Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Educar La Manada: aprendre a pensar com a raó de l’educació artística dins el sistema educatiu

    Opinió
    Educar La Manada: aprendre a pensar com a raó de l’educació artística dins el sistema educatiu

    María Acasonovembre 29, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    M’agradaria fer l’exercici d’intentar recompondre l’educació que reben els protagonistes de l’últim escàndol judicial que ens assola. M’agradaria parar-me un moment per reconstruir aquesta escola dins la qual els nens i nenes estan es formen, a les aules on passen tretze anys de la seva vida, asseguts en incòmodes pupitres vuit hores al dia, i on sembla que escolten, que prenen apunts i, probablement, que aproven els exàmens.

    Un sistema educatiu que, juntament amb el pes de molts altres dispositius, no és capaç d’ensenyar el més important que algú pot aprendre sent jove: aprendre a ser capaç de pensar per un mateix per inscriure’s a la realitat i transformar-la. Un sistema que, tants anys després, segueix sense saber ensenyar a pensar, segueix sense dur a terme la finalitat última de l’educació, que queda privada del desenvolupament del pensament crític que ens condueix a l’emancipació intel·lectual necessària per viure amb els altres.

    Un sistema que continua perpetuant una educació artística desconnectada de la realitat social, quan potser és aquesta l’única àrea curricular que pot connectar els estudiants amb la capacitat per desenvolupar el pensament crític visual que els faci entendre’s com a ciutadans i impedir actes de violència extrema com els que hem viscut.

    Perquè l’educació artística no pot continuar consistint en fer manualitats: ha de consistir en aprendre a pensar sobre el que ens envolta, problematitzar el que ens és donat i constituir, des d’aquí, un pensament no tutelat. L’educació artística ha de crear l’ecosistema intel·lectual, connectat amb les imatges però prolongat en totes les esferes del pensament, que impossibiliti actes de violència salvatge, sigui quin sigui el seu procediment i forma.

    L’educació artística no pot consistir a seguir fent murals de fulles a la tardor ni a modelar un cendrer el Dia del Pare: ha de provocar en cada ésser humà el desig de pensar que ens ofereixi la possibilitat de generar un pensament propi i independent; un pensament que ens prepari per construir sabers, en clara relació amb la cultura i les representacions visuals, que no estiguin mediats per ningú més que per nosaltres mateixos. Processos que ens preparin per viure d’una altra manera, per decidir què volem o què no volem fer, valorant qüestions ètiques en la nostra presa de decisions.

    L’educació artística no pot consistir en fer un collaret de macarrons: ha de apropar l’escola a aquells discursos visuals que no són accessibles però que són necessaris, relats que ens proposen formes de vida alternatius als que privilegien els mitjans i que ens alerten tant de la violència simbòlica com de la real, aquesta que es repeteix fins a convertir-se en norma. Ha de consistir en aprendre a gaudir del que és complex, estrany, lent i lleig, i en preguntar-nos per quina raó intenten que només gaudim del que és simple, estàndard i ràpid, i d’un tipus de bellesa canònica impossible.

    De manera significativa, en un moment històric en què les imatges són furioses i no hi ha cap fre davant la violència que expandeix la pornografia mainstream heteronormativa, també vull pensar que molts de nosaltres no hem tingut la possibilitat de gaudir d’una educació artística que ens ensenyi a qüestionar aquest lloc de violència real a què les representacions visuals ens han conduït.

    Recordem que, a bona part d’Espanya, l’educació musical i visual a l’educació Primària ha estat aniquilada del currículum escolar. En el precís moment en què les imatges furioses ens estan enfurismant, en el moment en què la insistència de les xarxes multipliquen la seva força i la seva potència anticrítica, just en aquest moment, algú decideix que l’educació artística només serveix per “distreure”.

    Aprendre a pensar a través de les imatges i aprendre a pensar gràcies a les imatges; ser capaços de decidir de forma autònoma què és el que desitgem, què és el que volem fer: aquesta és la raó de ser de l’educació artística a l’escola. Perquè aprenguem no només a analitzar formalment els mons visuals que ens envolten, sinó també a pensar que les violacions col·lectives no consisteixen en el joc estètic que aquests mons visuals ens proposen.

    Tots nosaltres hem fet murals per la festa de la primavera, hem fet dibuixos per al Dia de la Mare o hem pintat sense treva cercles cromàtics a l’etapa de l’ESO, de manera que pensar de manera autònoma, reflexionar sobre la cultura visual que consumim o preguntar-nos sobre les pràctiques habituals en el porno mainstream són processos que queden en suspens, desplaçats per les manualitats cosmètiques, les assignatures dures i els privilegis dels temes científics.

    Educar La Manada és l’única eina que tenim perquè la barbàrie no continuï; educar, precisament, en aquest grup d’assignatures que romanen marginades i que, paradoxalment, són les que ens salven, ens preparen i ens empoderen com a persones. Perquè, més enllà de sentències justes i jutges honrats, allò veritablement important per frenar la violència sense treva és fomentar una educació emancipadora retornant les arts al centre del sistema educatiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació artística la manada Masclisme opinió violència de gènere
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les escoles de l’Opus que no contracten dones com a docents s’enfronten a possibles sancions
    Next Article
    Opinió
    Què fem i com avaluem el que aprenem
    María Acaso

    Related Posts

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.