Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’educació social: trenta anys formant part del sistema universitari català

    Albert Font-Tarréssetembre 21, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Estudiants al Saló de l'Ensenyament, edició 2018 | Foto: Saló de l'Ensenyament
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Amb aquesta mateixa voluntat, el curs 1992-1993, ara fa trenta anys, quatre universitats catalanes van iniciar la implantació de la titulació oficial en Educació Social, creada un any abans mitjançant el Reial Decret 1420/1991, de 30 d’agost. La Universitat de Lleida, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona i la Universitat Ramon Llull –a més, de la Universidad Complutense de Madrid, fora de Catalunya– esdevenien pioneres a donar resposta a una necessitat del conjunt de la societat de tenir dret a ser atesos per professionals de solvència i rigor.

    De seguida s’hi va afegir la Universitat de Girona (1993-1994) i, més tard, la Universitat de Vic (1999-2000), la Universitat Rovira i Virgili (2000-2001) i, finalment, la Universitat Oberta de Catalunya (2009-2010), entre altres de diferents punts de l’Estat espanyol. A més dels centres associats a la UNED que hi ha a Catalunya.

    Aquella fita d’ara fa tres dècades va marcar un punt d’inflexió no sols en la formalització de la professió d’educador/a social sinó en la manera de concebre i de donar resposta als drets de ciutadania, entesos com els que té el conjunt de la població (més enllà de la nacionalitat o la documentació administrativa).

    Els estudis no es creaven del no-res sinó que eren fruit d’una llarga reivindicació. Ja feia anys que els mateixos professionals que exercien en diversos serveis d’atenció a les persones demanaven més i millor formació per al desenvolupament de la seua pràctica i que entitats i institucions diverses necessitaven professionals amb una formació sòlida.

    Fa trenta anys es va aconseguir que la professió tingués el nivell formatiu i acadèmic, però actualment el mercat laboral està contractant perfils de tota mena sense la titulació universitària en educació social

    Tant és així que mentre el govern espanyol no acabava de prendre la decisió, hi va haver diferents iniciatives per tal d’anar-se formant. L’any 1969 la Diputació de Barcelona ja va organitzar un curs abans de crear, l’any següent, el Centre de Formació d’Educadors Especialitzats de Barcelona, que va acabar sent centre adscrit a l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Va durar una dècada. El 1981 en van agafar el relleu l’Escola d’educadors especialitzats ‘Flor de Maig’, també de la Diputació de Barcelona, juntament amb altres iniciatives com l’Escola d’educadors especialitzats de Girona de la Fundació SER.GI (Servei Gironí de Pedagogia Social), que van funcionar fins a la implementació dels estudis universitaris oficials.

    Si el curs 1992-1993 els estudis van començar com a diplomatura universitària de 3 anys, amb l’entrada a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) van passar a ser un grau de 4 anys acadèmics amb una càrrega de 240 crèdits ECTS. Tres dècades després, comptem amb centenars i centenars de professionals amb titulació universitària oficial, però encara falta assolir el reconeixement com a professió essencial que és. Cal recordar, un cop més, que sempre, en tot moment, hi ha desenes d’educadors i educadores socials exercint a primera línia, encara que hi hagi festius, vagues, pandèmies… I, en conseqüència, queden per assolir les condicions treball –de relacions laborals, salari, de recursos destinats als serveis– i d’ocupació, i mínimament equiparables a companys i companyes de facultat.

    Aquesta falta de reconeixement afecta greument el conjunt de la població que hauria de ser atesa per educadores i educadors socials. Si fa trenta anys es va aconseguir que la professió tingués el nivell formatiu i acadèmic per tal d’oferir el servei que mereix aquesta societat, actualment el mercat laboral està contractant perfils de tota mena sense la titulació universitària en educació social. Aquesta és una preocupació del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, però també ens la comparteix la comunitat universitària: aquell títol que hauria de ser requisit per a l’accés a determinats llocs de treball acaba sent tan sols un mèrit. Tot això en serveis públics, ja siguin gestionats directament per administracions públiques o externalitzats.

    Cal, per tant, que les administracions públiques, totes i cadascuna, posin en joc els perfils professionals que tenim a l’abast i dels quals ens hem dotat com a societat i, d’aquesta manera, vetllar pels drets de tota la ciutadania, que cadascú sigui atès pels i les professionals adients en cada situació. També educadores i educadors socials.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La falta d’espais per a una correcta higiene menstrual fomenta l’absentisme escolar
    Next Article
    Opinió
    El valor del silenci i l’escolta
    Albert Font-Tarrés

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}