Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Parlament demana que l’alumnat amb discapacitat intel·lectual pugui titular l’ESO

    Víctor Sauradesembre 13, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes amb discapacitat intel·lectual en un centre d'educació especial | Foto: LADD
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tots els grups parlamentaris han votat aquest matí a favor d’una proposta de resolució presentada pel PSC, i que, segons ha explicat en la comissió la seva portaveu, Esther Niubó, havia estat sol·licitada per les entitats Dincat i LADD (Associació en Defensa dels Drets de les Persones amb Discapacitat Intel·lectual i del Desenvolupament). Es tracta de posar fi a una situació que fa molts anys que s’arrossega i que ja s’ha explicat diversos cops en aquest diari: l’alumne segueix tot el seu itinerari curricular, amb o sense adaptacions, i és avaluat d’acord amb els criteris fixats al pla individual. I si aprova, no sempre titula, bàsicament per dues raons: o perquè la junta d’avaluació considera que “no té el nivell” de l’alumne estàndard, o perquè el seu itinerari en la formació postobligatòria exigeix suspendre l’ESO, ja que és l’única forma d’accedir a un PFI adaptat, o perquè tenir el títol resta punts a l’hora d’accedir a un IFE (itinerari de formació específica).

    A banda del fet de no poder titular, i per tant d’estar en desavantatge davant d’una eventual convocatòria d’oposicions en les quals es demani el títol de l’ESO, la situació comporta un altre dany col·lateral. Aquests alumnes no obtenen cap reconeixement automàtic del seu nivell de català malgrat haver aprovat la matèria de català i haver estat escolaritzats en català, i si volen aquesta acreditació han d’anar a unes proves de B2, que depenen del Departament de Cultura i que ara per ara no contemplen cap adaptació per les persones amb discapacitat intel·lectual.

    En la Comissió d’Educació d’aquest matí, la diputada socialista Esther Niubó s’ha referit a aquesta situació com una “discriminació manifesta”, mentre que diputats d’altres grups han usat expressions com “incongruència” o “anomalia”. Al final, s’ha aprovat per unanimitat aquesta resolució:

    «El Parlament de Catalunya insta el govern de la Generalitat a: Dictar les instruccions corresponents per tal de garantir la graduació en ESO de l’alumnat amb discapacitat intel·lectual, amb o sense adaptació curricular, i tant si ha cursat aquests ensenyaments en centres ordinaris o centres d’educació especial, en base als criteris d’avaluació establerts en el pla de suport individualitzat, d’acord amb el progrés educatiu seguit per l’alumnat i, conseqüentment, reconèixer la seva titulació del nivell de català corresponent a aquesta etapa formativa.»

    El Síndic de Greuges ja es va posicionar al respecte en una resolució feta pública el maig passat, també a instàncies de la LADD. Després d’analitzar tots els drets que concorren en aquesta qüestió així com la normativa (des de les Convencions de NNUU dels Drets dels Infants i dels Drets de les Persones amb Discapacitat, fins a la LOMLOE, la LEC i el decret d’escola inclusiva), el Síndic acabava demanant al Departament d’Educació que garanteixi “la graduació en ESO de l’alumnat amb necessitats educatives especials en base als criteris d’avaluació establerts en el seu pla de suport individualitzat, d’acord amb el progrés educatiu seguit per l’alumnat”. “No és suficient –deia el Síndic– denegar la graduació de l’ESO per manca d’assoliment de les competències bàsiques establertes amb caràcter general per a l’etapa (…), atès que qualsevol alumne hauria de poder superar l’educació bàsica si realitza un procés educatiu positiu d’acord amb les seves necessitats”.

    En declaracions a aquest diari, la vicepresidenta de la LADD, Montse Tarridas, s’ha felicitat per la resolució aprovada avui al Parlament, si bé també ha volgut subratllar que s’ha de resoldre també la situació dels alumnes que al llarg dels anys han hagut de no titular l’ESO malgrat haver-ho aprovat tot. “Què passa amb tot l’alumnat que no ha pogut titular fins ara? Cal resoldre-ho també. Molts/es han hagut de renunciar al títol per seguir-se formant, com bé ha explicat la diputada Niubó”, assegura Tarridas.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    avaluació a l'eso Discapacitat intel·lectual Escola inclusiva ladd Parlament de Catalunya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educació encén les alarmes davant la baixada de resultats a les proves externes
    Next Article
    Opinió
    DUA: com escapar del carreró de les ànimes perdudes
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}