Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El Consorci abandona un dels projectes bandera contra la segregació escolar

    Sara Torres i Olga Ruizsetembre 21, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Il·lustració: Pedro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan s’engega un projecte educatiu engrescador en una comunitat, sigui poble o barri, és sempre un motiu d’alegria. Les societats amb projectes educatius que aposten per la cohesió i la innovació, són comunitats amb un lligam especial. Les bones escoles, fan millor el lloc on vivim.

    Quan una comunitat aposta per un centre educatiu per a tothom, públic i de qualitat, aquesta comunitat s’enriqueix i es torna més inclusiva. Hem d’aplaudir i ajudar a que es faci fort, perquè ens beneficiem de la seva existència.

    Tot això és el que va passar l’any passat amb el naixement de l’Institut-escola Arts, que juntament amb una desena de centres a tot Catalunya, esdevenien l’aposta de la Conselleria per lluitar contra la segregació escolar. La notícia de la creació de l’IE Arts a Sants va ser rebuda amb entusiasme al barri. Moltes famílies ens vam engrescar per un projecte de llarg recorregut, sabent que estava a mig fer, però amb el convenciment que tota la comunitat educativa hi posaria els esforços necessaris perquè es consolidés com un projecte de qualitat i de referència per a tothom.

    Un any després, constatem que no tothom s’ha cregut la importància d’aquest projecte. El Consorci d’Educació de Barcelona, una de les potes de la comunitat educativa, que en el seu moment ens va convèncer de l’aposta, ha oblidat i ha abandonat l’IE Arts, les famílies, l’equip de professionals i el que dol més: els nostres infants.

    L’IE Arts té una problemàtica important pel que fa als espais (que depenen directament del Consorci). Potser podríem dir: una problemàtica vergonyosa amb els espais del carrer Àliga, visiblement poc adients i escassos. Amb l’agreujant que es tracta d’una ubicació temporal, llogada a la comunitat religiosa propietària de l’edifici, a l’espera de la renovació de l’emplaçament definitiu que actualment acull l’Institut Coromines. La provisionalitat de l’espai, sumada a les obres constants, així com la incògnita sobre com i quan es renovarà el futur edifici només reforça la sensació d’abandonament d’un projecte que generava grans expectatives.

    Il·lustració: Issei

    L’Institut-escola va crear-se l’any passat amb Educació Infantil, Primària, dos grups de primer d’ESO i la perspectiva d’habilitar noves aules i espais a mesura que els alumnes pugessin de curs. Les obres ja es van endarrerir el curs passat, de manera que els nois i noies van arrencar enmig dels treballs de renovació del menjador, les aules i els lavabos. El laboratori mai va estar disponible i la insonorització de les classes va quedar penjada.

    Aquest any la sorpresa ha estat total al descobrir que les obres per adequar el pis que acull alumnes de 2n d’ESO no van començar fins a mitjan agost, de manera que, a pocs dies de començar el curs, l’estat global de l’edifici era tan incert que el professorat va plantejar-se si era prudent obrir l’institut el dia 14 de setembre. Una empenta d’última hora va permetre acollir l’alumnat, però les obres no acaben. La petita terrassa que s’utilitzarà com a pati auxiliar està impracticable, l’escala que puja al segon pis està inacabada i sense baranes. Seguim sense laboratori. El wifi actual no permet connectar alhora tots els ordinadors, que són l’eina de treball a secundària, ja que no hi ha llibres. Les aules no estan insonoritzades i el trànsit del carrer no ajuda a mantenir un ambient relaxat de treball. L’únic pati disponible, amb unes dimensions totals de 180m2, s’ha de dividir per acollir simultàniament dos grups bombolla amuntegats.

    Per segon any, el Consorci d’Educació de Barcelona ha obligat els nostres fills i filles a iniciar el curs amb tot d’obres inacabades que impliquen sorolls, pols, espais inaccessibles i dificultat per mantenir distàncies de seguretat, a més de l’absència d’armariets, pissarres, projectors o wifi. A més, a aquestes obres se sumen, des del primer dia de curs, les de la construcció del geriàtric per la comunitat religiosa propietària de l’edifici. Amb el detall, no menor, que es va retirar l’única aixeta que l’escola té al pati.

    La incertesa i decepció de les famílies, alumnat i professorat per la situació actual es projecta en la incògnita de l’espai definitiu que, d’aquí a dos anys, acollirà infants de P3 a 4t d’ESO. Després d’estudiar la proposta de nou edifici, l’equip directiu i l’AFA ja ha denunciat que no és cap solució a la manca d’espai. El projecte preveu guanyar-ne instal·lant mòduls al pati i reduint dràsticament una zona vital per acollir tants grups amb necessitats tan diverses.

    Les famílies, els infants i l’equip de professionals volem denunciar aquesta situació d’absolut abandonament que patim, perquè sabem de la importància de projectes com l’IE Arts, per la societat i perquè hi creiem. Mantenim la nostra confiança en un projecte educatiu de qualitat que lluita contra la segregació, però ens cal suport i no només fotografies com la del conseller Bargalló inaugurant el curs passat a l’Institut-escola. Continuarem reivindicant i fent el soroll que calgui per seguir defensant l’escola pública de qualitat al nostre barri, a tots els barris. Els nostres infants es mereixen totes les oportunitats.

    Estat del centre el dia abans de començar el curs
    Pancarta penjada el primer dia de curs

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’ONU exigeix a Espanya que repari la discriminació educativa soferta pel jove Rubén Calleja
    Next Article
    Opinió
    Escoles i pedagogies amb memòria
    Sara Torres i Olga Ruiz

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}