Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Iolanda Segura: “La nova llista d’adjudicació de places és un nyap i torna a contenir errors”

    Ana Basanta

    Educació paralitza l’adjudicació de places docents per errors en el sistema

    Ana Basanta

    Niubó cessa el subdirector de plantilles pel caos de l’adjudicació de places docents

    Ana Basanta

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    La Universitat de Barcelona obre una investigació contra Ramón Flecha i el CREA

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El valor de l’escola rural

    Opinió
    El valor de l’escola rural

    Carme Ortolljuny 25, 20198 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En moltes escoles rurals, la seva filosofia, els resultats educatius i el treball silent i continuat, ha impregnat cultures i ha ajudat a fornir polítiques educatives que han afavorit la igualtat d’oportunitats cap a societats més justes, més cultes, més equitatives i inclusives.

    Una escola inclusiva de referència

    Des dels seus inicis, l’escola rural ha treballat amb el convenciment que cada alumne n’és el centre i és el protagonista de la seva pròpia història i del seus sabers, fet que l’ha apropat, en molts casos, cap a una escola inclusiva de referència.

    Escoles úniques al poble que acullen tot l’alumnat del municipi i on tots i cadascun dels nens i les nenes s’atenen de manera personalitzada, respectant els seus ritmes i capacitats, i on mestres i altres professionals treballen en petits equips, amb itineraris planificats per donar respostes encertades, tant des de la cultura del sistema com des del treball compartit i en xarxa, a dins i fora del centre.

    Una escola on tothom hi és present, no només per la presència de cadascun dels alumnes, sinó des de la participació plena en les activitats i en els projectes del centre i, amb la finalitat clara d’avançar amb èxit, cap a aprenentatges valuosos per a cada alumne, tant a nivell individual com col·lectiu.

    Una escola on cada infant és un món per descobrir, i és pensant en cadascú que es disposen els espais i l’organització de l’entorn.

    Un entorn escolar dissenyat per tal que afavoreixi el seu desenvolupament, convertint sempre que es pot, les barreres arquitectòniques, socials i personals en oportunitats educatives per a tothom.

    L’escola rural, tant la unitària com la cíclica, és respectuosa en les diverses agrupacions de més d’un nivell educatiu en una aula –normalment pel nombre baix d’infants de les diferents edats que viuen al poble–, organitza i transforma els espais de tal manera que permet adaptar el centre i les aules a les necessitats dels alumnes, oferint situacions tan variades com necessitats es presenten, i on grans, mitjans i petits conviuen i treballen en equip, s’ajuden, s’acompanyen i aprenen junts.

    Aquestes escoles, per les seves característiques permeten ser riques en organitzacions diverses. Esdevenen, moltes d’elles, aules multigrau, aules polivalents, on el respecte des d’aquests espais s’encara cap a un aprenentatge significatiu i competencial, on es valora i s’estimula la manera de ser, de fer i d’aprendre de cadascú. Un valor afegit que es viu des de la naturalitat dins de cadascuna.

    Escoles i ZER que fan néixer i créixer projectes de referència pedagògica

    Des d’anys ençà, moltes escoles rurals i moltes ZER (Zones Escolars Rurals) han fet néixer projectes educatius que a poc a poc, amb l’esforç, reflexió, treball, revisió i diàleg s’han fet grans a nivell de fonamentació pedagògica, i han esdevingut garants de valoracions positives en els seus resultats educatius. Projectes que  han anat revertint en els mateixos centres educatius de les zones, així com en altres tipus d’escoles del país.

    Cada vegada més, amb bon criteri, moltes escoles grans, de viles i de ciutats, han fet i fan seves moltes pràctiques organitzatives i metodològiques que han esdevingut de referència en les escoles d’àmbit rural.

    Alguns exemples són programes com els anomenats padrins de lectura, on infants de diferents edats del centre, uns amb els altres es motiven i s’acompanyen per aprendre i gaudir de la lectura i l’escriptura. O grups de teatre, ràdios i TV escolars, o corals infantils, on a partir del treball continuat de grans i petits, des de l’escola s’han compartit les seves obres i cançons en espais i activitats que han col·laborat a crear projectes de poble. O els horts escolars, en espais naturals del centre on amb l’ajuda i el saber d’avis, àvies i veïns, experts mestres de natura, han aplanat terreny cap a l’experimentació i han ajudar a avançar en el coneixement de les característiques de l’entorn d’una manera senzilla, funcional i sistemàtica.

    Projectes compartits que han afavorit el treball globalitzat des de tots els àmbits i àrees curriculars, des de les llengües, les arts, les ciències i les matemàtiques fins a treballs d’emprenedoria, cooperatives escolars i robòtica.

    Escoles obertes al coneixement i a l’aprendre a aprendre

    Les escoles rurals són, cada vegada més, escoles que traspassen els murs dels pobles petits i dispersos per les muntanyes o les planes, pobles tancats en ments i en espais, com passava fa només poques dècades, i que estan obertes al coneixement, tant de la realitat del món més proper, com del més llunyà. Les eines tecnològiques avançades i els mitjans de comunicació així com la connexió a internet han esdevingut indispensables per obrir mirades en molts aspectes de la vida educativa i quotidiana dels seus convilatans.

