Tots els grups parlamentaris han votat aquest matí a favor d’una proposta de resolució presentada pel PSC, i que, segons ha explicat en la comissió la seva portaveu, Esther Niubó, havia estat sol·licitada per les entitats Dincat i LADD (Associació en Defensa dels Drets de les Persones amb Discapacitat Intel·lectual i del Desenvolupament). Es tracta de posar fi a una situació que fa molts anys que s’arrossega i que ja s’ha explicat diversos cops en aquest diari: l’alumne segueix tot el seu itinerari curricular, amb o sense adaptacions, i és avaluat d’acord amb els criteris fixats al pla individual. I si aprova, no sempre titula, bàsicament per dues raons: o perquè la junta d’avaluació considera que “no té el nivell” de l’alumne estàndard, o perquè el seu itinerari en la formació postobligatòria exigeix suspendre l’ESO, ja que és l’única forma d’accedir a un PFI adaptat, o perquè tenir el títol resta punts a l’hora d’accedir a un IFE (itinerari de formació específica).
A banda del fet de no poder titular, i per tant d’estar en desavantatge davant d’una eventual convocatòria d’oposicions en les quals es demani el títol de l’ESO, la situació comporta un altre dany col·lateral. Aquests alumnes no obtenen cap reconeixement automàtic del seu nivell de català malgrat haver aprovat la matèria de català i haver estat escolaritzats en català, i si volen aquesta acreditació han d’anar a unes proves de B2, que depenen del Departament de Cultura i que ara per ara no contemplen cap adaptació per les persones amb discapacitat intel·lectual.
En la Comissió d’Educació d’aquest matí, la diputada socialista Esther Niubó s’ha referit a aquesta situació com una “discriminació manifesta”, mentre que diputats d’altres grups han usat expressions com “incongruència” o “anomalia”. Al final, s’ha aprovat per unanimitat aquesta resolució:
«El Parlament de Catalunya insta el govern de la Generalitat a: Dictar les instruccions corresponents per tal de garantir la graduació en ESO de l’alumnat amb discapacitat intel·lectual, amb o sense adaptació curricular, i tant si ha cursat aquests ensenyaments en centres ordinaris o centres d’educació especial, en base als criteris d’avaluació establerts en el pla de suport individualitzat, d’acord amb el progrés educatiu seguit per l’alumnat i, conseqüentment, reconèixer la seva titulació del nivell de català corresponent a aquesta etapa formativa.»
El Síndic de Greuges ja es va posicionar al respecte en una resolució feta pública el maig passat, també a instàncies de la LADD. Després d’analitzar tots els drets que concorren en aquesta qüestió així com la normativa (des de les Convencions de NNUU dels Drets dels Infants i dels Drets de les Persones amb Discapacitat, fins a la LOMLOE, la LEC i el decret d’escola inclusiva), el Síndic acabava demanant al Departament d’Educació que garanteixi “la graduació en ESO de l’alumnat amb necessitats educatives especials en base als criteris d’avaluació establerts en el seu pla de suport individualitzat, d’acord amb el progrés educatiu seguit per l’alumnat”. “No és suficient –deia el Síndic– denegar la graduació de l’ESO per manca d’assoliment de les competències bàsiques establertes amb caràcter general per a l’etapa (…), atès que qualsevol alumne hauria de poder superar l’educació bàsica si realitza un procés educatiu positiu d’acord amb les seves necessitats”.
En declaracions a aquest diari, la vicepresidenta de la LADD, Montse Tarridas, s’ha felicitat per la resolució aprovada avui al Parlament, si bé també ha volgut subratllar que s’ha de resoldre també la situació dels alumnes que al llarg dels anys han hagut de no titular l’ESO malgrat haver-ho aprovat tot. “Què passa amb tot l’alumnat que no ha pogut titular fins ara? Cal resoldre-ho també. Molts/es han hagut de renunciar al títol per seguir-se formant, com bé ha explicat la diputada Niubó”, assegura Tarridas.