Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El valor del silenci i l’escolta

    Juana M. Sanchosetembre 21, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    John Francis 'planetwalker'
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Bogeria, segons s’atribueix a Albert Einstein, és fer el mateix una i altra vegada esperant obtenir resultats diferents. Així que en aquest text, des d’una mirada de més de cinquanta anys dedicada, amb passió, a l’educació pública, vull proposar seny, vull plantejar el repte de deixar de fer el mateix per un moment, una bogeria, i intentar fer quelcom diferent, un seny. I ho faré en una sola dimensió, perquè no estic tan entenimentada com per convidar-nos a atrevir-nos amb tot.

    Situo el meu seny en el camp de l’enorme quantitat de publicacions i missatges en els diferents mitjans de comunicació, analògics, digitals, tradicionals, emergents, fòrums varis i un llarg etcètera, relatius als problemes i solucions per a l’educació escolar. Cabal que ha experimentat una ingent crescuda al voltant de l’aplaudida i injuriada Lomloe (o Llei Celáa) que recull l’enèsima reforma encaminada a millorar l’educació.

    Com tota nova proposta de canvi en el sistema educatiu, des de la primera a la qual vaig assistir en directe –la Llei General d’Educació de 1970–, ha arribat carregada d’un torrent de publicacions i declaracions apocalíptiques –és la liquidació del sistema educatiu”!– i integrades –“és la solució a tots els problemes educatius”!–. En aquest escenari, carregat de monòlegs que s’autoescolten i desconsideren el que pensen els altres, he trobat molt poques veus interessades per “aprendre de la discrepància”, com sàviament ens convidava Donald Schön fa gairebé trenta anys[1].

    També m’han faltat arguments basats en la recerca i no en la mera opinió i, sobretot, aportacions del professorat i els membres de la comunitat educativa que acullen a tot l’alumnat, independent del seu codi genètic o postal i de la motxilla que carreguin; que tenen la missió d’ajudar-lo a donar sentit al món en el qual habiten, al fet que puguin aprendre sobre ells mateixos, els qui els envolten i el món en el qual els ha tocat viure; que dia a dia acullen les seves alegries, les seves penes, les seves decepcions, les seves esperances. Aquest grup, fonamental en l’educació, no sol tenir temps ni l’oportunitat per pujar a l’escenari, així que no solen tenir qui els escolti.

    La Lomloe ha arribat carregada d’un torrent de declaracions apocalíptiques (és la liquidació del sistema educatiu”!) i integrades (“és la solució a tots els problemes!”); en aquest escenari de monòlegs que s’autoescolten he trobat molt poques veus interessades per “aprendre de la discrepància”

    A la fi del curs passat, després d’haver llegit i escoltat una infinitat de manifestacions contradictòries i que mai interactuen, i d’haver mantingut llargues converses amb professorat i alumnat, gràcies a la recerca que continuo realitzant, vaig pensar que necessitàvem una mica de silenci i d’escolta. Sempre m’ha fascinat el silenci, em permet descobrir l’inesperat de mi mateixa i el meu entorn. El que més gaudeixo de la música clàssica són els silencis que em reverberen tots els sons que els precedeixen. D’altra banda, he après molt de l’escolta al meu alumnat, als companys i a les famílies. Viatjo en transport públic i durant anys he escoltat sucoses converses de l’estudiantat de Pedagogia, Educació Social, Magisteri i Psicologia que m’han permès aprendre el que no he trobat en els llibres ni se sol parlar en les universitats.

    En tot aquest context, em trobo una notícia que em va fascinar. “Per què vaig deixar de parlar voluntàriament durant 17 anys”. El 1971, l’estatunidenc John Francis va quedar impactat pel desastre produït per la col·lisió entre dos petroliers que va contaminar la badia de San Francisco amb gairebé dos milions de litres de cru. Va intentar fer alguna cosa, entre altres coses, convèncer als seus conciutadans de desprendre’s del cotxe i tot el que comportés consum de petroli. Va veure que les múltiples discussions i arguments plantejats xocaven amb el seu rebuig i inacció. Es va cansar del so de la seva pròpia veu, va decidir deixar de parlar i es va dedicar a escoltar. Va recórrer caminant una bona part dels Estats Units, des del silenci, va aconseguir un grau universitari i un màster amb la tesi «Peregrinació i canvi: guerra, pau i medi ambient» (1986) i un doctorat en recursos de la terra. El 1990 va decidir que tenia alguna cosa a dir sobre el medi ambient incloent com ens tractem els uns als altres. Quelcom que diu no haver escoltat en els seus estudis però que va aprendre “caminant i estant amb gent de tot el país».

    Aquesta història em va portar al seny que m’agradaria compartir. Voldria convidar a tots els que ocupen els escenaris a quedar-nos en silenci (un dia, una setmana, un mes, un any) i que ens dediquem escoltar-nos i a escoltar. Potser podríem establir el dia del silenci. Potser descobriríem veus, paratges i terres ignotes. Potser…


    [1] Hernández i Sancho, (1994), Cuadernos de Pedagogía, 222, 88-92

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’educació social: trenta anys formant part del sistema universitari català
    Next Article
    Reportatge
    I si ens prenem la inventiva dels infants seriosament?
    Juana M. Sancho

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}