Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els fills seran sempre nostres

    Sergi Escriujuny 10, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En els darrers temps, hem escoltat aquest cant en diferents variants, carrers, escoles, cossos policials, bombers, etc. Segur que en tenim l’entonació dins el nostre cap. I per què aquest títol? Doncs perquè les escoles han tancat, han hagut de fer-ho per normativa d’emergència, i amb les escoles totes les activitats educatives i recreatives tant en l’àmbit formal com no formal, esplais, tallers de teatre, acadèmies de dansa, de música, entitats esportives, etc.
    Això ho ha provocat el que pensàvem que mai passaria avui dia, en una societat postmoderna, i tan tecnològica, i aparentment preparada; una pandèmia sanitària, la Covid19, que ho ha paralitzat gairebé tot.

    I amb el tancament, els fills han hagut de confinar-se a casa i ens hem adonat que els fills són nostres, que no són del veí, ni del mestre, ni de la professora de dansa, i ni tan sols dels avis, als quals en la majoria de casos tan sols han pogut veure a través d’una pantalla.

    I també ens hem adonat que tenim uns fills completament endollats a múltiples activitats: escola, menjadors, activitats de tarda, de cap de setmana, amb horaris molt extensius. On els veiem poc, o si més no menys del que ho hem fet ara, durant el confinament.

    Penso que si féssim enquestes sobre la situació actual, la gran majoria voldríem tornar a l’escola presencial, incloses les escoles i els seus professionals, el canvi de paradigma ha estat molt brusc, de la presencialitat a la virtualitat, en qüestió de dies. I ens podríem preguntar, som més feliços amb els fills a casa? La resposta caldria reflexionar-la i podria causar un gran debat intern.

    Podríem fer un experiment senzill, i preguntar a l’audiència: “Quants pares i mares ho donaríeu tot per als vostres fills i filles?” Segur que la totalitat de respostes seria afirmativa, qui podria dir que no ho donaria tot per ells? Però i si la pregunta fos: “Quants de vosaltres estaríeu disposats a deixar de treballar per fer-vos càrrec dels vostres fills en aquesta situació de pandèmia, en una situació on no poden assistir a l’escola?”. La resposta és complexa, i segur que obviem molts detalls, però pensem-hi, quants pares treballem i treballem i quan acabem de fer-ho necessitem el nostre temps? Tan sols pensar-hi. Què és el més rellevant?

    Tenim un fet objectiu, innegable, i és que, les escoles han tancat, ho han hagut de fer, i els nens i nenes s’han quedat a casa, el paradigma educatiu ha passat de la presencialitat a la virtualitat, de cop i volta, d’un dia per un altre. I davant aquest fet, ha calgut exercir la corresponsabilitat família, escola i fills.

    Tothom ha hagut de fer un pas endavant, les escoles adaptant-se a la nova metodologia i adaptant els materials d’ensenyament i aprenentatge així com la funció d’acompanyament dels nostres fills, i les famílies hem hagut de fer de pares i mares i també de mestres dels nostres  fills, i treballant al mateix temps, amb una logística familiar en moltes ocasions complexes, tantes com famílies hi pot haver.

    Hi ha hagut cert malestar, i és comprensible, ja que ningú ha desitjat aquesta situació, però si ho mirem des d’un prisma de la psicologia positiva, on tothom surti vencedor d’aquest procés, també ha existit una oportunitat per exercir la coresponsabilitat i per conèixer els nostres fills, per ajudar-los, per ensenyar-los no només aprenentatges acadèmics, també aprenentatges tant o més útils per la vida, que els propis del currículum oficial acadèmic, com per exemple, conviure, fer un hort a casa, jugar a escacs, llegir els que s’inicien en la lectura (què bonic veure com acaben el seu primer llibre d’aventures!), també a cuinar, a cooperar en les tasques de casa, a practicar un altre idioma, experimentar, fer música plegats, a riure junts, fer-nos companyia, esport, fer videotrucades, fer tasques de l’escola plegats, treballant la paciència mútua i sobretot a creure que ens en sortirem junts d’aquesta situació.

    I potser cal donar valor també a aquests aprenentatges, potser no es poden mesurar en notes o qualificacions, però de ben segur que els portaran tota la seva vida amb ells, i esperem que ho recordin, ja que el millor aprenentatge és adonar-nos que els fills seran sempre nostres.

    I els pares també.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “És misogin acusar les feministes d’una pandèmia mundial”
    Next Article
    Opinió
    I si repensem entre tots com hauria de ser el retorn a les aules?
    Sergi Escriu

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}