Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l’educació

    Rosa Cañadellgener 24, 20257 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Organització de Nacions Unides (ONU) defineix l’Agenda 2030 sobre el Desenvolupament Sostenible com “un pla d’acció a favor de les persones, el planeta i la prosperitat, i també pretén enfortir la pau universal i l’accés a la justícia”. L’Assemblea General de l’ONU –formada pels Estats membres– va aprovar per unanimitat aquest pla el 2015, que conté els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

    Aquests objectius inclouen l’eradicació de la pobresa, la fi de la fam, la promoció de la salut i el benestar, l’educació de qualitat, la igualtat de gènere, l’accés a l’aigua potable i sanejament, l’accés a energia assequible i no contaminant i el foment del creixement econòmic inclusiu.

    Un dels fins clau dels ODS i l’Agenda 2030 és implicar les noves generacions en el desenvolupament sostenible. Sempre es diu que els joves són el futur. I, sens dubte,  els petits i les petites d’ara seran determinants a l’hora de dissenyar el món que habitarem demà.

    Totes aquestes declaracions serien un bon pas endavant per a fer front a la gran desigualtat, pobresa i guerres de la societat actual, així com per a combatre el canvi climàtic i les seves conseqüències. No obstant això, els mateixos governs que es van comprometre amb aquests objectius són els que mantenen polítiques que van, justament, en la direcció contrària i que són, en molts aspectes, totalment contradictòries. Així doncs, uns objectius del tot necessaris i desitjables, acaben sent totalment inútils.

    Contradiccions

    Per a reduir la pobresa, es proposa un creixement més industrial, el que implica més extracció, producció i consum, la qual cosa és totalment negativa per aturar l’escalfament global. Menys consum i més repartició de la riquesa és el que fa falta. Sense decreixement no hi haurà manera de fer front al canvi climàtic.

    Proposa un major creixement per tal de reduir la pobresa. Però el creixement no redueix la pobresa, sinó que augmenta la desigualtat i aquesta és la principal font de pobresa. No proposen més regulació dels bancs o dels mercats i es neguen a demanar la cancel·lació del deute, malgrat que aquesta suposa, per als països en desenvolupament, més de 700.000 milions de dòlars a l’any, diners que podria destinar-se a la reducció de la pobresa.

    S’admet que estem davant una emergència climàtica i que per detenir l’escalfament global seria necessari reduir un 6% les emissions CO2 dels combustibles fòssils, però cada any s’està augmentant un 1%, en comptes de disminuir.

    Es parla de la necessitat de salvar els boscos, però a l’Amazònia ja s’ha perdut un 17% i no es parla de cap mesura per a aturar-ho.  

    També es proposa un augment de l’agricultura extensiva oblidant que aquesta és una de les que més emissions de CO2 emeten. Així com l’agro-exportació, que significa que alguns aliments viatgin més de 4.000 Km des del cultiu a la nevera, amb la quantitat d’energia que això suposa.

    Es recorre a les Noves Tecnologies com una salvació, sense esmentar el consum d’aigua i energia que elles suposen. Es calcula que només dos centres de dades consumeixen l’aigua de 28.000 llars. Igualment succeeix amb l’anomenada “transició energètica”, amb cotxes elèctrics que necessiten una gran quantitat de minerals (liti, cobalt…) per a la seva fabricació i les seves grans bateries. Minerals que estan només en alguns països, on ara ja moren els nens a les mines, com al Congo.

    S’obvia la “injustícia ecològica”, que ens diu que no tots som igual de responsables. De fet, l’1% més ric emet el mateix CO2 que dos terços dels més pobres. Així, el 10% més ric emet el 50% i el 50% més pobre, només emet el 8%.

    I tot això té conseqüències negatives, sobretot per a la població més pobra que és, a més, la que sofreix majoritàriament les conseqüències. L’escalfament fa disminuir la pluja, i sense pluja no hi ha aigua, i sense aigua no hi ha aliments.

    Es proposa enfortir la pau, però s’augmenten els pressupostos militars, s’envien armes perquè continuï la guerra a Ucraïna i els països amb més poder no són capaços d’aturar un genocidi com el que està succeint en Palestina i en alguns països d’Àfrica.

    Els objectius en l’educació

    D’altra banda, els ODS donen molta importància a l’educació i sostenen que una millor educació permet sortir abans de la pobresa. També assenyalen que l’educació és clau per a aconseguir els altres objectius: reducció de la pobresa, la pau i la sostenibilitat.

