Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Ensenyar també és resistir 

    Opinió
    Ensenyar també és resistir 

    Mariluz Apariciooctubre 29, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 2020, les nostres escoles es van apagar d’un dia per l’altre. La incertesa es va colar a cada casa i a cada aula. Enmig d’aquell caos, va ser el professorat qui va sostenir l’educació i, amb ella, la infantesa, la joventut i les famílies. Preparaven classes en línia sense recursos, resolien dubtes per WhatsApp o altres mitjans digitals, lliuraven material als que no tenien connexió. Ensenyar va deixar de ser només impartir continguts: es va convertir en sustentació i protecció. 

    Avui, encara que les aules s’han tornat a omplir, els desafiaments persisteixen. Com pot un docent assegurar-se que cap nen, nena ni adolescent es quedi enrere quan emergències com inundacions, incendis o crisis sanitàries colpegen les nostres comunitats? La recent DANA va obligar a tancar escoles a diferents zones d’Espanya. Per als mestres i les mestres, això va significar no només reorganitzar classes, sinó també acompanyar l’angoixa del seu alumnat i atendre famílies preocupades, mentre ells mateixos vivien la mateixa incertesa. 

    I les dades són clares: el 80% del professorat reconeix que els seus centres no estan completament preparats per a emergències, el 47% afirma no haver rebut prou formació per afrontar-les i més de la meitat considera necessari comptar amb suport psicosocial per exercir la seva tasca. No podem demanar resiliència sense donar eines. 

    El 80% del professorat reconeix que els seus centres no estan completament preparats per a emergències,

    Aquesta situació no és exclusiva del nostre país. A nivell global, informes de la UNESCO alerten que la majoria dels sistemes educatius no tenen plans de preparació davant de crisi. Al Níger, el 42% de l’alumnat no pot anar a classe a causa del conflicte i del desplaçament forçat. A Gaza, més del 90% de les escoles han estat danyades o destruïdes, obligant docents a improvisar aules sota ruïnes o a l’aire lliure. Al Sudan, gairebé 10 milions de nens i nenes han estat expulsats del sistema educatiu, i milers de docents treballen sense recursos ni protecció. Les emergències són diferents, però el patró és el mateix: sense docents preparats i recolzats, l’educació s’atura, i amb ella trontolla el futur de comunitats senceres. 

    L’educació és molt més que llibres i pissarres: és refugi, protecció i continuïtat al mig del caos. En un incendi, una inundació o una apagada, l’escola pot ser l’únic lloc on les nenes i els nens se sentin segurs. Perquè això sigui possible, el professorat necessita suport real, formació específica, infraestructures segures i xarxes d’acompanyament psicosocial. 

    L’educació és molt més que llibres i pissarres: és refugi, protecció i continuïtat al mig del caos

    Reconèixer-ne la tasca significa protegir-los, donar-los eines i confiar en la seva capacitat per sostenir l’educació, principalment enmig de la crisi. Per això, des de la Campanya Mundial per l’Educació demanem a les administracions públiques que actuïn amb mesures concretes:

    Reconèixer-ne la tasca és molt més que agrair: és protegir-los, brindar-los eines i confiar en la seva capacitat per sostenir l’educació, principalment en contextos d’emergència. Per això, des de la Campanya Mundial per l’Educació exigim a les administracions públiques mesures concretes: 

    • Implementar plans d’emergència climàtica a tots els centres educatius. 
    • Garantir formacions específiques que brindin eines per respondre a les situacions de crisi. 
    • Invertir en infraestructures segures i sostenibles. 
    • Crear protocols clars i finançament estable per assegurar la continuïtat educativa en contextos de crisi. 
    • Acompanyar el professorat amb xarxes de suport psicosocial i un reconeixement públic real a la seva feina. 

    Protegir els qui ensenyen és protegir l’educació, el dret més essencial de cada nen i nena. En temps de crisi, aquesta protecció no és una opció: és una obligació política. No podem deixar sols els que sostenen el futur, perquè quan el món trontolla, són els i les docents els qui mantenen ferm l’esperança de tota la societat. 

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dana Mestres opinió professorat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Museu de pedagogia o museu d’educació?
    Next Article
    Anàlisi
    La segregació escolar perjudica la transmissió del català
    Mariluz Aparicio

    Coordinadora de la Campanya Mundial per a l'Educació, Coalició Espanya

    Related Posts

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.