Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El nou model per la formació professional: una nova oportunitat

    Directors i directores de centres de Formació Professional de Catalunyamaig 27, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un nou model que està alineat amb els objectius de l’estratègia 2020 pel que fa a l’FP a Europa i amb una aposta clara per la promoció del model d’alternança simple i dual (work-based learning). Les conclusions del consell de ministres de la reunió de Riga de l’any 2015 així ho van avalar, al marcar com a línia prioritària “la promoció de l’aprenentatge “basat en el treball” en totes les seves formes i mitjançant la participació dels agents socials, cambres i empreses”. Així també  ho han entès països com Alemanya, Dinamarca, Letònia, Hongria, Regne Unit i Àustria, entre altres, que presenten unes xifres d’aplicació de la formació en alternança molt superiors a Catalunya.

    En aquesta línia, no podem deixar d’esmentar la Nova Agenda Europea de les Capacitats (The New Skills Agenda). Entre les 10 accions que impulsa l’esmentada Agenda, cobra una importància significativa la creació de l’Aliança Europea per al Aprenents, que ha aconseguit unir 35 països i més de 200 actors per millorar la formació dels nostres joves en el model d’alternança, la seva mobilitat i, de retruc, la reducció de l’atur juvenil.

    Per tot això, ens congratulem que l’aposta de la Direcció General de Formació Professional de Catalunya vagi en aquesta línia a l’elaborar una estructura curricular que permetrà, a partir del curs 2020-2021, donar resposta a tots els actors de la formació professionalitzadora, així com als seus beneficiaris.

    Un model i una estructura curricular que ofereix més oportunitats als nostres joves, atès que els centres podran oferir de forma simultània la modalitat ordinària i la modalitat dual en un mateix grup, permetent a l’alumnat la tria del seu propi itinerari formatiu. Aquells alumnes que optin per una formació amb més presència a l’empresa sabran que, sigui quin sigui, el cicle que elegeixin i el lloc on el cursin, així ho podran fer. Els qui optin per cursar la modalitat amb el 100% de presencialitat al centre formatiu tindran garantida una formació plenament competencial.

    Un model que garanteix l’equitat. És ben sabut que alguns alumnes amb situacions econòmiques fràgils han de compaginar els seus estudis amb feines precàries, molt sovint deslligades de la seva formació, per poder continuar el seu itinerari formatiu. La modalitat dual permet l’alumnat percebre un salari al mateix temps que es forma en allò que ha triat i que haurà de ser la seva futura professió. Tanmateix, la relació contractual que es genera entre alumnat i empresa garanteix que cap alumne hagi d’abandonar els seus estudis per entrar en el mon laboral abans de la finalització de la seva formació, garantint, de retruc, una millor formació i especialització dels nostres futurs professionals.

    No se’ns escapa que el nou model ofereix també al professorat unes oportunitats metodològiques importants, sobretot pel que fa a la programació del mòdul de projecte o síntesi, el qual pren una importància cabdal. El mòdul encoratjarà la utilització de metodologies competencials i col·laboratives i intensificarà, indubtablement, les relacions entre el centre formatiu i les empreses del territori. La generació de solucions a reptes i/o projectes, les possibilitat de transferència de coneixement i la gestació de start ups són alguns del resultats que s’esperen aconseguir.

    Tot i que el moment pot semblar complicat degut a la crisi provocada per la pandèmia, veiem amb optimisme contingut la possibilitat de poder treballar de la mà amb el sector productiu, ajudar a contribuir a la seva reactivació i, en definitiva, millorar l’ocupabilitat dels nostres joves. En aquesta línia, és conegut l’estudi sobre inserció laboral dels graduats d’ensenyaments professionals a Catalunya que publica anualment el Departament d’Educació i el Consell General de les Cambres de Comerç. A tall d’exemple, l’estudi de l’any 2019 demostra un percentatge destacat d’inserció laboral (68,56%) en els graduats que han cursat la modalitat dual, en contra del 56% d’inserció dels graduats en formació no dual. L’estudi també demostra que el 25,52% de l’alumnat que ha cursat aquesta modalitat decideix donar continuïtat a la seva formació i especialització mitjançant altres estudis d’FP o universitaris. Aquesta dada, juntament amb l’anterior ens dóna un total de 94,09% d’ocupació dels nostres graduats en FP als sis mesos d’haver finalitzat els seus estudis.

    Es per això que veiem com una oportunitat l’entrada en vigor d’un model de formació que permetrà, no solament millorar la formació competencial i la inserció laboral del nostre alumnat, sinó també la disminució de l’abandonament i la promoció de l’esperit emprenedor. I que, en definitiva, aproparà el nostre país als llindars europeus en matèria de Formació Professional.


    * Firmen aquest article:

    Jordi Antiga, Carles Añó, Jesus Castillo, Maria Jesus Castro, Neus Caufapé, Cristòfol Estrella, Xavier Falcó, Boni García, Emili Grau, George Peter Grayling, Natalia Iranzo, Jordi Jardí, Ramon Jordana, Javier Laganga, Josep Gabriel Lluís, Raimon Martí, Angel Miguel, Ruben Pino, Armand Pons, Antoni Reig i Josep Maria Soler

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «L’escola és un espai d’esperança i protecció per moltíssims nens»
    Next Article
    Opinió
    Entre soul, mandales i disseny universal… comencem a esbucar parets!
    Directors i directores de centres de Formació Professional de Catalunya

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}