Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els robots entren a l’aula per contradir Asimov

    Liliana Arroyogener 20, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Cobert del llibre 'Jo, robot', d'Asimov
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Cada vegada que estrenem any ens encanta imaginar i projectar què ens deparen els propers 12 mesos. Així que per estrenar el 2017 en porto una de tecnologia i tendències educatives. Per això us proposo un breu viatge al futur des del passat –de la mà d’Isaac Asimov–, i una mirada a l’escola del futur a través dels robots socials. Cordeu-vos els cinturons i som-hi.

    L’avui des de l’ahir

    Isaac Asimov va ser un gran referent en ciència ficció i tenia visions futures d’una lucidesa sorprenent. Després de visitar la Fira Mundial de Nova York el 1964 va fer una predicció del món a 50 anys vista. Justament en aquest aniversari, el 2014, constatem que la majoria de les seves prediccions estaven ben encaminades i que la meitat s’han complert. Encara que la seva especialitat era la bioquímica, va escriure molt sobre robòtica i se li atribueixen frases cèlebres relacionades amb l’educació. M’agrada especialment un relat curt titulat The Fun they had. L’argument és simple: un nen de l’any 2157 troba un llibre de paper. L’hi ensenya a una altra nena, la seva veïna, i parlen de com era l’escola que van conèixer els seus avis i besavis.

    Deixant la seva visió nostàlgica de l’escola com a lloc on relacionar-se, aquest conte ens dóna pistes sobre com imaginava l’educació en ple segle XXII. Asimov vaticinava que l’escola ja no seria un edifici on van tots els nens, sinó que el procés educatiu i d’aprenentatge es faria a casa, en una habitació específica i governada pel Professor Mecànic. A aquest professor el descrivia com un robot de forma humanoide, programat per encendre’s de dilluns a divendres a una hora determinada, donant continguts personalitzats cada dia i amb una ranura a mig tronc per introduir-hi els deures del dia anterior.

    A data d’avui podem dir que l’olfacte d’Asimov va afinar relativament pel que fa als continguts individualitzats i l’ús de robots. En canvi, les escoles tenen encara un llarg recorregut com a centres educatius, els professors segueixen sent humans i l’aprenentatge solitari i a domicili és un rara avis. Pel que fa al Professor Mecànic, alguns avenços fan pensar que de moment no veurem professors robot i que quan els veiem, no seran mecànics sinó reactius.

    El demà des d’avui

    Fa un parell de mesos, Barcelona va acollir una conferència internacional sobre robots socials, amb el focus posat en les finalitats terapèutiques i educatives. El més revolucionari dels robots socials és que, a més de comptar amb Intel·ligència Artificial (que els permet aprendre de cada acció), són capaços d’identificar emocions quan es relacionen amb humans. En les xerrades s’emfatitzava que els robots socials han de servir per estimular l’aprenentatge, així com adquirir noves habilitats i competències. L’assistent més conegut probablement sigui Pepper, un robot japonès que ha començat a anar a una escola de Fukushima per ajudar els companys amb menys do de paraula. El que diferencia aquests robots socials dels altres, i fins i tot d’un tutorial qualsevol, és que interpreten emocions descodificant l’entonació i els gestos. Per això els nens poden interactuar amb ells espontàniament (el que s’anomena “amb llenguatge natural”), estant més a prop de la manera de relacionar-se amb un humà que amb una màquina.

    El desenvolupament i la investigació estan encara en fases molt primerenques. Els robots socials s’estan provant de moment com a assistents educatius, tant per a l’aprenentatge general com per donar suport als casos amb dificultats en el desenvolupament cognitiu. Se m’ocorren molts avantatges, començant per una atenció personalitzada o la detecció precoç d’alguns trastorns. Segurament l’ideal seria que els robots fossin un complement perquè els i les docents puguin dedicar-se a aquests aspectes intrínsecament humans de la tasca educativa.

    No jugaré a ser Asimov perquè fer prediccions d’aquest calibre només està a l’abast dels grans visionaris, encara que dubto molt que en acabar el 2017 els robots socials siguin un més de la classe. El que sí puc dir és que la innovació tecnològica no és bona només per ser nova, sinó que és bona quan aporta millors solucions. En educació, m’atreviria a dir, millor no significa més ràpid o més car, sinó més aviat alguna cosa efectiva i que, a més, arriba a totes les aules. Altrament, per molt socials que siguin els robots, el dret a tenir un futur digne seguirà mal repartit.

    Descordeu-vos els cinturons i benvinguts de nou al present. Estigueu atents, ja que és el moment adequat per debatre, imaginar i construir col·lectivament el demà. Comencem a pensar com volem que aquests robots socials ens assisteixin, quan i de quina manera. Perquè com va dir Alan Kay, “la millor manera de predir el futur, és inventant-lo”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Barbiana, anys seixanta: una altra educació és necessària
    Next Article
    Actualitat
    Com fer un préssec amb fang
    Liliana Arroyo

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}