Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Congrés aprova paralitzar la LOMCE malgrat l’abstenció de Ciutadans

    Redaccióabril 5, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Congrés dels Diputats ha aprovat iniciar els tràmits per paralitzar la llei orgànica de millora de la qualitat educativa, coneguda per les seves sigles com la LOMCE. Aprovada en solitari pel PP l’any 2013, ha penjat sempre sobre aquesta llei la voluntat de l’oposició de derogar-la un cop se celebressin eleccions, però de moment el que s’ha aprovat –amb 186 vots a favor, 112 en contra i 41 abstencions– és la paralització del seu calendari d’implantació. La majoria de partits de l’oposició ha recolzat la iniciativa impulsada pel PSOE. El PP ha votat en contra. I Ciutadans, de qui s’esperava un vot favorable a la paralització –d’acord amb el seu pacte amb els socialistes–, ha optat per l’abstenció.

    “La solució no és tornar a la llei de Zapatero si no asseure’ns en una taula i trobar respostes”, ha expressat des de la tribuna Antonio Roldán, diputat de Ciutadans, que ha argumentat que no poden donar suport a una iniciativa que no plantegi obrir un debat en la línia del Pacte Nacional d’Educació, la seva gran proposta en matèria educativa. Per la seva banda, la majoria de partits de l’oposició han retret al PSOE que hagi preferit paralitzar a derogar la LOMCE, però tot i així han votat a favor de la seva proposició de llei.

    És el final de la LOMCE? Depèn de si hi ha Govern

    La votació d’aquest dimecres al Congrés significa el final de la LOMCE? No. Es tracta de moment d’una paralització del seu calendari d’implantació. És a dir, que per seguretat jurídica, segons el PSOE, tots els aspectes de la llei que ja s’han desplegat en els últims dos cursos es mantindran en aplicació als centres educatius. Es tracta, per exemple, dels currículums de Primària –amb les proves externes de Tercer, que ja es van fer l’any passat–, els de Secundària a Primer o Tercer d’ESO o l’itinerari de FP Bàsica.

    El que sí que quedaria aturat seria el desplegament del currículum a Segon i Quart d’ESO, així com les proves externes previstes per obtenir el títol de l’ESO i el de Batxillerat, unes proves que s’haurien de celebrar sense validesa acadèmica el 2017, i ja amb aquesta validesa el 2018. El dubte recau ara sobretot en les proves externes de Sisè de Primària, que s’haurien de passar per primera vegada aquest mes de maig (és poc probable que la iniciativa aprovada avui acabi el procés parlamentari en menys d’un mes).

    Així doncs, el calendari és en aquest cas fonamental per entendre si la iniciativa del PSOE tindrà efectes sobre el sistema educatiu. Els socialistes han demanat que es tramiti per la via d’urgència amb l’objectiu de reduir el termini d’esmenes a menys de 15 dies, però en qualsevol cas haurà de passar després al Senat, on el PP hi té majoria absoluta, i allà el procés es podria allargar fins a dos mesos. Per tant, hi ha poques probabilitats de que la proposta retorni al Congrés abans del 2 de maig, el termini màxim per formar Govern. Si hi ha pacte, la iniciativa de paralitzar la LOMCE es convertirà en la primera llei de la nova legislatura espanyola. Si no hi ha pacte, la proposta quedarà anul·lada amb la celebració de les noves eleccions.

    El ministre Méndez de Vigo, com si res

    L’actual ministre d’Educació, Íñigo Méndez de Vigo, no ha assistit al debat al Congrés sobre la llei que el seu partit va aprovar, però sí que ha anunciat que precisament aquesta setmana reprendrà les reunions amb les comunitats autònomes per dissenyar les proves externes de Quart d’ESO i Segon de Batxillerat, previstes per al curs vinent. Aliè al rebuig frontal a la llei escenificat per la gran majoria dels partits de l’oposició, el Ministeri ha expressat que preveu aprovar el decret que desplega aquestes proves en les properes setmanes.

    Ara fa un any cinc comunitats autònomes –entre elles, Catalunya– es van plantar davant la voluntat del ministeri, llavors encara amb José Ignacio Wert al capdavant, d’aprovar aquest decret. Ara són 12 ja les comunitats que s’hi oposen, però tot i l’obertura al diàleg de l’actual ministre, la seva voluntat d’aplicar la LOMCE segueix sent tan ferma com la de Wert.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Congrés dels Diputats Currículum Íñigo Méndez de Vigo Llei Wert Lomce Proves externes
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Circumstància
    Next Article
    Opinió
    Addiccions conductuals en l’adolescència
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    Reportatge
    Jordi Balbín: “Les persones aprenen a diferents ritmes, però tothom pot tenir èxit matemàtic”

    març 19, 2025

    Actualitat
    Més de 400 docents de filosofia de Catalunya creen una plataforma per reivindicar la tercera hora a 1r de Batxillerat

    març 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}