Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El MUCE reclama accions concretes en tres àmbits per combatre la segregació

    Redacciómarç 31, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els representants de les diverses entitats que formen part del MUCE | Foto: FMRPC
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Catalunya és el tercer país d’Europa amb més educació privada, el segon amb més abandonament escolar prematur i el primer amb major taxa de risc de pobresa. Al voltant de 400.000 infants viuen per sota del llindar de la pobresa. Ho recorda el MUCE (Marc Unitari de la Comunitat Educativa, format pels sindicats i les federacions de famílies i de professionals més representatius del sector) en un document que ha presentat avui, amb el títol ‘Per un ensenyament públic a favor de l’equitat social i útil per acabar amb la segregació escolar‘, en el qual es reclamen accions concretes especialment en tres àmbits.

    El primer d’aquests àmbits és la programació de l’oferta educativa. El MUCE insisteix (no és el primer cop que ho fa) que l’oferta de places públiques es supedita sistemàticament a la dels centres concertats. “La doble xarxa educativa és una anomalia que fomenta la segregació i, en conseqüència, agreuja les desigualtats socials”, diu el document. Considera que les polítiques per enviar alumnat vulnerable als centres concertats, com s’ha fet a Barcelona, surten molt cares, i sobre el decret d’admissió (11/2021) afirma que és “clarament insuficient” perquè l’absència de les famílies en les anomenades Comissions de Participació i per altres contradiccions. Proposa diverses mesures, entre les quals subratlla la restricció de l’elecció de centre, a fi “d’evitar fugues que generen segregació”.

    Pel que fa a l’etapa 0-6, desprès de subratllar la seva importància, el MUCE reclama una baixada de ràtios general, i un pla transparent i dialogat sobre la universalització de la primera etapa, que, segons recorda el Marc Unitari, només arriba al 34% dels infants. Per això demana un increment de places, que no s’ha de carregar sobre les espatlles dels ajuntaments, a més d’una major coordinació entre les dues etapes d’infantil i una major participació de les famílies en les tasques d’educació i cura. També apunta el MUCE que “la baixada de natalitat generalitzada ofereix una gran oportunitat per fer un replantejament dels espais de les escoles bressol i de les escoles de primària. Ens ofereix la possibilitat de fer escoles d’educació infantil de 0-6 anys”.

    L’apartat sobre l’etapa postobligatòria és on el document agafa un to més dur contra el Departament d’Educació, en especial a causa de la crisi per manca de places d’FP que es va viure l’estiu passat i les solucions ideades des de l’administració. Sobre l’FP, el MUCE demana “millorar i ampliar l’oferta, quantitativament, qualitativament i territorialment en FP presencial”, així com més formació pels professionals i més acompanyament a l’alumnat. El document també fa una pinzellada sobre batxillerat (que trobi l’equilibri) i universitat (que estigui lliure de barreres econòmiques) i dedica força més espai a l’educació de persones adultes, al que anomena “la ventafocs del sistema educatiu”. En aquest sentit, demana un augment de l’oferta pública en quantitat (més centres, més places i més activitats), varietat i qualitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    MUCE segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El llibre que no volen que llegeixis
    Next Article
    Opinió
    Com facilitem l’aprenentatge en un entorn canviant i accelerat?
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Història educativa: la Sinaí

    gener 21, 2025

    Actualitat
    Nikole Hannah-Jones: «Tots els pares creuen en la igualtat, fins que afecta al seu fill»

    desembre 30, 2024

    Actualitat
    La ministra de Joventut apunta que la segregació escolar “és un debat que ens interpel·la, i que ho travessa tot”

    setembre 30, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}