Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Síndic reclama la restitució de la sisena hora en els centres de màxima complexitat

    Redacciómarç 23, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes d'un IES d'alta complexitat a Santa Coloma, fent un projecte artístic
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant el curs 2019/2020 la sisena hora era vigent només en el 62,8% dels centres de màxima complexitat (145) i en una petita part de centres d’alta complexitat (28, el 13,6% del total), segons informa avui el Síndic a través d’un comunicat de premsa. Aquesta institució ha constatat, a partir de la informació facilitada pel mateix Departament, que “arran de les instruccions donades sobre el manteniment de la sisena hora durant el curs 2020/2021, a través de les quals es demanava als centres que volguessin continuar impartint-la havien de presentar la seva sol·licitud, un nombre important de centres, més de la meitat (el 55,7%, 136 dels 244 que tenien sisena hora) van renunciar a mantenir-la”.

    D’aquesta manera, doncs, els centres de màxima complexitat que tenien sisena hora efectiva han passat del 62,8% el curs 2019/2020 al 21,2% el curs 2020/2021. Paradoxalment, afegeix la nota, aquesta renúncia ha estat més gran en els centres de màxima complexitat (66,0%) o d’alta complexitat (57,1%) que tenien sisena hora que en el cas dels centres de complexitat estàndard (34,7%).

    En la seva resposta, el Departament d’Educació afirma que no s’ha donat cap indicació d’eliminar la impartició de la sisena hora als centres educatius. També exposa que, tot i no impartir-la efectivament, s’ha aplicat la sisena hora al càlcul de la plantilla a tots els centres que ja la tenien el curs 2019-2020, per la qual cosa es mantenen els recursos i cada centre els utilitza d’acord amb la seva adaptació funcional d’atenció de grups i alumnes en el context covid19. El Síndic constata, doncs, que “una part significativa dels centres de màxima i alta complexitat han deixat d’impartir sisena hora de cara al curs 2020/2021, però també que aquests centres no han vist reduïda la seva dotació de professorat per efecte d’aquesta retirada”.

    Amb tot, el Síndic recorda que, més enllà de les dotacions addicionals que s’assignen als centres, la sisena hora suposa incrementar en prop d’un 15% l’horari d’atenció educativa que rep l’alumnat per part del professorat. I també destaca que prop d’un 40% de centres de màxima complexitat no tenien sisena hora abans de la pandèmia.

    175 hores menys de classe al llarg del curs

    En vista d’aquestes consideracions, “el Síndic ha demanat al Departament d’Educació que desenvolupi les actuacions necessàries per restituir de manera efectiva de la sisena hora als centres de màxima i alta complexitat de cara al curs 2021/2022”, ja que “ha estat un element clau per garantir la igualtat d’oportunitats en l’educació, atès que serveix per millorar l’atenció de l’alumnat socialment desfavorit, que pateix una situació de desavantatge objectiva en les condicions d’educabilitat, i per combatre la segregació escolar”.

    A la nota es recorda també que el mateix Departament d’Educació considera que la sisena hora és una mesura de millora que afavoreix l’equitat, a més d’un pilar important per als centres educatius que la imparteixen. “Cal recordar que, sense aquesta hora complementària, l’alumnat fa de mitjana 175 hores menys de classe al llarg del curs, 1.050 hores menys de classe durant tota la primària (equivalent a un any lectiu aproximadament)”, afirma el Síndic.

    A partir de l’any 2011, les dificultats pressupostàries en el context de crisi van provocar que se suprimís en la majoria de centres públics l’ampliació que s’havia fet d’ençà de l’any 2006 de l’horari escolar a primària. Tanmateix, també obria la possibilitat de mantenir aquesta ampliació horària als centres de primària que, amb caràcter general, atenguessin alumnat en contextos socioeconòmics desfavorits (al voltant de 400), amb l’objectiu de garantir-los un entorn d’aprenentatge adequat que afavorís la igualtat d’oportunitats.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    centres de màxima complexitat Síndic de Greuges Sisena hora
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Dones, ciència i tecnologia: quina ciència?, quina tecnologia?
    Next Article
    Actualitat
    Salut comença a vacunar el personal educatiu de la franja 55-65
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}