sentit, mentre que l’esperança consisteix a poder dotar de sentit al dolor. No és tasca fàcil, ni s’aprèn en un dia. Saber mirar la vida en positiu fins i tot quan sembla impossible és un aprenentatge que té un marc ideal en el si de la família, que és on tenim el suport afectiu necessari per sobreposar-nos a les situacions desagradables. Veure com els adults no entren fàcilment en la desesperació és la millor manera de transmetre aquest aprenentatge.

    6) Apreciar el misteri

    La nostra vida està plena de misteri. Cada un de nosaltres és, de fet, un misteri fins i tot per a un mateix. Descobrim cada dia aspectes de la vida que s’escapen dels estrets marges del que és racional. Estem acostumats a relacionar saber amb ciència, però hi ha un tipus de saber que prové de l’experiència, de la reflexió, de l’art, de la literatura… és un coneixement sapiencial. El saber sapiencial no pretén ser exacte ni demostrable. Està obert al misteri de l’existència. Està relacionat amb el sentit, i per això és tan necessari com el saber científic. La vida familiar ens dóna molts moments per apreciar, per contemplar el misteri de la vida.

    7) Identitat

    El procés de construcció de la identitat es dóna, en bona part, en l’entorn familiar. És molt important en aquesta etapa de construcció de la identitat rebre estímuls positius de les persones que ens acompanyen i que són referents per a nosaltres. Identitat i sentit de pertinença van estretament lligats. Som i pertanyem a un entorn. Saber qui sóc i sobre tot saber qui no sóc. Saber que formo part d’un col·lectiu, que sóc algú per a algú. Sentir-me valorat, apreciat per qui sóc, sense ser jutjat. Un dels anhels espirituals més importants que tenim és sentir-nos membres d’un grup. El desarrelament, així com la crisi d’identitat, són motiu de patiment espiritual.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Cinema en curs; la meravella renovada
    Next Article
    Actualitat
    I les famílies, com les acompanyem en la tasca d’educar?
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}