    Però, en realitat, s’ha avançat molt poc i en el 2018 encara hi havia 260 milions de nens i nenes (sobretot nenes) sense escolaritzar. Més de la meitat dels nens i nenes del món no aconsegueixen les competències de lectura i matemàtiques, i si se segueix com fins ara, el 2030 hi haurà 84 milions de nens i nenes fora de l’escola i 300 milions sense els coneixements bàsics per a prosperar.

    És evident, i amb això estem tots d’acord, que l’educació és bàsica. El problema és:

    Com educarem per a la pau en un món amb guerres constants i amb un genocidi cruel a Palestina? Com podem aspirar al fet que els i les nostres alumnes  aprenguin a resoldre els seus conflictes sense violència, si el món els diu que la violència és la que serveix per a resoldre els conflictes?

    Com podem educar per aturar el canvi climàtic si no hi ha mesures contra les empreses i les persones més riques, que són els causants del desastre del medi ambient? No podem enganyar el nostre alumnat dient-los que si consumeixen menys aigua i tiren els plàstics a les escombraries de reciclatge aturaran l’escalfament global.

    Com educar per a la igualtat i la cooperació si els que tenen el poder no eradiquen la desigualtat? Com educar en la igualtat entre homes i dones i contra la violència de gènere, si els partits de dreta (cada vegada més majoritaris) ho neguen, si les xarxes estan plenes de vídeos i missatges masclistes i els nens veuen pornografia des dels 8 anys?

    Què fer?

    Davant aquesta situació, què pot fer l’educació? Quins efectes té l’educació? Com fomentar en els nostres joves ideals i actituds que puguin ajudar a aconseguir alguns dels objectius que assenyalen els ODS?

    Cal formar-se, organitzar-se, lluitar i donar una educació en valors. Perquè, com deia Paulo Freire, “l’educació no pot canviar el món, però pot canviar les persones que canviaran el món”.

    Hem de lluitar contra la privatització, la segregació escolar i la falta d’igualtat d’oportunitats. Cal lluites per a disminuir els pressupostos en armament, que promocionen guerres, morts, dolor i destrucció, i augmentar els pressupostos en educació pública.

    I hem de donar una educació que promocioni la pau, la igualtat, la no discriminació, la solidaritat, la indignació davant la injustícia i la conservació de la naturalesa.

    Per a això cal:

    Menys pantalles i més professorat. L’educació presencial permet la socialització, l’aprenentatge a partir de la interacció i els continguts que ajudin a entendre el món i poder millorar-lo. Les pantalles dificulten l’aprenentatge i l’adquisició de l’esperit crític, i les xarxes socials augmenten l’aïllament en els nostres joves, la incomunicació, la dependència, l’accés ràpid a la pornografia i les falses informacions.

    Transmetre coneixements que ajudin a entendre com funciona el món i donin eines per a poder canviar-lo.

    Educar per la pau, parlant del que suposen d’inhumanitat les guerres i ajudant a evitar la violència i la discriminació. Cal explicar-los que les guerres no són justes, que sempre són per interessos d’una minoria, però que sempre paguen la gran majoria dels que tenen menys diners i menys poder.

    Educar els hàbits individuals que impliquin el respecte a la naturalesa, reduint el consum, augmentant el reciclatge i apostant per una alimentació sana i ecològica. Que siguin conscients que el món ens pertany a tots i totes i que si no el cuidem ens espera un futur ple de desastres. Que el creixement infinit en un planeta finit és del tot impossible.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació Objectius de Desenvolupament Sostenible ods 2030 opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    24 de gener: Reivindiquem l’essència de l’educació socialen un món digitalitzat
    Next Article
    Opinió
    El significat de la vida quotidiana a l’escola bressol: reflexions a la llum del nou decret d’educació infantil
    Rosa Cañadell

    Llicenciada en Psicologia i professora. Articulista. Membre fundador del SIEC (Seminari Ítaca d'Educació Crítica). Activista en defensa de l'educació pública

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Roser Batlle on gener 26, 2025 8:45 am

      Comparteixo la teva mirada, Rosa. Ja ni tan sols com educadora, sinó simplement com a àvia: la meva neta no sobreviurà en un món despietat.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}