Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El còmic com a recurs didàctic per apropar la Història als adolescents

    Víctor Sauradesembre 18, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    David Fernández de Arriba, amb el llibre que ha escrit i coordinat | Foto cedida

    El context històric en què transcorre l’argument, i el context en el qual va ser escrita i dibuixada la història, els personatges que la protagonitzen, els missatges que inclou -verbals i no verbals-, els errors i anacronismes si n’hi ha, l’estil del dibuixant, els recursos gràfics que escull… un simple còmic pot donar peu a molts angles d’anàlisi, i no tots ells estan relacionats amb el seu aspecte estètic, que correspondria més a la matèria de visual i plàstica. Al contrari, per David Fernández de Arriba, professor de ciències socials al col·legi Sagrada Família de Viladecans, el còmic és un mitjà d’expressió “molt potent i capaç de tractar qualsevol tema amb rigor” i, per extensió, pot ser una gran eina per l’abordatage de la Història a les aules i la recuperació de la memòria històrica.

    Fernández acaba de publicar Memoria y Viñetas. La Memoria histórica en el aula a través del cómic (Desfiladero ediciones), gràcies a un verkami en el qual van participar abans de l’estiu més de 300 petits mecenes. El llibre té la voluntat explícita d’introduir els professors d’Història en l’ús del còmic per a les seves classes, i per això consta d’una primera part més teòrica, amb quatre articles sobre la història del còmic (escrit per Gerardo Vílches), el llenguatge del còmic (Pepe Gálvez), la memòria i el còmic (a càrrec del mateix Fernández de Arriba) i sobre les dones i el còmic (Elena Masarah). La segona part del llibre recull 13 propostes didàctiques per tractar la història recent d’Espanya, des de la proclamació de la II República (1931) fins a la fi de la Transició (1982), el que correspondria a part del currículum de Ciències Socials de 4t d’ESO i d’Història de 2n de batxillerat.

    “En els còmics hi ha una història ambientada en una època, i el que et permet la seva lectura i anàlisi amb l’alumnat és posar-hi empatia i emocions al que per norma general és una explicació freda”, explica Fernández. “Evidentment, això no és l’explicació, que l’ha de fer cada professor a la seva manera, sinó una activitat complementària, com qui decideix posar una pel·lícula, però amb la diferència que el visionat d’un film és més passiu, mentre que un còmic et convida a entrar-hi i descobrir activament”, afegeix. A les seves classes, fa temps que els utilitza: “Al principi els alumnes se sorprenen, però de seguida s’hi agafen, perquè en les vinyetes hi veuen reflectides coses que s’han explicat a classe, o sigui que la resposta és molt bona”, diu Fernández.

    De la II República a la Transició

    El llibre agafa només aquest període del segle XX espanyol perquè originalment va ser un encàrrec del Memorial Democràtic, un organisme de la Generalitat la funció del qual és recuperar i fomentar la memòria precisament d’aquest període, en especial des del vessant de la lluita antifeixista. Per això, aquest volum és una traducció i ampliació d’aquell, que es va publicar el 2018. Els còmics triats estan ambientats en la república, la guerra civil, l’exili, el franquisme i la transició, són tots en castellà (“en català hi ha molt poca cosa”, afirma) i la major part són de publicació recent, ja que “es tractava de facilitar la feina al docent, i per això vaig optar per buscar obres actuals i no coses descatalogades i difícils de trobar”.

    En el volum en castellà apareixen dues propostes didàctiques noves i altres activitats complementàries que no apareixien en el volum original. Cada proposta inclou lectures complementàries i preguntes sobre el contingut del còmic i el seu context històric, però també es convida el docent a que entri en l’anàlisi estètic de l’obra (d’aquí la necessitat dels primers capítols introductoris), i que proposi activitats creatives als alumnes com la creació d’una tira còmica, la invenció de textos d’una pàgina de còmic, la continuació d’una història (spin-off), l’entrevista a algun autor, una representació teatral, etc. A més, al final inclou un annex amb una cinquantena de ressenyes breus sobre còmics que poden servir per il·lustrar altres períodes històrics, i que per tant es podrien usar en altres cursos segons l’actual currículum de ciències socials.

    De fet, Fernández de Arriba té un web, historia y comic, en el qual ha ressenyat des de 2014 més de 130 còmics que tenen un vessant històric. “A la web faig ressenyes de còmics que tenen aquesta perspectiva històrica i que estan ben documentats i són de qualitat, però no hi ha un treball de preparació de material didàctic com al llibre, si bé seguint la guia de les propostes del llibre l’adaptació no seria complicada”, comenta el docent. Per exemple, afegeix, la prehistòria amb els alumnes de 1r d’ESO la treballa amb el còmic Otzi, del qual ha fet una guia didàctica que es pot descarregar al web.

    I el potencial del còmic no s’acaba amb l’aprenentatge de les ciències socials. “Hi ha molt bons còmics on l’àmbit són les ciències o la literatura, a mi m’han proposat fer la guia didàctica d’alguns, però la meva disciplina és la història, o sigui que en aquests casos he mirat de buscar altres docents que ho poguessin fer”, comenta Fernández de Arriba.

    ‘El arte de volar’ (Antonio Altarriba, guió, i Kim, dibuixos, 2009), un còmic inspirat en la vida del pare del guionista, el qual va viure la proclamació de la República, la guerra, l’exili, la Segona Guerra Mundial, la dictadura, etc.
    ‘Jamás tendré 20 años’, de Jaime Martin (2016), una història inspirada en la vida dels avis de l’autor que reflecteix l’Espanya dels anys 50 i 60.
    ‘Esperaré siempre tu regreso’, Jordi Peidro (2016), un còmic que recupera la vida de Paco Aura, un veí d’Alcoi que va ser dels pocs republicans espanyols que va sobreviure a quatre anys de tancament a Mauthausen

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    còmics història memòria històrica recursos didàctics
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Venen els Reis
    Next Article
    Actualitat
    Perquè triomfa Rosalia: set raons que poden explicar el seu èxit
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Anàlisi
    Memòria gràfica de la Segona Guerra Mundial

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}