Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El lleure educatiu i l’esport afronten el repte de la inclusió

    Actualitat
    El lleure educatiu i l’esport afronten el repte de la inclusió

    Sònia Calvógener 24, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'equip BUC..... / ©SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “No sabíem com tractar amb infants amb discapacitat, hem anat aprenent amb la pràctica, anant amb compte, tenint una mínima idea d’amb qui estàs tractant i vigilant l’ús de la paraula”. El que parla és Diego Dunjó, l’entrenador de rugbi del Barcelona Universitari Club (BUC). Aquest és l’únic equip a Catalunya d’aquest esport on juguen conjuntament nens amb i sense discapacitat intel·lectual o, com ells ho anomenen, “amb diferents capacitats”. La política del club està orientada a la inclusió social amb l’objectiu que persones de diferents capacitats puguin divertir-se fent esport. Segons explica Dunjó, la iniciativa va sorgir quan, en un centre d’educació especial, van demanar als alumnes que anomenessin un amic fora del centre i ningú va saber què respondre.

    L’associació Down Catalunya va ser la primera entitat que va obrir les portes a aquest club, ara fa tres anys. “Vam fer una primera trobada, allà s’hi van sumar 5 persones, i com que no teníem prou gent per fer un equip inclusiu, els vam dir que participessin a l’escola de rugbi ordinari i de mica en mica s’ha anat sumant gent i entitats interessades” recorda Dunjó. És per això que en aquest equip de la Foixarda, als peus de Montjuïc (Barcelona), hi ha dos equips: Habilitats Mixtes i l’Ordinari. Al primer, només hi juguen nens amb algun tipus de discapacitat intel·lectual; al segon, es barregen infants de tot tipus, assegurant així una plena inclusió.

    Per aconseguir-ho, explica l’entrenador, busquen “una manera on tothom participi”. El monitor ha d’assegurar-se –a través de la dinamització– que tothom participi activament”. Per assegurar-se que això es compleix, cal que els enfrontaments de rugbi siguin equitatius: “Si com a facilitador intento vulnerar la defensa pel lloc on hi ha una persona amb discapacitat que està diferenciada, físicament o cognitivament, l’àrbitre no m’ho permet. Estic obligat a passar-li a una persona que sigui mínimament de la meva condició. Això obliga que, durant els entrenaments, els facilitadors hàgim de participar amb ells”.

    El Martí Saura té 16 anys i en fa 2 que juga a rugbi al club. “És molt divertit, m’agrada molt. Corro, fem ‘passes’, entrenem, em canso, però és divertit. Habitualment estem entrenant, però després, al final, fem partits, però uns contra uns altres, fem dos grups” explica. Això es deu al fet que, en ser l’únic equip a Catalunya amb aquestes característiques, es troben amb una dificultat: no poden competir. Tot i això, a Vitòria hi ha un altre equip inclusiu amb el qual poden fer “trobades”. Moltes famílies amb fills sense cap discapacitat es van mostrar, en un primer moment, preocupades i amb dubtes sobre si els seus fills progressarien en el seu nivell de rugbi. Davant d’això, Dunjó respon, convençut, que no només no els ha afectat en res sinó que els ha donat una visió molt més oberta de com participar i jugar.

    La família juga un paper clau en l’educació global de l’infant. “Cal reunir-se amb la família de l’infant i fer xarxa amb tots els agents educatius de l’entorn de l’infant, amb la idea de crear algun marc d’actuació conjunt a l’hora d’oferir una resposta educativa” assegura Dani Costa, responsable del projecte d’inclusió i diversitat d’Esplac. Segons ell, fer xarxa els permet poder actuar de forma holística i global en l’educació i atenció a l’infant en qüestió.

    L'equip BUC en un entrenament / ©SANDRA LÁZARO
    L’equip BUC en un entrenament al camp / ©SANDRA LÁZARO

    El primer pas: Reflexió i formació

    Tot i que la majoria de vegades sí que hi ha una vocació per atendre infants amb necessitats educatives especials (NEE) a entitats com els esplais o els caus, moltes vegades cal preguntar-se si el centre està capacitat o no per assumir-ho. “Cal una autoreflexió com a grup”, apunta el portaveu de la Fundació Pere Tarrés, Albert Riu. Serà, una vegada feta aquesta reflexió, quan el grup estarà preparat per fer un pas més i formar-se. “Les formacions sobre infants amb NEE són un tema recurrent” explica; tot i això, la majoria de vegades es fan formacions generalistes i això “és un error”. Segons Riu, el grup de monitors necessita una atenció “més personalitzada”, ja que “cada infant és un món” i per tant el que serveix per un infant pot no servir per un altre.

