Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El Consell Escolar de Catalunya i el calendari del curs 22/23

    Opinió
    El Consell Escolar de Catalunya i el calendari del curs 22/23

    Jordi Rodon Cuixartabril 7, 20227 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Reunió del Consell Escolar de Catalunya | Foto: CEC
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    1- El Consell Escolar de Catalunya: presentació, estructura i comissions

    El Consell Escolar de Catalunya (CEC) és l’organisme superior de consulta i participació dels sectors afectats en la programació general de l’ensenyament no universitari dins l’àmbit de l’Administració de la Generalitat, d’acord amb la LEC. El CEC compta amb una àmplia participació d’entitats i d’organismes diversos relacionats amb el sistema educatiu no universitari i amb la societat en general. Els seus membres són nomenats pel Govern de Catalunya per a un període de quatre anys i representen a diversos sectors: professorat de nivells educatius no universitaris, pares d’alumnes, alumnes, personal d’administració i serveis dels centres docents, titulars de centres privats, centrals i organitzacions sindicals, organitzacions patronals, moviments de renovació pedagògica, administració educativa, presidents dels consells escolars territorials, administració local, universitats de Catalunya, personalitats de prestigi en el camp de l’educació…

    En el moment actual s’està tramitant una nova proposta de composició que augmentarà el nombre de representants de la cinquantena actual fins als 75 i on hi estaran representats per igual tres sectors: sector administració, sector escolar i sector educatiu. Es tracta d’una actualització que s’aprofita per modificar el nom. El canvi de Consell Escolar a Consell d’Educació ve per la incorporació de nous membres, fonamentalment de representants de l’anomenada educació no formal, cada cop més valorada en la formació educativa integral dels infants, adolescents, joves i persones adultes.

    El Consell Escolar de Catalunya funciona en ple, en una Comissió Permanent i en tres comissions orgàniques de treball: Comissió d’Ordenació del Sistema Educatiu, Comissió de Programació, Construcció i Equipament i Comissió de Finançament de l’Educació.

    2- El dictamen de calendari: discussió en la comissió i en ple

    El CEC ha de ser consultat sobre els avantprojectes de llei i els projectes de disposicions generals de l’àmbit educatiu que ha d’aprovar el Govern o el conseller o consellera del Departament; la programació de l’oferta educativa del Servei d’Educació de Catalunya; les normes generals sobre construccions i equipaments escolars; les actuacions generals dirigides a millorar la qualitat de l’ensenyament i millorar-ne l’adequació a la realitat social de Catalunya, i les dirigides a compensar les desigualtats i les deficiències socials i individuals; els criteris de finançament de la prestació del Servei d’Educació de Catalunya; les bases generals de la política de beques i d’ajuts a l’estudi. Els seus dictàmens són preceptius, però no vinculants, a l’hora de legislar sobre els aspectes generals del sistema educatiu de Catalunya.

    Per donar resposta a les consultes sobre normativa, el CEC prepara un dictamen. S’hi presenten els antecedents legals que estan relacionats amb el projecte normatiu. Si aquest projecte inclou un preàmbul, el dictamen també inclou consideracions que hi fan referència. Inclou també les consideracions generals, que van més enllà dels aspectes concrets del projecte normatiu i proposen una reflexió prèvia sobre els seus fonaments educatius. A l’apartat de propostes a l’articulat del text de la disposició, s’hi formulen propostes de modificació, supressió o addició d’articles. Finalment, l’apartat de recomanacions recull les reflexions de caràcter general, que són útils com a conclusió del Consell sobre la normativa dictaminada.

    Així doncs, un dictamen del Consell Escolar de Catalunya és un document que recull l’expressió detallada de l’opinió de la comunitat educativa sobre la normativa que impulsa el Departament d’Educació. I una de les comissions porta a terme l’encàrrec d’elaborar-lo i en una reunió del ple es presenta i se sotmet a votació. Un cop aprovats, els dictàmens es publiquen a la web del Consell.

    D’acord amb l’article 171.3 de la Llei 12/2009, d’educació, el proppassat dia 10 de febrer el Departament d’Educació va trametre al CEC el Projecte d’ordre de calendari escolar 2022-2023, per a consulta per via d’urgència. Per tal de preparar l’organització del debat del calendari, va ser la Comissió de Programació, formada per una vintena de membres, la que començà el treball a l’entorn d’un esborrany del projecte d’ordre.

