Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els nous objectius mundials de l’educació fixen la mirada en la qualitat i l’equitat

    Pau Rodríguezjuny 2, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: University of the Fraser Valley
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els objectius mundials de l’educació sempre han quedat lluny de les nostres escoles. Hi ha 58 milions d’infants en edat escolar al món sense dret a l’educació. Què tindrà a veure aquesta problemàtica amb les que tenen els mestres i alumnes a les aules catalanes? “Sovint hem relacionat directament els objectius mundials de l’educació amb els països en vies de desenvolupament, perquè se centraven en l’accés a l’educació“, apunta Valtencir Mendes, cap de projectes internacionals de la Fundació Jaume Bofill, “però això ha canviat”.

    El Fòrum Mundial de l’Educació, reunit a Corea del Sud la setmana passada sota l’auspici de la UNESCO, ha aprovat el seu pla d’acció per als propers quinze anys, fins el 2030, i aquesta vegada centra la seva mirada en la qualitat, la inclusió i l’equitat dels sistemes educatius, així com l’aprenentatge al llarg de la vida. Amb aquesta nova visió “més integral” de l’educació, segons Mendes, tots els 130 ministres del ram presents al fòrum tornen als seus respectius països amb feina per fer.

    “És especialment rellevant com es defineix la idea de qualitat“, valora Eduard Vallory, president d’UNESCO Catalunya, entitat que juntament amb la Fundació Jaume Bofill impulsa el projecte Educació Post 2015, pensat per contribuir al debat sobre els objectius mundials de l’educació. “L’educació de qualitat afavoreix la creativitat i el coneixement i assegura l’adquisició de competències bàsiques d’alfabetització (literacy) i numèriques (numeracy), així com de competències analítiques, resolució de problemes i altres competències cognitives, interpersonals i d’alt nivell”, consta a la declaració del Fòrum.

    “En aquest sentit”, conclou Vallory, “les nostres escoles també tenen elements importants per a revisar, perquè aquí quan tenim un nivell baix en competències matemàtiques posem més hores, i el que s’ha dit al Fòrum és que el camí no és aquest, sinó que una educació de qualitat és la que genera competències a través de la pràctica i no de repetir enunciats“, constata.

    Un dels motius que ha dut la UNESCO ha acceptar la qualitat com a objectiu és que molts dels alumnes escolaritzats no estan adquirint les competències bàsiques -a Catalunya un 20%, segons PISA-, una problemàtica que portada a l’extrem fa que al món hi hagi 250 milions d’infants que no saben llegir, escriure o comptar, un 50% dels quals ha passat almenys quatre anys a l’escola. A nivell mundial, les principals mancances per assolir aquesta qualitat, segons l’organisme, són la falta d’un professorat qualificats, les infraestructures deficients o la manca d’accés a material escolar -en alguns països toca a un llibre de text per cada 14 nens-.

    Novament algunes d’aquestes mancances interpel·len també països desenvolupats com Catalunya. És el cas, per exemple, de la formació del professorat. “Els governs haurien d’augmentar la inversió en la formació inicial dels mestres i en la seva formació continuada“, apunta el document de la declaració.

    Educació infantil i al llarg de la vida

    El viratge del Fòrum cap a uns objectius més integrals de l’educació ha situat el focus en etapes educatives que, fins ara, no habien rebut la mateixa consideració que Primària o Secundària. Es tracta de l’educació infantil i l’aprenentatge al llarg de la vida. “Es tracta de dues vessants de l’educació que, si s’implementen, afavoreixen l’equitat”, afirma Mendes. En el cas de l’atenció a la petita infància es fa seves les paraules del Premi Nobel James Heckman -també present a la convenció-: “Cada dòlar invertit en una educació infantil de qualitat genera un retorn de fins al 10%”. Pel que fa a l’educació al llarg de la vida, la declaració aboga per que “sigui una prioritat i rebi fons públics”. Al món hi ha 781 milions d’adults analfabets, segons la UNESCO.

    Però els països com Catalunya també tenen reptes per acomplir, en aquest aspecte. El 20% de la població de la Unió Europea tampoc té les competències d’alfabetització “per participar plenament en societat”. I l’accés a les escoles bressol tampoc és universal, un plantejament que, ara sí, apareix al Marc d’Acció per a l’Educació 2030.

    Si es renoven els objectius, és perquè els anteriors s’han complert?

    No, els grans objectius previstos per al 2015 en matèria d’educació s’han quedat a mig camí. L’acció educativa de cara al 2030 no implica que els objectius previstos per aquest any, i que es van marcar l’any 2000 a Dakkar (Senegal) s’hagin desenvolupat amb èxit. Hi ha hagut avenços, segons l’Informe de Seguiment de l’Educació per a Tothom, però lluny del llistó fixat fa quinze anys. Per això, el document per al 2030, a més d’ampliar la mirada cap a equitat i qualitat, segueix recollint els principals compromisos relacionats amb l’accés.

    Des de 1999 fins ara, els infants matriculats en l’ensenyament primari han augmentat del 84% al 91%. Es tracta ni més ni menys que de 48 milions de nens i nenes que han guanyat una escola, però el planeta es troba encara lluny de la universalització de l’educació que s’havia proposat. D’una manera similar, la mortalitat infantil s’ha reduït enormement en els darrers quinze anys: de 90 morts per cada 1000 naixements que hi havia hem passat a 45, quasi un 50% menys. Però un altre cop la millora no arriba a la reducció de dos terços de la mortalitat que s’havia plantejat -el 2013 van morir 6,3 milions de nounats-.

    Així mateix, la disparitat de gènere a les aules va camí de la desaparició, però no serà el 2015 la data del seu final. Dels 164 països compromesos amb el canvi educatiu, 104 han assolit la igualtat de gènere, però encara en queden una seixantena.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Així és el web de la LOMCE on es penjaran els resultats de les proves externes
    Next Article
    Actualitat
    I ara què?
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}