Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Consciència fonològica a educació infantil?

    Sílvia Majoral

    Caçadors de bruixes disciplinats

    Mar Hurtado

    L’escola TUtòpica: un pont entre tradicions pedagògiques i reptes globals

    Julián García Vélez

    Les bones escoles necessiten bons directors: UNESCO 24/25

    Manel Perelló Beau

    Les llars d’infants privades alerten que cada 15 dies tanca un centre a Catalunya

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Ensenyar també és resistir 

    Opinió
    Ensenyar també és resistir 

    Mariluz Apariciooctubre 29, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 2020, les nostres escoles es van apagar d’un dia per l’altre. La incertesa es va colar a cada casa i a cada aula. Enmig d’aquell caos, va ser el professorat qui va sostenir l’educació i, amb ella, la infantesa, la joventut i les famílies. Preparaven classes en línia sense recursos, resolien dubtes per WhatsApp o altres mitjans digitals, lliuraven material als que no tenien connexió. Ensenyar va deixar de ser només impartir continguts: es va convertir en sustentació i protecció. 

    Avui, encara que les aules s’han tornat a omplir, els desafiaments persisteixen. Com pot un docent assegurar-se que cap nen, nena ni adolescent es quedi enrere quan emergències com inundacions, incendis o crisis sanitàries colpegen les nostres comunitats? La recent DANA va obligar a tancar escoles a diferents zones d’Espanya. Per als mestres i les mestres, això va significar no només reorganitzar classes, sinó també acompanyar l’angoixa del seu alumnat i atendre famílies preocupades, mentre ells mateixos vivien la mateixa incertesa. 

    I les dades són clares: el 80% del professorat reconeix que els seus centres no estan completament preparats per a emergències, el 47% afirma no haver rebut prou formació per afrontar-les i més de la meitat considera necessari comptar amb suport psicosocial per exercir la seva tasca. No podem demanar resiliència sense donar eines. 

    El 80% del professorat reconeix que els seus centres no estan completament preparats per a emergències,

    Aquesta situació no és exclusiva del nostre país. A nivell global, informes de la UNESCO alerten que la majoria dels sistemes educatius no tenen plans de preparació davant de crisi. Al Níger, el 42% de l’alumnat no pot anar a classe a causa del conflicte i del desplaçament forçat. A Gaza, més del 90% de les escoles han estat danyades o destruïdes, obligant docents a improvisar aules sota ruïnes o a l’aire lliure. Al Sudan, gairebé 10 milions de nens i nenes han estat expulsats del sistema educatiu, i milers de docents treballen sense recursos ni protecció. Les emergències són diferents, però el patró és el mateix: sense docents preparats i recolzats, l’educació s’atura, i amb ella trontolla el futur de comunitats senceres. 

    L’educació és molt més que llibres i pissarres: és refugi, protecció i continuïtat al mig del caos. En un incendi, una inundació o una apagada, l’escola pot ser l’únic lloc on les nenes i els nens se sentin segurs. Perquè això sigui possible, el professorat necessita suport real, formació específica, infraestructures segures i xarxes d’acompanyament psicosocial. 

    L’educació és molt més que llibres i pissarres: és refugi, protecció i continuïtat al mig del caos

    Reconèixer-ne la tasca significa protegir-los, donar-los eines i confiar en la seva capacitat per sostenir l’educació, principalment enmig de la crisi. Per això, des de la Campanya Mundial per l’Educació demanem a les administracions públiques que actuïn amb mesures concretes:

    Reconèixer-ne la tasca és molt més que agrair: és protegir-los, brindar-los eines i confiar en la seva capacitat per sostenir l’educació, principalment en contextos d’emergència. Per això, des de la Campanya Mundial per l’Educació exigim a les administracions públiques mesures concretes: 

    • Implementar plans d’emergència climàtica a tots els centres educatius. 
    • Garantir formacions específiques que brindin eines per respondre a les situacions de crisi. 
    • Invertir en infraestructures segures i sostenibles. 
    • Crear protocols clars i finançament estable per assegurar la continuïtat educativa en contextos de crisi. 
    • Acompanyar el professorat amb xarxes de suport psicosocial i un reconeixement públic real a la seva feina. 

    Protegir els qui ensenyen és protegir l’educació, el dret més essencial de cada nen i nena. En temps de crisi, aquesta protecció no és una opció: és una obligació política. No podem deixar sols els que sostenen el futur, perquè quan el món trontolla, són els i les docents els qui mantenen ferm l’esperança de tota la societat. 

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dana Mestres opinió professorat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Museu de pedagogia o museu d’educació?
    Mariluz Aparicio

    Coordinadora de la Campanya Mundial per a l'Educació, Coalició Espanya

    Related Posts

    Opinió
    Museu de pedagogia o museu d’educació?

    octubre 29, 2025

    Opinió
    Ramon Cemeli

    octubre 28, 2025

    Opinió
    La transició de l’escola a la feina: una tasca pendent amb la joventut a Espanya

    octubre 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}