Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El nou currículum català i la metodologia

    Francesc Imbernonfebrer 9, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Francesc Imbernon és Catedràtic de Pedagogia de la Universitat de Barcelona

    La Conselleria d’Ensenyament del Govern català obre la caixa de pandora d’un nou currículum per Primària i Secundaria que vol aprovar abans de final de curs. I el que és més estrany és que es fa en aplicació de la LOMCE espanyola. Però, no havien quedat que es faria una resistència activa i que no s’hi estava d’acord, amb la llei del PP? Es cert que ho fa a la catalana, amb algunes variacions, però la finalitat és la mateixa. Més matemàtiques, més anglès, religió, itineraris, alternativa a la religió… Sort que manté l’ensenyament artístic. Ah! Això sí, per competències (amb això hi podria estar d’acord) i una assignatura, per suposat, d’emprenedoria (amb això ja en dubto).

    Si mirem declaracions antigues a les hemeroteques, la crítica que s’havia fet des de la conselleria al currículum de la LOMCE era que era segregador i que menjava autonomia als centres, i ara el currículum del Departament fa una segregació no tant dura com la LOMCE sinó amb una “segregació esmorteïda” (alguns han dit prematura), amb una doble titulació entre l’itinerari aplicat i l’acadèmic camí de FP o Batxillerat, que ja veurem com es fa als instituts i quins resultats donarà (si a alguns ja els hi costava superar un itinerari veurem si podran estar en dos i superar l’ESO). I amb l’augment d’hores resta temps de lliure disposició dels centres per augmentar hores de classe de matemàtiques i segona llengua. No hi he vist moltes reaccions, suposo que és perquè estem acostumats a les contradiccions polítiques.

    Diguin el que diguin, és el mateix model pedagògic i ideològic que va legislar el PP en contra de tots i que és possible que sigui derogat en pocs anys. Ja ho va dir la consellera: “complim (es refereix a la LOMCE) des del punt de vista pedagògic sense deixar de fer-ho en l’administratiu”. Incomprensible per a molta gent que treballa a l’educació.

    Però m’agradaria referir-me a l’augment d’hores en matemàtiques i anglès. I, el primer que vull constatar, es que l’augment quantitatiu d’hores no fa automàticament millor aprenentatge sinó que la forma de treballar-les a l’aula serà fonamental. Benvingudes siguin més hores si hi ha un canvi de metodologia.

    Poso com exemple l’augment d’hores en matemàtiques. És cert que ens posarà a l’altura dels països de l’OCDE (aquest organisme comença a ser el Ministeri d’Educació del món) que tenen una mitjana en secundària entre 3 i 5 hores a la setmana i que és l’assignatura més important després de la Llengua. Però crec que el problema no està en el nombre d’hores sinó com es donen. Augmentar el nombre d’hores no farà per principi que l’alumnat fracassi menys o que li serveixen realment per a la vida.

    Els països més avançats (aquests que sempre ens esmenten com a exemple, pel que volen) es plantegen una forma diferent d’impartir matemàtiques, no com a pràctica tradicional d’explicar continguts sinó de desenvolupar competències, de com aprendre a buscar, a raonar de forma autònoma, investigar, resoldre problemes simples i complexos individualment i en grup i facilitar que l’alumnat vagi construint els seus coneixements tenint en compte en context social i el seu ús pràctic. És més fàcil dir-lo que practicar-lo i per això es necessita formació que està quasi desapareguda.

    I sobretot, s’uneix la matemàtica a les tecnologies amb a la informàtica integrant-se a les aules de matemàtiques. Es pot, avui dia, ensenyar competències matemàtiques sense fer ús de calculadors, ordinadors, telèfons mòbils (en lloc de prohibir-los) fer-les servir també en assignatures científiques i humanístiques? Si resulta que es va eliminant la tecnologia a les aules perquè és costosa, servirà d’alguna cosa explicar matemàtiques com sempre? Fer-ho unint tecnologia i matemàtiques i la seva aplicabilitat a les altres assignatures sí que seria una aposta per al futur. I amb la segona llengua es pot aplicar el mateix. Ara diran que ja ho tenen previst.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Competències Currículums opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    HUMOR: Zàping
    Next Article
    Actualitat
    Fapac i Abacus s’alien per crear un fons solidari de material escolar
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}