    Cada vegada més aquesta escola rural aposta, tant en els centres de nova construcció els que necessiten ser rehabilitats, cap a espais pensats per afavorir el medi ambient, amb propostes clares cap a l’educació sostenible, amb programes d’estalvi energètic, amb un treball acurat de l’energia elèctrica, i sobretot amb el treball educatiu des de la cultura i la pràctica del reduir, del reciclar i revertir i retornar a la natura tot allò que ens proporciona.

    Tots aquests projectes i molts altres, presidits gairebé sempre per mestres, comunitats educatives, entitats i ajuntaments, han fet i fan sorgir cada dia cultures educatives que ajuden a fer avançar i compartir projectes educatius de poble.

    Escoles rurals on, per enfilar els aprenentatges, es parteix de recursos diversificats, on llibres de text, pissarres digitats, treball per projectes, per racons o per ambients esdevenen organitzacions, metodologies i estratègies didàctiques facilitadores de treball competencial i d’aprenentatges globals i transversals, i on la combinació amb el currículum i les àrees d’aprenentatge esdevé un treball organitzat i complert que traspassa totes les dimensions i els àmbits.

    Una escola on les planificacions educatives, així com les pràctiques avaluatives formatives i continuades, esdevenen treballs educatius amb aprenentatges valuosos i de qualitat per a tots els infants.

    Escoles amb vida

    Són centres educatius que, pel fet de ser únics al poble, donen vida i alegria no només a les seves aules, sinó també als seus carrers, a les seves places i a la seva gent, i on l’única por o mal pensament, és que la despoblació d’alguns d’aquests poblets petits, per molts i diversos motius, en propiciï la seva extinció.

    Sabem que un poble sense escola és un poble encaminat a desaparèixer. Ens cal afavorir-ne entre tots la seva continuïtat, sobretot en aquells pobles on encara hi ha criatures que juguen a les portes de les cases i a les seves places, perquè sabem com n’és d’important per als pobles petits el fet de poder tenir una escola.

    Iniciatives com la incorporació dels infants més petits del primer cicle d’educació infantil del municipi al centre educatiu són positives, tant per fer créixer la vida de l’escola com dels pobles.

    Les escoles d`àmbit rural ens aporten molts avantatges, també per allò que les ha caracteritzades sempre: la seva valorada tranquil·litat, continuïtat i calma educativa, des d’on els temps dels aprenentatges sembla que s’allarguin fins a apropar els infants i les seves famílies a viure en espais educatius sòlids que aporten cada dia més comoditats d’aprenentatges.

    A diferència de fa pocs anys –quan encara enceníem les estufes de llenya per escalfar-nos– aquestes escoles esdevenen avui, i cada cada vegada més, espais còmodes, útils, funcionals, llocs d’estada agradable, on gairebé tot està preparat per aprendre d’una manera feliç i enriquidora i a on la feina flueix entre metodologies, valors i compromisos de persones d’edats diferents que les fan créixer des de les diversitats del cada dia.

    En aquest món on vivim, on els canvis no tenen ni gairebé temps d’assossegar-se, experimentar-se i ser valorats i tastats, i on l’escola en general i com tot, necessita acceleradament adequar-se a la societat més canviant, tant de l’escola rural i com des de les ZER ens cal continuar amb la formació i reflexió col·lectiva per dialogar i avançar cap a projectes educatius de centre i de zona, coordinats i treballats amb intencions i decisions educatives ben dissenyades que vagin a favor dels infants, les comunitats, els centres i les zones.

    Escoles que avancen cap a la renovació que necessita l’educació

    Les escoles rurals i les ZER han estat i continuen sent, pel seu tarannà i la seva organització, una peça clau per aquesta transformació  i renovació educativa que necessita l’educació.

    Tenim el compromís d’adaptar l’educació a cada nou dia i a cada nou temps, i és també des de l’escola rural que es treballa de manera intensa per apropar-se a aquests escenaris de vida canviants, on les noves organitzacions i mètodes d’aprenentatge permeten avançar cap a una òptima qualitat educativa.

    La majoria de les més de 270 escoles rurals i les 88 ZER fan olor de cultura educativa, d’innovació pedagògica contrastada.

    Esdevenen algunes d’elles amb pòsit pedagògic plenes de vida. Amb mestres que acompanyen els infants cap a un aprenentatge motivador i competencial, amb climes de confiança basats en el potencial de cada nena i de cada nen, on les emocions de cada matí a primera hora obren finestres de bat a bat, per deixar fluir nous aprenentatges, nous sabers i nous talents, deixant entrar entre l’emoció d’aprendre i la passió d’ensenyar, les bones olors de les herbes remeieres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    escoles rurals opinió Zona d'escolarització rural
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Carl Honoré, escriptor canadenc: “L’escola és la bombolla edatista per excel·lència”
    Next Article
    Actualitat
    Educació preveu adquirir més d’una desena de centres municipals i privats
    Carme Ortoll

    Related Posts

    Opinió
    Utilitzar les xarxes socials amb intencionalitat didàctica

    juliol 24, 2025

    Opinió
    Absentisme, abandonament i fracàs escolar: quan el sistema no sap cuidar

    juliol 23, 2025

    Opinió
    La DGAIA i els serveis de (des)protecció a la infància

    juliol 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}