Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els PIB dels països augmentaria un 3,5% anual si es reduís el fracàs escolar

    Redacciómaig 14, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La Bea fa activitats a classe amb la vetlladora / ENRIC CATALÀ (arxiu)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No es tracta tant de l’excel·lència, sinó d’aconseguir que cap alumne es quedi enrere. Almenys en termes d’impacte econòmic. Un estudi de l’OCDE revela que, si els països acabessin amb el fracàs escolar i aconseguissin que tots els estudiants finalitzessin l’etapa obligatòria amb un nivell acceptable, el seu Producte Interior Brut augmentaria de mitjana un 3,5% anual. A més, els esforços que haurien de dedicar a assolir aquest objectiu sortirien a compte a la llarga, segons els càlculs de l’organisme econòmic.

    A Catalunya un 15 i un 19% dels alumnes acaben l’ESO amb un nivell deficient de matemàtiques i llengua anglesa, respectivament, segons les proves d’avaluació de la Generalitat. Però l’anàlisi de l’OCDE es fa a partir dels resultats de PISA, que analitza sistemes educatius estatals. En aquest sentit, l’informe de 2012 assenyala que a Espanya un 16% d’alumnes es queda enrere en la matèria de ciències, un 18% en llengües i un 24% en matemàtiques. Doncs bé, aquests percentatges són un llast per l’economia del país, segons l’OCDE. Si tots els alumnes assolissin cada any els coneixements necessaris el PIB espanyol s’incrementaria un 3,7%.

    L’estudi de l’OCDE posa exemples com el de Mèxic, un dels països més endarrerits segons l’informe PISA de 2012, amb una mitjana de 414 punts i un 53% d’alumnes que no arriben al llindar dels coneixements bàsics -fixat en 420 punts-. Si aquest percentatge es reduís a 0, l’augment del PIB anual seria d’un 11,8% i, l’any 2095, la capacitat econòmica del país seria 5 vegades superior. Seguint els mateixos càlculs de l’OCDE, si la reducció del fracàs escolar a Espanya fos completa i invariable al llarg dels anys, d’aquí a l’any 2095 el PIB hauria augmentat un 171%, és a dir, 2,71 bilions d’euros.

    “L’impacte econòmic que es perd a causa d’unes polítiques i pràctiques educatives deficients deixa molts països en un estat permanent de recessió econòmica, una recessió que podria ser més llarga i profunda que la derivada de la crisi financera”, apunten els autors de l’estudi, els economistes Ludger Woessmann i Eric Hanushek.

    Pels autors de l’estudi, aconseguir aquesta reducció del fracàs és un objectiu “realista” de cara a l’any 2030, i posen exemples com el de Polònia, que des del 2006 ha reduït els mals resultats d’un 22% a un 14%. De fet, una de les conclusions del darrer informe PISA incidia en que una de les causes principals de la millora dels resultats és aconseguir que cap alumne quedi enrere.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Elogi dels ‘Textos pedagògics’
    Next Article
    Actualitat
    FOTOGALERIA | Manifestació estudiantil contra el 3+2
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}