Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els residus, donem exemple?

    Elisabet Abeyàjuny 8, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Deia Umberto Eco que som allò que els pares ens varen ensenyar quan no estaven intentant ensenyar-nos res. Qui diu pares diu altres adults que tinguem a prop. També es diu que els infants no aprenen allò que diem sinó allò que fem.

    Em ve al cap tot això pensant en els residus. Els éssers humans som els animals del planeta que més residus generem i la seva eliminació, com tots sabeu, ha arribat a límits insostenibles. Per posar-hi remei, ja fa temps que els experts mediambientals ens han explicat que ens hem de regir per les tres erres: reduir, reutilitzar i reciclar. Molta gent pensa (entre ells les autoritats educatives i polítiques) que per establir uns costums més cívics a la societat cal començar per educar els petits i així, quan creixin, la societat haurà canviat. Així és que les escoles i també les activitats de lleure s’han omplert de programes per aprendre a separar adequadament els residus. Hem vist jocs per aparellar correctament cada residu amb el color del seu contenidor i també audiovisuals i jocs de taula per explicar la importància de gestionar-los bé. També es fan recollides selectives a les escoles, per exemple de piles o de juguetes. S’estableixen normes per evitar residus en l’embolcall dels berenars i un llarg etcètera de recursos que a vegades són molt imaginatius.

    Tot això és tan fàcil per a la majoria dels nostres infants que als tres anys saben relacionar perfectament cada residu amb el seu color i no hi ha ningú que s’equivoqui de paperera. Però, ai! Què passa a les cases? Què passa a les sales de professors? Què passa quan hi ha una festa al carrer i es recull amb presses? O fins i tot a les festes de l’escola? Què aprenen els infants de què fan els adults?

    Jo veig mares i pares a les botigues, acompanyats dels seus fills, que compren productes sobreenvasats, que llencen papers o bosses a la primera paperera que troben o directament a terra. També veig adults que llencen residus per la finestreta del cotxe, d’altres que els cau alguna cosa i no la recullen i fins i tot un dia vaig veure una mare que  feia llençar al seu fill una resta de gelat que no es volia acabar per la reixa d’una casa que donava a un pati. També veig com queden les platges, els carrers i les places després d’una festa o  d’un simple sopar al carrer. De tot això n’aprenen els infants, encara que les administracions hagin destinat un pressupost a activitats d’educació ambiental.

    Hi ha infants que a l’escola posen cada residu al lloc corresponent però no tenen prou força ni autoritat per organitzar la selecció de residus a casa seva; creixen pensant que separar és una anomalia

    Podem veure que hi ha infants que a l’escola posen cada residu al lloc corresponent però no tenen prou força ni autoritat per organitzar la selecció de residus a casa seva. Creixen pensant que això de separar és “una de les anomalies” de l’escola, on moltes vegades es fan coses allunyades del món real i quotidià. Els nins es fan grans i es desfan  dels residus com ho han vist fer a casa, a les festes del carrer i als llocs d’oci i tot i que fa ja molts d’anys que es duen a terme programes educatius per separar bé els residus veiem com aquest continua sent un problema important als nostres pobles i ciutats. A més a més, hi ha tota una part de la gestió dels residus que s’escapa de les possibilitats de cadascú de nosaltres i per descomptat de les dels infants. Especialment l’acumulació dels plàstics ens mostra que no n’hi ha prou amb separar-los sinó que el seu destí constitueix una qüestió política de primer ordre, com es pot llegir en aquest informe.

    Què passaria si en comptes d’intentar “instruir” els petits, els adults  passéssim a l’acció, ens féssim nostres d’una vegada les tres erres i a més a més exigíssim coherència a les administracions i prediquéssim amb l’exemple?

    A aquestes tres erres (reduir, reutilitzar i reciclar) jo n’hi afegiria tres més: respecte, reflexió i responsabilitat, cadascuna en relació als infants, a nosaltres mateixos i al nostre medi ambient. I deixem tranquils els infants, ja que està ben clar que els problemes no són seus sinó que ells en són els hereus.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ecologia medi ambient opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La col·laboració entre Educació i el món local dispara la detecció d’alumnat amb NESE
    Next Article
    Entrevista
    Francesc Torralba: «Nois i noies han sacralitzat els ‘influencers’; són els nous déus»
    Elisabet Abeyà
    • X (Twitter)

    Psicòloga i escriptora, ha estat mestra d'escola pública a Mallorca, sobretot a educació infantil i primària. Actualment està jubilada i continua escrivint contes i traduint

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}