Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El moment dels àpats a l’escola bressol: una oportunitat educativa i afectiva a la petita infància

    Opinió
    El moment dels àpats a l’escola bressol: una oportunitat educativa i afectiva a la petita infància

    Rosa Garcia Rourajuny 12, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’estona dels àpats a l’escola bressol no és només un espai destinat a satisfer una necessitat fisiològica bàsica com és l’alimentació. És, alhora, un escenari ric en experiències educatives, socials i emocionals que contribueixen de manera significativa al desenvolupament global dels infants. Els nens i nenes viuen processos intensos de creixement i aprenentatge, i els àpats constitueixen una rutina diària que pot esdevenir un temps privilegiat per fomentar l’autonomia, el vincle afectiu i el desenvolupament de la identitat.

    El moment dels àpats no ha de ser vist com una activitat rutinària i aliena al projecte educatiu del centre. Al contrari, ha de ser integrat dins la programació pedagògica com un espai viu, on es posa en pràctica la filosofia educativa del centre: la visió de l’infant com a subjecte actiu, capaç, i digne d’atenció i respecte.

    Una mirada respectuosa i pedagògica

    Així, perquè aquest moment tingui un valor educatiu real, cal que sigui viscut amb respecte, calma i coherència pedagògica. Els infants, fins i tot els més petits, perceben l’ambient i les actituds de les persones adultes, per tant, és fonamental que l’equip educatiu ho entengui com una oportunitat per acompanyar-los amb sensibilitat, escolta activa i disponibilitat emocional.

    Aquest és un temps educatiu de gran valor perquè contribueix a múltiples dimensions del desenvolupament:

    • Psicomotriu: agafar els coberts, portar el menjar a la boca o beure d’un got són accions que impliquen la coordinació oculomotriu i la precisió del moviment.
    • Social i emocional: és un moment de relació amb altres infants i adults, que afavoreix la construcció del vincle i la confiança, així com l’aprenentatge de normes de convivència.
    • Cognitiu: L’infant observa, experimenta, fa connexions entre accions i resultats, desenvolupa la memòria, reconeixent els diferents aliments, i el llenguatge.
    • Vers les relacions amb l’entorn social: a través del respecte pels altres, l’espera del torn, el fet de compartir i donar les gràcies, l’infant comença a interioritzar valors bàsics que fonamentaran la seva convivència futura.

    Com han de viure els infants aquest moment?

    Els nens i nenes l’han de viure com un espai de benestar, seguretat i plaer. Cal evitar les presses i les tensions. Quan es senten respectats en els seus ritmes i preferències, poden gaudir de l’experiència alimentària i establir una relació positiva amb el menjar.

    El moment dels àpats pot ajudar a desenvolupar:

    • L’autonomia personal, a través d’accions com agafar els coberts, portar-se el got a la boca o decidir quan en tenen prou.
    • La comunicació i la socialització, ja que s’estableixen diàlegs, gestos, mirades i interaccions amb altres infants i amb les persones adultes.
    • El coneixement del propi cos i les sensacions, aprenent a reconèixer la gana, la sacietat i les textures, olors i sabors dels aliments.

    A través de la repetició diària i del context segur, es poden interioritzar els hàbits saludables i desenvolupar una actitud curiosa i oberta cap a l’alimentació.

    El paper de l’equip educatiu

    L’equip educatiu juga un paper fonamental en la construcció d’aquest moment. La seva actitud, disponibilitat i capacitat d’observació fan possible que els àpats siguin realment una experiència educativa.

    És important que les educadores i els educadors:

    • Generin un ambient tranquil, amb un to de veu suau, sense presses i amb un espai físic agradable i adequat, amb un mobiliari adaptat, un espai net i una temperatura confortable.
    • Ofereixin una presència atenta i afectuosa, intervenint amb sensibilitat, ajudant quan cal però també permetent l’autonomia.
    • Acompanyin emocionalment, interpretant senyals com el rebuig d’un aliment, cansament o necessitat de contacte, entre d’altres, i responent-hi amb empatia i flexibilitat.
    • Facin del moment una oportunitat comunicativa, posant paraules a les accions i a les emocions, utilitzant un llenguatge ric i proper.

    La col·laboració amb les famílies també és clau: compartir informació sobre els hàbits alimentaris, establir una coherència entre la casa i l’escola i respectar les pràctiques culturals, contribueix a crear un entorn segur i previsible.

    Estratègies i bones pràctiques

    Algunes estratègies que poden ajudar a potenciar el seu valor pedagògic inclouen:

    • Organitzar petits grups per afavorir la interacció i l’atenció individualitzada.
    • Donar temps suficient perquè cada infant pugui menjar al seu ritme.
    • Implicar-los en petits rituals previs o posteriors, com parar taula, recollir o netejar-se.
    • Utilitzar vaixella real (sempre que sigui possible) per afavorir l’experiència sensorial i el respecte pel material.
    • Documentar l’experiència, a través d’observacions, fotografies o escrits, per reflexionar-hi conjuntament amb l’equip i amb les famílies.

    Podem concloure, doncs, que aquest espai esdevé una oportunitat educativa per a la construcció de la identitat, l’adquisició d’hàbits saludables i l’enfortiment del vincle entre infants i adults.

    Quan aquest moment és viscut amb respecte, sensibilitat i coherència pedagògica, es converteix en una experiència rica i significativa que deixa una empremta positiva en el desenvolupament integral dels nens i nenes. Per això, cal continuar donant-li el valor que mereix dins el projecte educatiu, vetllant perquè sigui una experiència viscuda amb plaer, confiança i cura.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Alimentació alimentació infantil àpats saludables bressol educació infantil escola bressol escoles bressol infància opinió petita infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La segregació escolar de l’alumnat estranger es redueix un 25%
    Next Article
    Reportatge
    Luis Cernuda a Terol, redescobrint les Missions Pedagògiques de la República
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Entrevista
    Cath Larkins: “Escoltar els infants no és suficient, és el començament del procés”

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.