Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Educar-nos en el respecte

    Jordi Planamarç 7, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escena de l'obra 'Tots eren fills meus' | Teatre Lliure
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A les sales de teatre de Barcelona coincideixen dues obres en les quals el suïcidi forma part de la trama: “Tots eren fills meus” al Teatre Lliure i “Una niña es una cosa a medio formar” a la Sala Beckett. Cap de les dues té l’epicentre en aquest fet. La mort podria ser un acte aparentment tangencial en les històries, però en les dues el suïcidi és una presència que de manera més o menys directa batega durant tot el text. Les dues obres acaben explicant que un cop ha esdevingut no es pot fer marxar enrere. És el final, però els seus efectes tot just comencen.

    A “Tots eren fills meus”, la mort d’un jove és una conseqüència de la brutalitat inconscient, per inconsciència, no per falta de consciència, de les decisions de persones adultes que volen mantenir el seu “estatus quo” per sobre de qualsevol circumstància. El que som és el més important. Més important que la vida dels altres. A “Una niña es una cosa a medio formar”, el suïcidi és una conseqüència directa d’un comportament repetit durant anys, de la desatenció i el maltracta que ha estat rebent des de petita una nena, ara ja adolescent que, com passa moltes vegades, s’emmiralla en el seu propi malestar, autocastigant-se fins al final. La mort com una via d’escapament de la percepció de la pròpia culpa, autoimposada pel comportament dels altres.

    “Una niña es una cosa a medio formar” explora els límits de la seva pròpia identitat, de la relació amb el propi cos i la sexualitat

    Malauradament, aquesta setmana el teatre es barreja amb la vida. I la pregunta, sempre és la mateixa: es podria haver evitat? “Una niña es una cosa a medio formar” explora els límits de la seva pròpia identitat, de la relació amb el propi cos i la sexualitat en un entorn de violència marcat per estructures de poder patriarcals. És una obra dura, amb una presentació aparentment allunyada de la realitat d’aquí, però si la forma sembla molt dura, pot ser que el fons no estigui gens allunyat del que han viscut l’Ivan i la seva germana, del que les va portar a saltar al buit.

    Més enllà de les dificultats per escatir quines han estat i no han estat les causes d’un fet tan dramàtic, la realitat ens torna a posar en primera pàgina la necessitat d’educar-nos en el respecte. La urgència per compartir, pensar, aprofundir i debatre sobre les maneres d’entendre la diversitat, de deixar-la ocupar el seu espai, d’atorgar-li la “normalitat” que li pertoca. Altre cop, la realitat empeny l’Educació i li mostra que l’Educació és l’única que té capacitat de fer canviar la realitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    joves opinió suicidi teatre
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Teresa Esperabé (CCOO): “El pes d’aconseguir una educació de qualitat recau en les docents”
    Next Article
    Reportatge
    97.000 catalans d’entre 18 i 24 anys no tenien cap títol tret de l’ESO el 2022
    Jordi Plana

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.