Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El codi deontològic de la professió docent s’amplia amb un capítol sobre educació i tecnologies

    Joan Domènechoctubre 14, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Molts docents ignoren que compten amb un codi deontològic que regula la seva activitat, aquesta consciència col·lectiva no hi és i per això fa falta que sigui més conegut”. Ho explica a aquest diari Àlex Rocas, degà del Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, una institució centenària formada majoritàriament per docents de totes les etapes educatives. Aquest col·legi professional va ser l’encarregat d’impulsar i aprovar l’any 2011 el Codi deontològic de la professió docent, ja que aquests instruments d’autoregulació sobre l’exercici ètic d’una professió només els poden impulsar els col·legis professionals, i, segons afegeix Rocas, “la deontologia i la formació continuada són els dos vessants que donen més sentit als col·legis professionals del segle XXI”.

    En el seu moment, la junta del Col·legi de Doctors i Llicenciats va encarregar la redacció del codi deontològic a una comissió presidida per Octavi Fullat, i formada, a més, per Salvador Carrasco i Mercè Izquierdo (antics degans) i per l’advocat Ramon Plandiura. D’aquí va sortir el redactat original, format per un preàmbul i quatre compromisos: amb l’alumnat, amb la professió, amb el coneixement i amb la societat. Els tres mesos de confinament (març-maig de 2020) van posar sobre la taula una realitat que, segons opina Rocas, més d’hora que tard hauria acabat emergint: “Arran de la pandèmia, l’ús de les tecnologies ha irromput sobtadament a les aules, però ha permès garantir el dret a l’educació”.

    La tasca la va assumir la Comissió Deontològica del Col·legi, que és també l’encarregada d’examinar les queixes que arriben davant d’una eventual vulneració del codi per part d’un docent col·legiat. Aquesta comissió que ha redactat el capítol V del codi està formada per Joan Manuel del Pozo, Mercè Izquierdo (l’única que ja havia participat en els altres quatre), Begoña Román, Núria Terribas, Roser Pi i el mateix degà del Col·legi, Àlex Rocas. En els treballs també hi han participat representants del Departament d’Educació, amb els quals se segueix treballant per revisar la vigència dels quatre capítols originals.

    “Un compromís ètic de mínims”

    Amb el nou capítol, els docents assumeixen el compromís d’estar al corrent de les tendències i els usos actuals de la tecnologia escolar, de ser prudents en l’ús de xarxes socials i mantenir perfils virtuals que mantinguin la separació entre la vida personal i la professional; assegurar la privadesa dels materials digitals i de les feines que es demanen a l’alumnat; estar amatents a detectar possibles incidents de ciberassetjament entre l’alumnat; fer pedagogia amb l’alumnat per evitar el mal ús de les xarxes, mitjans de comunicació i altres eines de l’entorn digital; o d’assegurar l’accés igualitari a la tecnologia per a tots els estudiants i evitar iniquitats per manca de recursos digitals o no ajustats a les necessitats específiques de l’alumnat; entre altres qüestions.

    Un codi deontològic, diu Rocas, “és un compromís ètic de mínims, però hi ha un objectiu d’excel·lència al qual tots hauríem d’aspirar”. Per això, opina, calia recordar que “la tecnologia ha vingut per quedar-se i establir uns mínims d’ètica professional en aquest camp”. “Un docent del segle XXI no pot pensar que no té l’obligació d’adaptar-se als nous temps, ja que com a totes les professions cal formar-se i el que ens correspon als col·legis és oferir formacions continuades de qualitat”.

    En els anys de vigència del codi, la Comissió Deontològica del Col·legi no ha sancionat mai ningú per algun incompliment ètic, admet Rocas. Està capacitat per fer-ho, però ara com ara només amb els seus col·legiats, i això és quelcom que s’està intentant canviar perquè el codi deontològic sigui d’aplicació a tot el col·lectiu. Això sí, aclareix que les conductes de caràcter delictiu no entren en aquest àmbit, sinó que, com és lògic, són competència de l’administració de justícia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Col·legi de Doctors i Llicenciats deontologia noves tecnologies
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Bintou Jarju: «Equips de centres amb un 80% d’alumnat d’origen magrebí et diuen: amb aquests no hi ha res a fer»
    Next Article
    Opinió
    La docència com a mediació
    Joan Domènech

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}