Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    En el 50 aniversari de ‘Pedagogia del Oprimido’

    Jaume Martínez Bonaféjuny 30, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    Guarde amb especial afecte un exemplar de la ‘Pedagogia de l’Oprimit’ que em va regalar una mestra en finalitzar un curs en Rio Gallegos (un racó d’Argentina al final del món). Quan ho va posar a les meues mans em va explicar que la seua mare, també mestra, ho va tenir amagat sota uns maons de la cuina, durant tot el període de la dictadura militar.

    També conserve un altre exemplar del mateix llibre que en ple franquisme van editar amb una vietnamita (una espècie d’impremta casolana molt utilitzada en la clandestinitat) Carles i Catxo, dos mestres anarquistes que van dedicar moltes hores nocturnes, molt d’esforç i molta valentia, perquè els qui ens iniciàvem en la reflexió crítica i el compromís social dins de l’escola, tinguérem eines que ens ajudaren a pensar. Vinc a explicar això perquè es compleixen 50 anys ja de la primera edició a Xile d’aquest llibre, un referent fonamental en totes les propostes de transformació social i educativa des de la perspectiva dels moviments socials.

    Freire em va ajudar de moltes maneres i vaig créixer en la manera de pensar l’educació i l’escola alimentat per moltes de les seues argumentacions. Vull recuperar ara unes quantes d’aquestes idees perquè, si els ve de gust, les contrastem amb l’esdevenir en aquests 50 anys de les polítiques sobre l’escola.

    El reconeixement del subjecte

    La primera d’aquestes idees té a veure amb el seu concepte de dialogicitat i el criteri que la relació educativa és una relació de reconeixement del subjecte, amb experiència i saber propis, punt de partida per a la construcció d’un coneixement amb consciència crítica, el marc conceptual i procedimental per a les polítiques d’emancipació. Convé recordar que Freire va escriure aquest llibre mentre romania exiliat després del cop militar a Brasil i desenvolupava la seua experiència d’alfabetització i educació popular entre la pagesia pobra i el proletariat xilè. Vull dir que confluïen aquí d’una banda una extraordinària confiança en l’ésser humà i la seua capacitat de ser, de saber-se, subjecte i per l’altre un clar compromís amb el pensament crític i els moviments populars revolucionaris.

    En aquest context i des d’aquesta posició política Freire diu que la pedagogia ha de fer-se “amb ell, i no per a ell”, i ha d’ajudar a les dones i els homes, i als pobles, en la seua lluita incessant per recuperar la seua humanitat. La pedagogia freiriana, llavors, parteix del reconeixement d’un saber experiencial i proposa eines per prendre distància crítica i construir un procés alfabetitzador que ens permeta la comprensió històrica, dialèctica, de la vida quotidiana. La comprensió del món, i els conceptes i procediments amb els quals activem aquesta comprensió, no són dipòsits de l’educador sobre l’educand sinó construccions del mateix educand problematitzant el món.

    Organitzar-nos en comunitats

    També em va semblar molt suggeridora la seua invitació a organitzar-nos, en comunitats, moviments, xarxes, des de les quals conversar i regalar-nos els sabers construïts en la reflexionada experiència pràctica del compromís emancipatori. La iniciativa dels projectes d’educació popular a Llatinoamèrica i en el context espanyol el sorgiment dels Moviments de Renovació Pedagògica, deuen molt a aquesta proposta. En tots aquests casos, els enormes esforços entre el moviment docent per investigar i desenvolupar propostes didàctiques innovadores no eren aliens al combat polític contra les “cultures de dominació”, utilitzant l’expressió freiriana. És a dir, no hi havia didàctica crítica sense un projecte global d’emanipació cultural i social.

    No m’ocuparia de recordar aquest aniversari si no tingués al cap una pregunta generadora per dir-ho en termes de Freire: què fem avui a les nostres escoles si busquem l’emancipació dels éssers humans? Potser una relectura de la Pedagogia de l’Oprimit ens ajudaria a trobar respostes i posar-les en crisis, a compartir projectes, i a desenvolupar programes de formació que posin al professorat al centre de la presa de decisions. Sense pregunta generadora, sense organització i sense espais horitzontals per la dialogicidad Freire es converteix en una simple cita per il·lustrar amb una aparença progressista qualsevol treball acadèmic.

    Per cert, vaig oblidar comentar més amunt que en cada text de Freire m’ensopegue d’una manera reiterativa amb conceptes com a lluita de classes, opressors i oprimides, rics i pobres, i uns altres de la mateixa família discursiva. Potser perquè estem sotmesos al que Paulo Freire cridava la “cultura del silenci”, gairebé m’oblide.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió Paulo Freire
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Joan Domènech
    Next Article
    Actualitat
    El poder de les evidències per generar impacte en el sistema educatiu
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}