    El conseller d’Educació va comparèixer per voluntat pròpia en el Ple extraordinari del CEC convocat el dia 21 de febrer al Palau Robert amb l’únic punt d’informar sobre el calendari escolar. El conseller va argumentar que es podia discutir “el com”, però no “el què”, ja que l’ajornament de l’inici de curs implica una mesura positiva pels alumnes de l’escola catalana. Al llarg de dues hores i mitja va respondre als dubtes, preguntes, consideracions, felicitacions i queixes que els diversos membres del ple li van exposar en tres torns de paraula consecutius.

    La Comissió de Programació, presidida pel senyor Josep Manuel Prats, es va reunir els dies 15 i 22 de febrer en format virtual i 1 i 7 de març en format híbrid. Durant les reunions els seus membres van participar i exposar els diferents punts de vista. Totes les reunions van durar més de dues hores, excepte la primera, en la que una part dels membres la van abandonar en senyal de protesta per les maneres com s’havia comunicat el canvi de calendari. A la segona reunió es va demanar la tramitació del dictamen en tràmit ordinari i no d’urgència, la documentació del CEC sobre horaris i calendari escolar, la informació sobre els aspectes tècnics dels nomenaments dels docents i el temps de lleure als centres el setembre de 2022 en el marc de la jornada intensiva.

    A la tercera sessió, el secretari del CEC anuncià que es disposava de la presència de responsables del Departament, que farien diverses aportacions a la reunió: la senyora Carmen Meléndez (subdirectora general de Gestió de Serveis a la Comunitat), la senyora Marcel·lina Bosch (subdirectora general de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa) i el senyor Enric Trens (subdirector general de Plantilles, Provisió i Nòmines). A la quarta sessió es van presentar les diferents aportacions rebudes per part de la Comissió i una part dels membres anuncià que estaven treballant en l’elaboració d’un dictamen alternatiu. Fins al dia 14 de març els membres de la Comissió van disposar de temps per valorar i consensuar una proposta de dictamen per dur al ple i on es van recollir totes les aportacions en un esborrany de proposta dictamen.

    3- La veu de la comunitat educativa: consens i dissens

    Finalment, el Ple del Consell, reunit a la seu del Departament d’Educació el 21 de març, aprovà la tramitació del dictamen sobre el calendari escolar del curs 2022-2023. El dictamen incorpora aquelles esmenes que han obtingut un suport de majoria simple. Un bloc de cinc esmenes manifestaven el seu suport a l’avançament de l’inici de curs per diversos motius com afavorir els aprenentatges dels alumnes, que recollia les reflexions anteriors del CEC sobre el tema, per afavorir alumnat més vulnerable, etc. Aquestes esmenes van obtenir un suport de 23 vots a favor, 7 en contra i 13 vots en blanc. S’hi incorporà també una esmena fent referència a demanar una moratòria en l’aplicació del nou calendari, que va obtenir un suport de 19 vots a favor, 17 en contra i 8 vots en blanc.

    El resultat de la votació per a la tramitació del Dictamen del Projecte d’ordre de calendari del curs 2022-2023 va ser de 24 vots a favor, 18 en contra i 3 abstencions. El president del CEC, Jesús Viñas, va agrair la participació de les diferents entitats representades al Consell Escolar de Catalunya, i va remarcar que faria arribar les conclusions a l’administració educativa al voltant del dictamen en el benentès del paper d’òrgan de consulta i participació, i que no són vinculants.

    Així doncs, el CEC va realitzar el dictamen com li correspon d’acord amb la normativa i amb el reglament de funcionament del Consell, orientat a buscar fórmules de consens el més àmplies possibles, però que també recull les veus del dissens. Cal apuntar que, en el context actual, les condicions per a un debat participatiu en profunditat i la recerca de consens en el si del CEC ha estat molt intens. Amb tot, cal destacar que les aportacions, sovint fortament contrastades, s’han realitzat amb el respecte adequat com escau a un òrgan consultiu.

    Finament, cal dir que ha estat el dictamen que ha tingut més seguiment mediàtic, però que se’n fan una mitjana de 8 cada curs acadèmic.


    Material enllaçat:

    Dictamen final

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    calendari escolar Consell Escolar de Catalunya opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Catalunya ja escolaritza més de 2.500 infants i adolescents arribats d’Ucraïna
    Next Article
    Opinió
    Els significants en disputa: la importància d’amagar l’ànim de lucre
    Jordi Rodon Cuixart

    Related Posts

    Actualitat
    Torre Pacheco, infància i educadores espantades per la violència racista i les represàlies

    juliol 17, 2025

    Opinió
    Davant l’odi que creix, educació antifeixista

    juliol 17, 2025

    Opinió
    Per un embat republicà cap a una escola nova

    juliol 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}