Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els grans objectius mundials de l’educació es queden a mig camí

    Redacciómaig 8, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un grup de nenes juguen sota un paracaigudes en una escola de la Índia. / Joan Bichel Lindegaard.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els Governs de 164 països es van reunir l’any 2000 a Dakar, Senegal, amb l’objectiu d’avançar cap a una educació per a tots. Que tots els nens tinguessin accés a una educació gratuïta, extendre la protecció a la primera infància o augmentar un 50% l’alfabetització dels adults eren alguns dels principals reptes que s’haurien d’haver complert al cap de 15 anys, és a dir, en l’actual 2015. “Mirant les dades trobem grans fonts d’optimisme, però el cert és que moltes de les propostes s’han quedat a mig camí”, sosté Aaron Benavot, director de l’Informe de Seguiment de l’Educació per a Tothom, que es va presentar aquest dijous de la mà del Centre Unesco de Catalunya i la Fundació Jaume Bofill en el marc del projecte Educació Post 2015.

    Des de 1999 fins ara, els infants matriculats en l’ensenyament primari han augmentat del 84% al 91%. Es ni més ni menys que de 48 milions de nens i nenes que han guanyat una escola, però el planeta es troba encara lluny de la universalització de l’educació que s’havia proposat. D’una manera similar, la mortalitat infantil s’ha reduït enormement en els darrers quinze anys: de 90 morts per cada 1000 naixements que hi havia hem passat a 45, quasi un 50% menys. Però un altre cop la millora no arriba a la reducció de dos terços de la mortalitat que s’havia plantejat -el 2013 van morir 6,3 milions de nounats-.

    Així mateix, la disparitat de gènere a les aules va camí de la desaparició, però no serà el 2015 la data del seu final. Dels 164 països compromesos amb el canvi educatiu, 104 han assolit la igualtat de gènere, però encara en queden una seixantena. I és que, malgrat els avenços i obstacles a gran escala, el cert és que dins les grans xifres també s’hi amaguen “grans desigualtats”, en paraules de Benavot. Sense anar més lluny, dels alumnes sense escolaritzar al món, que són 58 milions, la meitat es troben a l’Àfrica Subsahariana, i el 36%, concretament, en zones de conflicte.

    Altres grans desigualtats són les que separen les zones urbanes de les rurals, que en aquest cas inclús han empitjorat. L’any 2000 els nens de pobles tenien el triple de probabilitats de no entrar mai en una aula, i ara tenen el quàdruple de possibilitats. En general, les minories ètniques o lingüístiques, els discapacitats, els qui pateixen malalties i, en general, és més vulnerables, segueixen lluny de la grandiñoqüència dels objectius de l’Educació per Tothom.

    I en aquest sentit, el compromís que menys ha avançat és el de l’alfabetització dels adults, potser a la vegada un dels més ambiciosos, segons Benavot. La taxa d’analfabetisme adult s’hauria d’haver reduït en un 50% arreu del món, però en cap dels continents s’ha assolit aquesta fita. A l’Amèrica Llatina o els països nord-africans la reducció ha estat del 26 i el 32%, respectivament, però és que en l’Àfrica Subsahariana o l’Àsia Occidental no s’ha passat del 3 i el 9%. Quasi 781 milions d’adults segueixen presentant deficiències en lectura i escriptura.

    El diagnòstic insuficient, tanmateix, també conté elements d’esperança, com és el cas de l’educació infantil, tal com es va destacar durant l’acte de presentació de l’informe. Des del 2000 ha augmentat un 64% l’educació preescolar, “amb escassa disparitat de gènere”, segons celebra l’informe. Això equival a 184 milions d’alumnes més escolaritzats abans de l’edat escolar, amb exemples com el de Vietnam o Kazakhstan, que han ampliat a gran escala l’oferta de llars d’infants. Fins a 40 països han establert en els darrers anys el preescolar com a educació obligatòria, i els que han suprimit les taxes han apreciat un “notable” augment de l’escolarització dels infants. Un altre dels elements que multiplica l’escolarització és el de la sensibilització de les famílies: a Tailàndia, després d’una intensa campanya informativa amb els pares i mares, ha augmentat un 93% el nombre de nens i nenes de quatre i cinc anys que van a l’escola.

    La conclusió de l’informe és que encara falta camí per recórrer, una camí que, d’altra banda, ja està marcat per l’experiència de països i polítiques que han avançat en l’extensió de l’educació arreu. Un objectiu que, per cert, també té els seus reptes encara a casa nostra. Eduard Vallory, director del Centre Unesco de Catalunya, ho deixava clar abans de començar: “Ens hem d’allunyar de l’autocomplaença: els nostres nens potser no han de caminar hores i hores per anar a l’escola, però seguim patint un gran fracàs escolar, ja sigui relatiu a les notes o més enllà d’aquestes”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les sis contradiccions de Wert: defensa una idea i legisla la contrària
    Next Article
    Actualitat
    El Suprem avala la imposició del 25% de castellà a les aules
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}