Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els nadons saben comunicar els seus dubtes

    Agència SINCmarç 9, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els nadons poden avaluar els seus dubtes i comunicar-los / Fotolia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els nadons poden avaluar els seus dubtes i comunicar-los / Fotolia
    Els nadons poden avaluar els seus dubtes i comunicar-los / Fotolia

    Encara que molts animals han estat capaços de reflectir i mostrar els seus dubtes, només els humans semblen tenir l’habilitat de comunicar explícitament la seva incertesa a altres persones. No obstant això, els científics desconeixien si aquesta aptitud es desenvolupava a una edat molt primerenca o emergia més tard amb el desenvolupament del llenguatge.

    Un estudi, publicat a PNAS, mira d’esbrinar si els nadons són capaços –com els adults– d’avaluar els seus propis pensaments. Per a fer-ho, l’equip del Laboratori de Ciències Cognitives i Psicolingüístiques del Centre Nacional d’Investigació Científica de França (CNRS, per les seves sigles en francès) ha examinat el desenvolupament de la metacognició, la capacitat que tenim d’observar i regular els nostres propis processos cognitius.

    “Un exemple molt comú d’aquest procés és la capacitat d’avaluar les nostres eleccions: després d’haver pres una decisió, som capaços d’identificar els nostres propis errors, i confiem en les nostres eleccions després d’una bona resposta”, aclareix Louise Goupil, autora principal del treball, en definir la sensibilitat metacognitiva.

    Fins ara, els estudis en psicologia del desenvolupament havien documentat un desenvolupament tardà d’aquesta capacitat, que havia estat estudiada principalment preguntant als nens sobre les seves decisions. En aquest tipus de situacions, de manera general, els infants han tingut dificultats per valorar les seves pròpies eleccions.

    “Tenen tendència a sobreestimar les seves pròpies actuacions, és a dir que són capaços de dir que han respost bé fins i tot quan han comès un error”, subratlla la investigadora. Basant-se en aquesta relació verbal, s’ha suggerit durant molt de temps que els menors de sis anys no tenen o tenen poca sensibilitat metacognitiva.

    Llenguatge no verbal per evitar errors

    Per Goupil, aquestes limitacions en els nens també es podrien explicar pel fet de comunicar els seus propis pensaments i decisions de manera estrictament verbal. D’aquesta manera, és possible que els petits siguin capaços de valorar les seves decisions “fins i tot si els és difícil verbalitzar els seus errors i dubtes”, indica l’experta.

    Per comprovar si els nens poden comunicar de manera no verbal aquesta incertesa, els investigadors van realitzar un experiment amb 80 nadons de 20 mesos. “En donar-los una tasca de memorització vam poder provar la seva capacitat de demanar ajuda de forma no verbal i així evitar errors”, especifica la científica.

    Els nadons van haver de memoritzar el lloc on s’amagava una joguina sota una de les dues caixes que tenien davant d’ells. Després d’un termini d’entre 3 a 12 segons, es va demanar assenyalar una de les dues caixes per indicar on pensaven que estava amagat l’objecte amagat. En algunes proves, la joguina es col·locava darrere d’una cortina, de manera que els era impossible resoldre-la.

    Els resultats demostren que els nadons demanen ajuda per evitar assenyalar la caixa incorrecta. A més, “demanen ajuda més sovint quan les proves són impossibles de resoldre, i quan els terminis de memorització són més llargs”, diu Goupil. D’aquesta manera, els petits poden avaluar els seus propis dubtes i compartir aquesta informació amb els altres per aconseguir els seus objectius.

    Els nadons mostren per tant sensibilitat metacognitiva molt abans del que es pensava, tot i ser incapaços de verbalitzar-ho convenientment fins a uns anys més tard. “No només s’analitzen el seu entorn físic i social, sinó que també poden examinar els seus propis processos cognitius”, conclou l’experta.

    Aquest és un article publicat a Agència SINC

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Saló de l’Ensenyament obre les seves portes a milers de joves estudiants
    Next Article
    Opinió
    Desmuntant mites sobre escoles públiques i immigració
    Agència SINC

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}