Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    Joan de Santiago Bayona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘El suplente’

    Jaume Celagener 12, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un moment de 'El Suplente' | Foto: A Contracorriente Films
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La primera seqüència ens mostra aquest jove professor defensant el valor de la poesia. Entén el llenguatge poètic com aquella manera de dir que dona nous significats a les paraules, que les neteja de l’esgotament que perd el seu sentit i el seu significat degut als usos que en fem. Què vol dir democràcia? Què vol dir autonomia? Què vol dir justícia o estimar o el pas del temps o… L’ús quotidià del lèxic fa que quan dialoguem ens pensem que parlem del mateix i no és així. Parlant no sempre ens entenem. Penseu que ens passa quan surt a la conversa paraules com “competència”, “avaluació”, “coneixement o “memòria”.

    A El suplente ens trobem amb un protagonista que intueix que la seva feina va adreçada de manera especial a recuperar el sentit del món mentre recupera i ajuda a recuperar el sentit profund de les paraules.

    A la primera classe –un grup de nois i de noies que no són especialment disruptius, com es diu ara, però que no tenen cap motivació per aprendre i encara molt menys per aprendre el que el suplent (aquí en diríem substitut) pretén ensenyar-los– es troba amb un grup desmotivat, que quan els pregunta per a què serveix la literatura responen que per a res o per a facilitar l’arribada de la son.

    Aquest és un dels eixos –per cert: molt habitual en aquesta mena de pel·lícules però esplèndidament explicat – del programa de Lucio.

    Com donar sentit al coneixement? Tot un repte i d’una actualitat constant en el món escolar. Com fer que una colla de nois i de noies amb baixes expectatives, en un context social molt empobrit, es valorin i valorin el que els adults pensem que han de saber per viure aquest moment històric, per viure en el temps que els toca viure. L’ajudarà a assolir aquest objectiu els moments d’humor i no deixar-se arrossegar per la fatiga de dia a dia. Al cap i a la fi, ens hem d’imaginar a Sísif feliç, com ens recorda el clàssic.

    El segon eix és el pare del protagonista, un home compromès amb projectes d’ajuda social –organitza un menjador pel sector més necessitat– i dona al seu fill un consell excel·lent: no només t’has d’interessar per cada noi o cada noia, també has de conèixer el seu context, la seva manera de viure i d’entendre el món. No hi ha text sense context, és així de senzill d’expressar i així de complicat quan ho analitzes, sobretot quan en aquest context apareix la droga i els narcos que pretenen que el pare de Lucio s’integri a la seva xarxa per aprofitar l’ascendència que té en aquella comunitat.

    Hi ha un noi, en Dilan, que pot ser assassinat pels narcos i Lucio ha de decidir si el seu compromís arriba a l’extrem d’haver d’arriscar la seva seguretat personal per ajudar-lo. Un altre tema, aquest, que apareix sovint en aquesta mena de pel·lícules, però el director té l’encert de no dramatitzar-lo més del que és necessari, tot i que no pot evitar l’escena final, quan es manifesta el reconeixement de l’alumnat davant l’acompanyament que els ha fet el jove professor.

    I el tercer eix –també present en aquestes pel·lícules– és la relació que estableix el protagonista amb la seva filla, una noia que inicia l’adolescència i que comença a posar a la picota alguns dels principis del seu pare. Ser pare i ser mestre no és ben bé el mateix. Si en dubtem ho podem preguntar al protagonista de l’excel·lent pel·lícula Avui comença tot.

    L’actor Juan Minujín té la capacitat de transmetre’ns que allò que estem veient és una veritat com una casa de pagès. ¿I què podem demanar a les belles arts sinó que per uns instants ens transmetin una sensació de vida més enllà de la nostra quotidianitat i que enforteixin el nostre compromís en la millora del món?

    I també, com és tradicional en pel·lícules que toquen l’àmbit educatiu, el protagonista pertany a allò que ens diem humanitats. És un ús erroni, perquè la ciència pertany també a la persona humana, però ja ens entenem. Si repassem bona part de la filmografia sobre escola i educació els protagonistes –mestres, professors, professores…– acostumen a ser-ho d’alguna àrea vinculada a les belles arts.

    En resum, una bona pel·lícula que ens retrata i que ens convida a descobrir-nos davant d’aquest retrat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Intersindical-CSC també convoca vaga a l’ensenyament públic els dies 25 i 26
    Next Article
    Opinió
    Centenari del naixement de Lorenzo Milani (1923-2023)
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025

    Opinió
    Comunicat de RELLA a la ciutadania i als poders polítics sobre el genocidi de Gaza

    juny 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}