Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El sentit de l’educació

    Joan Segarramaig 14, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Segons l’informe El paper de l’educació en la transformació social, que fa uns dies feia públic l’Observatori per a la Transformació Social (OTS), el diagnòstic del sistema d’educació del nostre país ens aporta cinc indicadors principals que caldria afrontar de manera urgent. Específicament referit a l’escola, s’assenyala que no estan prou equilibrades les prioritats dels aspectes acadèmics amb aquells que afecten a la dimensió personal, i que es percep que no respon a les necessitats actuals de la societat. I, des d’una mirada transversal a l’educació, es detecten inequitats, insuficient finançament i mancances en la col·laboració i intercooperació entre els diferents agents educatius.

    A partir d’aquesta fotografia inicial, el document recull les principals conclusions del debat que van mantenir sis professionals de referència del sector en el marc del segon dels Diàlegs pel canvi de l’OTS, partint de la premissa que l’educació té el màxim potencial com a catalitzador de canvis profunds i duradors en la comunitat. Parlem d’un dels pilars de l’estat del benestar i segurament el més sensible, al costat de la salut, per a la majoria de la ciutadania. Per això es fa evident que la situació actual exigeix una gran transformació que permeti fer front als reptes que tenim com a societat i actuar per construir un futur més just, equitatiu i sostenible.

    I quins són aquests reptes? L’informe n’identifica fins a una dotzena. Alguns de ben coneguts i analitzats, com la diversitat i el compromís amb la inclusió, les desigualtats socioeconòmiques i educatives o la segregació. Altres d’estructurals, com per exemple l’absentisme i l’abandonament escolar prematur, el reconeixement i el prestigi dels docents o el sistema competencial. Un tercer grup agruparia aspectes vinculats a la promoció, com són els valors socials positius i la participació activa. I, finalment, reptes estratègics: la inclusió de l’educació no formal en l’educació integral, la transformació tecnològica, la coordinació entre els diferents agents educatius i l’escola com a eix vertebrador de l’entorn comunitari.

    El debat també va servir per fer evident la necessitat d’un canvi urgent de paradigma per transformar l’educació i avançar cap a un model que incorpori la idea que el dret a l’educació ja no es cobreix només amb l’accés a l’escola, que doni major atenció a l’educació emocional i que posi èmfasi en la inclusió, l’equitat i la sostenibilitat. Tal com assenyalava un dels participants: “Un sistema educatiu de qualitat és el que garanteix uns resultats equitatius, i l’equitat es dona quan s’està proveint d’oportunitats de qualitat a tot l’alumnat. Per tant, qualitat i equitat no poden donar-se per separat”.

    El dret a l’educació ja no es cobreix només amb l’accés a l’escola

    El document centra una altra part del seu contingut en identificar els principals agents del canvi transformador i en identificar els respectius rols. Infants i joves com a protagonistes evidents del procés, acompanyats per les famílies, els docents i els equips directius, sense oblidar assignar el seu paper als poders polítics, les entitats socials i les empreses.

    Un altre apartat important de l’estudi és el dedicat al darrer Informe PISA del 2023, que situaven Catalunya a la cua dels resultats a nivell estatal i europeu, sobretot en competències bàsiques, lectura i matemàtiques. Des de la publicació de les dades, la comunitat educativa ha emprès un debat intens buscant explicacions i solucions. El Govern, per la seva banda, ha encarregat a un grup d’experts que defineixin millores educatives que ajudin a revertir aquests resultats. L’informe Mesures per millorar l’educació a Catalunya proposa 154 mesures concretes, de les quals 18 són prioritàries, que cal començar a desplegar des del curs 2024-2025, i una proposta d’acord de país per a la seva aplicació progressiva.

    Com a conclusió de l’informe, s’enumeren un bon grapat de suggeriments per dibuixar el futur de l’educació. La transformació educativa requereix un abast polític i social ampli, liderada per les administracions públiques, la comunitat educativa, els grups de recerca i representants de la societat civil. Per això les propostes s’agrupen en diferents blocs. Reformes urgents vinculades als reptes identificats (inclusió, segregació, abandonament, bretxa digital…), aposta pel coneixement i l’avaluació, connexió dels centres educatius amb els seus entorns, corresponsabilitat entre els diferents agents i la formació i el benestar dels professionals de l’educació.

    L’any 2022, durant la Cimera Mundial per la Transformació de l’Educació organitzada per l’ONU, on més de 130 països es van comprometre a reiniciar els seus sistemes educatius i a apostar per la transformació de l’educació com a palanca de transformació del món, António Gutérres, secretari general de l’organització, va afirmar: “En lloc de ser la gran facilitadora, l’educació s’està convertint ràpidament en la gran divisora”. Per això va reclamar als països la urgència de subsanar les pèrdues d’aprenentatge en infants i joves derivades de la pandèmia sense recórrer a solucions passades, sinó repensant i transformant globalment els sistemes educatius i revaloritzant l’estatus i el prestigi de l’educació. D’aquesta manera, les Nacions Unides s’adherien als clams de la UNESCO de fer de l’educació la palanca d’assoliment dels 17 ODS i a la vegada impulsar l’assoliment de l’ODS 4. Educació de qualitat. “Per tal de redimir i refer l’estat del món, primer hem de transformar l’educació mateixa”, manifestà la Declaració Jove presentada a la cimera, en la qual es veien reflectides les veus de gairebé mig milió de joves d’arreu del món.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Dret a l'educació Educació per la pau Equitat educativa extraescolars opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Algunes pautes per respondre a la diversitat a l’aula
    Next Article
    Opinió
    “Els fonaments del saber”, un diàleg entre Eusebi Ayensa i Jacint Bassó
    Joan Segarra
    • X (Twitter)

    Pedagog. Consultor social expert en economia social, tercer sector i educació. Col·labora com a docent a diferents escoles i universitats. Articulista i analista. Coordinador i coautor del llibre Una mirada al Tercer Sector Social.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}