Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Elogi dels ‘Textos pedagògics’

    Pere Solà Gussinyermaig 14, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa trenta anys aparegueren els primers volums de la col·lecció de clàssics de l’educació ‘Textos pedagògics’ de l’editorial EUMO de Vic. En la distància celebrem aquesta iniciativa de l’editorial universitària vigatana. Creiem que ha valgut la pena endegar-la i que valdrà la pena prosseguir-la. Gràcies a ella els nostres estudiants, educadors i públic culte en general han tingut accés a molts pedagogs internacionals i catalans de primer ordre.

    La conjuntura política i cultural del primers anys vuitanta afavorí el projecte, que rebé un suport institucional avui de més mal obtenir. Però l’autèntic impuls va provenir de l’impuls del nucli universitari vigatà, encapçalat per Ricard Torrents i Bertrana, director de l’Escola Universitària de Mestres d’Osona, i Segimon Serrallonga i Morer (Torelló, 1930 – Badalona, 2002) poeta, filòleg, escriptor i pedagog. La tensió favorable venia propiciada per l’empenta de la societat d’estudiosos que organitzava les ‘Jornades d’Història de l’Educació als Països Catalans’.

    Es tractava de posar a l’abast tot un tresor d’experiències i pensament educatiu d’arreu del món en la nostra llengua. Calia traduir per primer cop al català textos de llengües remotes -com el polonès o el rus- o més pròximes, com el francès. I oferir-los en edició crítica i contextualitzada, culturalment i pedagògica.

    Uns quants grans atots tenia el nucli vigatà: la creença ferma que la alta cultura al servei de tothom és un factor directe d’alliberament nacional, un humanisme culte ple de curiositat, una idea de sumar esforços dispersos i un entusiame sense límits basat en predicar amb l’exemple.

    Els primers textos apareguts foren els de Maria Montessori (La Descoberta de l’infant), Alexandre Galí (La mesura objectiva del treball escolar) i John Dewey (Democràcia i escola). Els darrers han estat els Textos sobre educació de Michel de Montaigne, n.49, 2012 i La reproducció, de Bourdieu/Passeron, n. 50,2014.

    Algun dels llibres, com el de l’educador escocès Alexander S. Neill, que posa l’èmfasi en la idea de llibertat de l’individu i del grup, en la importància del món emocional i en l’autogestió assembleària i en el fet que l’educació ha de preparar els infants per a una vida feliç, han estat autèntics best-sellers de la col·lecció.

    Edicions crítiques com la L’Emili de Rousseau o el Poema Pedagògic, de Makarenko, de 665 i 783 pàgines respectivament, han estat un autèntic repte.

    Ara bé, fet i fet, quin sentit te llegir i entendre, inspirar-se i treure partit pràctic dels “clàssics” de l’educació? Què en pensen alguns dels professionals i estudiosos que han col·laborat en aquesta iniciativa, traduint o prologant algun dels textos? És estesa la pràctica a les aules de fer llegir “clàssics” als alumnes? Quins són els “clàssics” més revisitats? Quines dificultats presenta llegir i capir experiències i pensaments educatius d’altri? Què aporten, suposen i aconsellen les noves tecnologies de la comunicació pel que fa a l’accés a la cultura i la pedagogia de tots els temps? Quins ajuts públics tenen les editorials i els autors que, amb llurs publicacions, fan créixer la cultura i la preparació pedagògica d’estudiants, professionals i públic en general?

    Certament avui dia és fàcil trobar-se amb tot un gruix de pensament escèptic i falsament realista que en nom del pragmatisme ve a considerar com a purament ornamental i accessòria la cultura pedagògica que no sigui estrictament contemporània i directament aplicable.Com si les teories i pràctiques en el camp de l’educació fossin una cosa inventada de fa poc. Com si Montessori, Galí, Marta Mata, Neill o Makarenko no ens interpel·lessin amb la mateixa força, si no més, que en el seu moment !

    Aquest pensament utilitari i curt es trasllada als plans d’estudi de moltes facultats d’educació, bo i partint de la idea errònia que el coneixement i la comprensió històrica de les teories i pràctiques educatives és prescindible i que la història de la professió o art [en aquest cas, la professió de mestre, educador(a) o pedagog(a)] no te cap valor o efecte professionalitzador.

    Tot al contrari d’això, estem convençuts que, en aquesta cruïlla més o menys llarga però en qualsevol cas decisiva de la nostra història, ens calen mestres i pedagogs molt preparats per servir l’educació catalana. I sabem que formació equival a domini de les llengües i de l’expressió, un domini que només s’adquireix bé si s’ha llegit i entès molt.

    Per tant, una eina com “Textos pedagògics” de l’editorial EUMO de Vic -a base de bones traduccions crítiques dels educadors i les educadores de tots els temps- fa albirar un creixement qualitatiu del nivell cultural i de la preparació de les futures i futurs professionals del món pedagògic i escolar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El futbol base: una educació no-formal on hauríem de posar més atenció
    Next Article
    Actualitat
    Els PIB dels països augmentaria un 3,5% anual si es reduís el fracàs escolar
    Pere Solà Gussinyer

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}