Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Entre educadores: empatia i acollida

    Aina Cabau Vallverdúsetembre 7, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Fundació Pere Tarrés
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En el cas de les escoles bressol, que és on treballo actualment, hi ha moviment constant d’educadores. Moltes persones s’encarreguen de cobrir baixes i reduccions de jornada. Períodes que poden ser de tres dies, d’una setmana, d’un mes, de tres mesos, de sis, de tot un curs amb molta sort. És tan important el treball amb els infants com el treball amb i entre els adults que formen cada equip. En una escola hi treballen diverses persones (generalment dones) i no només és important tenir els valors com a escola per transmetre’ls als infants i a les famílies, sinó que també s’han de transmetre a les nostres companyes (les que ho són sempre i les que entren noves, duri el temps que duri la seva estada).

    Un dels eixos principals de les escoles bressol és atendre a la diversitat de manera inclusiva. Es treballa sota valors com el respecte, l’atenció individualitzada, la responsabilitat, la comunicació, l’empatia, el gaudi, la flexibilitat, el treball en equip, la convivència, l’escolta, etc. És un lloc on s’ofereix un entorn segur i acollidor, amb un ambient afectiu i sempre sota un caràcter inclusiu en tots els sentits.

    Penso que caldria reflexionar sobre si tots aquests valors estan en l’equip de treball, també. No només de cara els infants (que també és important, ja que la nostra personalitat, la nostra manera de ser i de relacionar-nos, de comunicar-nos, de moure’ns, de gesticular, de transmetre, etc. els influeix de forma directa), sinó que si parlem de valors de l’escola, entenc que han d’estar presents en totes i cadascuna de les relacions que s’emmarquen dins d’aquest espai.

    No crec pas que sigui quelcom fàcil d’aconseguir; un clima laboral ideal porta molta feina i esforç al darrere i si està en constant moviment i canvi de persones, com he dit abans, encara és més difícil, però sí que seria interessant pensar sobre com anar juntes cap aquesta direcció. Com treballar-nos, individualment i col·lectivament, per aconseguir un ambient de treball segur, lliure de judicis, respectuós, afectiu, comunicatiu i on les persones s’hi puguin sentir a gust. On cadascuna hi trobi el seu lloc i se senti suficientment segura per a participar i dir la seva. Es tracta de crear relacions sanes entre els iguals. No es tracta de crear forts vincles entre nosaltres, però sí d’apartar comportaments tòxics que puguin fer mal al nostre voltant. Es tracta d’intentar fer sentir bé a les altres persones, d’acollir, de facilitar informació, d’ajudar, de compartir i no de competir.

    Sovint ens podem trobar amb persones amb qui no connectem, però no és necessari connectar per treballar a gust. Les educadores infantils som moltes i molt diverses, cada persona és única i diferent de la resta, i així com la diversitat de l’alumnat és un valor enriquidor també ho ha de ser a l’hora de treballar. En canvi, entendre’ns sí que és necessari, i això és més fàcil d’aconseguir si hi ha una intencionalitat recíproca i voluntat de trobar punts en comú i diferències que podem aprofitar. No oblidem que totes les educadores infantils d’escola bressol de Barcelona estem sota el paraigua de l’IMEB, existeix una flexibilitat, però dins d’unes directrius concretes a l’hora de treballar.

    Si mal interpretem alguna cosa, aclarim-ho amb la persona, cara a cara i amb respecte. Si sentim que no ens entenem amb algú, parlem-ne i busquem solucions. Si tenim una queixa, comuniquem-la. Si fa molts anys que estem a l’escola, sabem com funciona i allò és pràcticament la nostra segona casa, facilitem les coses a les persones que hi vénen a formar part: no les abandonem, no les ignorem. De la mateixa manera que els infants necessiten una familiarització, els adults també.

    Podríem començar per fer-nos les següents preguntes i pensar-ne les respostes: què és un bon ambient de feina? Com hauria de ser l’acollida d’una persona que ve a treballar a la meva escola? Com em sentiria jo en el seu lloc? Què necessitaria?
    En funció de la teva personalitat costarà més o menys fer-te un lloc dins d’un equip de persones que ja es coneix, però si et faciliten les coses, en comptes de posar-te impediments (i creieu-me, de vegades se’n posen molts) amb pocs dies trobaràs el teu lloc. Es tracta de veure i viure l’entrada de noves persones com a riquesa i no pas com a competència.

    En resum, i generalitzant-ho tot a qualsevol lloc de feina, crec que és molt important la manera com es treballa i també les diferents relacions que s’hi estableixen. Si l’equip no funciona, molta gent no s’hi sentirà a gust, i no sentir-s’hi a gust fa mal i porta conseqüències: interfereix tant en la teva mirada cap endins (autoestima, autoconcepte) com en la confiança en tu mateixa com a professional. I per últim, tornant al nostre àmbit, una escola ha de poder gaudir d’un ambient sa i, si no hi és, cal treballar perquè hi sigui; a través de l’autocrítica, de reflexions, dinàmiques de grup, formacions, i tot allò que faci falta.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les ràdios escolars exploren sinèrgies per treballar en xarxa
    Next Article
    Actualitat
    L’emergència educativa compromet els avanços en escola inclusiva
    Aina Cabau Vallverdú

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}