Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Emocions i oportunitat pedagògica: el curs Covid a una escola especial

    Laia Berlanganovembre 23, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de l'Escola Mare de Déu de Montserrat
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Davant les incerteses i els canvis d’aquest curs l’equip docent de l’Escola Especial Mare de Déu de Montserrat es va proposar girar la truita i poder fer èmfasi en els guanys que es podien generar com a comunitat educativa. Fer de la necessitat virtut ens va ampliar la planificació pedagògica, per exemple, de les activitats a l’aire lliure: dibuix, treball corporal, descoberta de l’entorn, assemblees… Els mestres han aprofitat la situació per veure noves oportunitats: podem llegir mapes i orientar- nos en l’entorn proper, podem experimentar i conèixer el nostre cos fent activitats al parc, podem passar més hores cuidant l’hort i fer un jardí d’herbes aromàtiques,…

    Però vam considerar que era tant o més important una planificació, a més de pedagògica, emocional. Els primers dies de curs es van articular amb molta cura per tal de poder rebre els alumnes amb calma i tranquil·litat, per poder acollir-los emocionalment com necessiten i per enfortir el vincle. Es plantegen activitats per fer un treball emocional molt gratificant i emotiu, s’acull a les famílies i es potencia el treball conjunt amb elles. Al llarg del confinament es va aconseguir una complicitat família-escola que volem seguir mantenint.

    Un dels àmbits que ha sortit més reforçat d’aquesta situació és, evidentment, l’àmbit digital. Així que està sent un dels pilars de treball d’aquest curs: ajudar als alumnes i a les famílies a ser més competents a nivell digital. Durant el mes de maig ja es va començar a treballar per tenir implantat el GSuite a l’escola aquest curs; s’ha fet un compte de correu a cada alumne, i ja al setembre es comença a treballar amb diferents eines i aplicacions que els infants i joves necessitaran en cas de confinament i en un futur. Segons l’edat i les característiques de cada grup, s’introdueixen unes o altres aplicacions: meet, classroom, drive, correu,… L’objectiu és anar preparant als alumnes, i en paral·lel a les famílies que ho necessitin, per tal de poder garantir un seguiment del treball des de casa en cas de confinament. S’han configurat mòbils d’alumnes i tauletes de les famílies per tal d’ajudar al treball dels alumnes des de casa.

    Tots aquests canvis han suposat a l’equip docent moltes hores de reunions, de discussions, de fer i refer un mateix punt, molta reflexió, hem hagut de compartir, entendre el perquè d’una pèrdua i com ho podien transformar en un guany. Aquest treball tan intens ha enfortit el lligam entre professionals i hem fet pinya en tot moment, ha quedat clar que tots hem de remar cap a la mateixa direcció.

    Els alumnes han entrat molt bé en les dinàmiques fixades. El més grans han passat un mesos en què han trobat a faltar l’escola, alguns s’han sentit perduts i sols en alguns moments, això ha fet que valoressin el que representa l’escola per a ells. No tots els alumnes poden seguir les mesures bàsiques (mans, distància i mascareta), però allà on ells no arriben, arribem els professionals amb mesures extres i més precaució. M’atreveixo a dir que el que trobem més a faltar, tant alumnes com docents, es poder veure’ns la cara, veure els somriures i comunicar-nos amb l’expressió facial; sovint el llenguatge oral cal que vagi acompanyat d’alguna cosa més.

    Les rutines diàries s’han treballat des del primer moment i els alumnes les han interioritzat de manera molt natural. Hem reforçat el treball emocional i l’atenció psicopedagògica per tal que tothom tingués un espai on manifestar els neguit i les inquietuds. Els professionals estan molt pendents de qualsevol senyal d’alerta que faci sospitar que un infant o jove estigui angoixat.

    Per altra banda, les famílies dels nostres alumnes es mereixen un agraïment ben sincer ja que la gran majoria han col·laborat des del primer dia en totes les mesures, han acceptat els canvis d’horari, els nens que presenten símptomes no venen (amb el que això implica a nivell de conciliació laboral i familiar),… Els petits incidents o diferències de criteri s’han parlat, s’ha exposat la situació i s’ha arribat a una bona entesa. Estem contents de la col·laboració de tots i totes i creiem que tota la comunitat educativa vol que l’escola pugui estar oberta tot el temps que sigui possible, entre tots hem de fer forta aquesta escola tan delicada que ens hem trobat al setembre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Els infants volen més temps lliure i més llibertat per decidir en què invertir-lo
    Next Article
    Actualitat
    Càtedra UdG-Can Trona, renovació pedagògica a la Vall d’en Bas
    Laia Berlanga

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.