Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El món educatiu, cremat

    Alba López Nietomarç 19, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Pexels
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Escric aquesta reflexió des de la ràbia i la impotència que sento ara mateix com a mare i com a docent.

    Tenim un sistema educatiu que està trencat per moltes bandes, on tot queda reflectit en un currículum centrat en competències, sabers i educació emocional; i unes proves PISA que indiquen les destreses adquirides (o no adquirides) del nostre alumnat.

    Deixant de banda que el professorat s’està trencant les banyes dia rere dia per poder atendre l’alumnat, passo a fer un petit llistat d’alguns aspectes que afecten la nostra tasca:

    • aules amb una ràtio per sobre del que seria desitjable: darrere d’això tenim equips directius i personal docent fent mans i mànigues per poder atendre’ls de forma més adequada (fent desdoblaments i fent més grups dels que oficialment té el centre), però no és suficient,
    • sabers del currículum que s’han de treballar a les aules, uns sabers competencials que faran ciutadans, però centrant-se en uns aprenentatges que cal treballar i adquirir al llarg de tota l’etapa. Ara no toca, però em falten dits per indicar quantes vegades he hagut de repassar l’accentuació, la importància de la coherència, cohesió i adequació dels textos i d’altres qüestions, només cal veure les instàncies que demanen els alumnes,
    • educació emocional a les aules, tallers, sessions de tutoria i molta formació que ofereixen al claustre per tal de poder anar en consonància amb tot el que hi ha. Anem a atendre tot l’alumnat i anem a treballar i cuidar les seves emocions, però… Hem d’entendre que si hi ha una agressió, pobret, estava ofuscat i molest. Si hi ha uns insults fora de lloc, pobret, que ho està passant malament. Els escoltem i es decideix que, tot i entendre la situació, hi ha alguna cosa que no han fet bé, però… Les famílies es molesten, es queixen i comença l’enrenou,
    • comissió de convivència als centres, amb alumnes i professorat. Hi hauria d’haver també un membre de les famílies que formi part del Consell escolar, però no poden perquè estan treballant. Parlem, valorem, discutim i decidim, però després hi ha famílies que no estan d’acord amb les mesures i/o sancions que s’apliquen davant la mala actitud de l’alumnat, però no passa res. Qui soc jo per decidir res?

    Ens estem carregant el jovent. Estem creant una societat plena de segones oportunitats (o terceres o quartes) que no es fa responsable dels seus actes i nosaltres, com a pares i mares, estem darrere d’ells en qualsevol ocasió. I sí, com a famílies, hem d’estar allà però no podem estar cuidant sempre del nostre nen o de la nostra nena. No podem exonerar-los cada dos per tres. També han de fer-se responsables dels seus actes.

    Compensa molt més tenir un horari fix o rotatiu, cobrar una mica menys i no tenir els maldecaps que comporta aquesta tasca nostra de docent

    Com a famílies, estem fallant. Com a societat estem fallant. I com a docents? Com a docents ens hem convertit en uns omplepapers: informes, butlletins, correus, protocols, respostes de queixes de famílies… On ha quedat el món educatiu? Tot ha quedat en papers. Heu sentit parlar del terme burrocracia? Doncs això mateix.

    Els docents i els equips directius estem atenent correus, trucades i famílies que no demanen cita i que es presenten al centre per tal que els atenguis al moment, oblidant que la nostra feina és donar classe. Atenem famílies que demanen més contundència davant certs actes on els seus fills o filles són víctimes, però que es queixen quan se’ls envia un document on s’indica la falta i mesura cautelar que haurà de fer el seu fill o filla i que posen el crit al cel quan s’obre un protocol seguint les instruccions del Departament d’Educació i les NOFC del centre.

    A la borsa no hi ha professorat suficient per cobrir baixes. Per què? Encara algú es pregunta per què? De veritat? Està clar, compensa molt més tenir un horari fix o rotatiu, cobrar una mica menys i no tenir els maldecaps que comporta aquesta tasca nostra de docent. Aquesta tan estimada feina i que, mica en mica, molts esteu fent que deixi d’agradar-nos.

    Soc docent, vull ser docent. Deixeu-me fer la meva feina!

    Postdata: quina alegria saber que no totes les famílies són així, però malauradament sempre es veuen més les famílies que sí i són aquestes les que fan més mal.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    docents opinió professorat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Píndoles actualitzades de filosofia clàssica
    Next Article
    Anàlisi
    Joves a internet, sols davant el perill
    Alba López Nieto

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. JM on març 19, 2024 8:55 pm

      Completament d’acord.
      I tot això permès i promogut des del departament d’educació, que va deixar de ser el departament d’ensenyament molt abans de canviar de nom.
      L’educació, especialment a secundària, ve de casa. Els professors acompanyem en l’educació, però la nostra feina és transmetre el nostre coneixement (coneixement que falta al departament).

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}