    La Fundació Pere Tarrés compta amb una sèrie de recursos pels monitors que treballen amb infants amb NEE. Riu, remarca però, que primer cal “tenir un esplai prou fort i preparat, amb qualitat, i que transmeti la suficient confiança a les famílies perquè apuntin als seus fills i filles a l’entitat”. El grup ha de ser conscient que hi ha una persona amb discapacitat, però l’objectiu final sempre ha de ser que aquesta persona sigui el màxim d’autònoma possible.

    Caus i esplais a favor de la inclusió

    El grup de Trucs de l'AEiG Mestral de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya en uns campaments al Marroc / MINYONS ESCOLTES I GUIES DE CATALUNYA
    El grup de Trucs de l’AEiG Mestral de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya en uns campaments al Marroc / MINYONS ESCOLTES I GUIES DE CATALUNYA

    Les principals entitats d’educació en el lleure, pel que fa a caus i esplais, com ara, entre d’altres, Esplais Catalans (Esplac), Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG) o Escoltes Catalans (EC) també aposten per un lleure inclusiu. “Volem oferir eines, recursos, mètodes i dinàmiques que ajudin a fer l’esplai més inclusiu”, explica Dani Costa des d’Esplac. Tot i això, reconeix que “ser inclusius no sempre és fàcil” i que els manquen alguns recursos. Quan un infant amb Síndrome de Down truca a l’entitat, des d’Esplac s’aconsella a l’esplai que es formin en temes d’inclusió i atenció a la diversitat funcional. Remarquen, també, que és imprescindible fer xarxa amb tots els agents educatius de l’entorn de l’infant, amb la idea de crear un marc d’actuació conjunt a l’hora d’oferir una resposta educativa. Per això aposten per crear sinèrgies entre famíla, escola i entorn de l’infant.

    La idea de treballar en xarxa és compartida per Júlia Marín, membre de l’equip de Necessitats Educatives Especials de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya. “L’infant té una família i una escola que el coneixen; escoltem-los i aprenem d’ells”, aconsella Marín. “Quan un monitor voluntari ens truca treballem amb ells perquè se sentin forts i perdin la por i tinguin recursos per fer front a la situació” explica. Segons ella, el cau o l’esplai són llocs “on obrir-se, guanyar autonomia i compartir la vida amb nens i nenes amb habilitats diferents, per això cal que siguin els companys els qui s’ajudin entre ells”. Tot i això, un dels principals problemes que es troben és que sovint no tenen els recursos suficients, com ara el suport individualitzat que es necessita en alguns casos, ja que tots els monitors són voluntaris. És per això que valora que “hi ha consciència de la importància del lleure inclusiu, però no sempre és fàcil de dur a terme”.

    A Escoltes Catalans tenen un projecte similar: un equip de suport a la diversitat funcional. “Ens encarreguem d’oferir formació continuada als agrupaments, assessorament psicopedagògic en casos concrets a equip de caps i impulsem dos projectes respecte a la diversitat, ‘Un escoltisme per a tothom’ i ‘Els CampaNEEs'”, explica Oriol Garcia. També han creat un web amb recursos pels monitors.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Cau educació pel lleure esplac Esplai esport Inclusió minyons rugbi
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ensenyament i el Síndic presenten mesures per combatre la segregació escolar
    Next Article
    Opinió
    Populisme i educació
    Sònia Calvó
    • X (Twitter)

    Barcelona. Periodista y Master en Comunicación de Conflictos y Movimientos Sociales. Ha pasado por las redacciones de Barcelona Televisión (BTV), La Directa y eldiario.es

    Related Posts

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025

    Actualitat
    Fundesplai presenta els Premis Josep Gassó per a la convivència i la sostenibilitat

    juny 13, 2025

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}