Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Freire i la mutació dels opressors

    Opinió
    Freire i la mutació dels opressors

    Ibán Martínez Cárcelesmarç 13, 20257 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 1945, quan George Orwell va publicar Animal Farm, va narrar la història d’una revolta animal contra els humans, amb l’esperança de crear una societat justa i lliure. Inspirats pel vell porc Major, els animals van enderrocar els seus opressors, però amb el temps, els porcs més astuts van prendre el control, convertint-se en una nova elit que va reproduir els mateixos mecanismes de dominació que abans havien combatut. La revolució es va transformar en una dictadura disfressada de llibertat, i els animals van acabar tan explotats com abans, incapaços de distingir entre els antics amos i els nous.

    Paulo Freire, com el vell Major, va sacsejar la consciència dels oprimits, ensenyant-los que l’educació no era només un instrument per assimilar coneixements, sinó una eina per comprendre i transformar la realitat. Però, com a la granja d’Orwell, les seves idees van ser apropiades per una nova casta de tecnòcrates i reformadors educatius que, sota el discurs de l’emancipació, han construït un sistema que perpetua la submissió. Avui, en nom de la innovació pedagògica, es desposseeix el docent del seu rol crític i s’ensenya als estudiants a adaptar-se al món, però no a qüestionar-lo. El somni de Freire, com el del vell Major, corre el risc de ser traït pels qui diuen defensar-lo.

    En aquest moment, ens trobem en un moment d’inflexió. Si en l’època del capitalisme industrial el control s’exercia mitjançant les necessitats de l’Estat, avui el poder s’ha desplaçat cap a una aliança complexa entre empreses supranacionals i governs nacionals. Aquesta nova fase, marcada pel capitalisme digital, redefineix les formes d’opressió, traçant un nou escenari que Freire mai va poder preveure del tot quan escrivia Pedagogia dels oprimits. En aquell moment, la lluita es plantejava entre el domini ideològic explícit i la resistència del pensament crític. Ara, el combat es juga en un terreny més subtil i insidiós: l’accés al cos i la ment dels infants mitjançant la tecnologia, la biopolítica i l’imaginari digital.

    L’escola, tradicionalment un bastió per a la formació de ciutadans crítics, és avui una mina d’or per a les lògiques extractives del capitalisme digital. Les seves promeses de modernitat i connectivitat amaguen un mecanisme de control sofisticat que converteix els infants en consumidors i productors digitals, subordinats a un sistema que disfressa la submissió com a llibertat. És aquí on rau la mutació dels opressors: ja no es limiten a imposar les seves ideologies de manera directa, sinó que converteixen els mecanismes educatius en eines de reproducció del poder.

    El combat es juga en un terreny més subtil i insidiós: l’accés al cos i la ment dels infants mitjançant la tecnologia, la biopolítica i l’imaginari digital

    Quan Freire denunciava l’educació bancària, criticava la idea d’un educador que diposita coneixements en un alumne passiu, com si fos un compte corrent. Aquesta visió, tan pertinent aleshores, avui pren una dimensió diferent. En un món on els algoritmes i les dades substitueixen la interacció humana, l’educació bancària es reconfigura: ara són les plataformes digitals les que exerceixen el paper d’educadors, mentre els infants esdevenen mers receptors d’informació estructurada per interessos comercials. Aquesta nova forma d’educació bancària no només limita el pensament crític, sinó que també anul·la qualsevol possibilitat de resistència, ja que els alumnes són dirigits cap a un horitzó imposat, camuflat sota la bandera de la innovació i la tecnologia.

    Però aquest canvi no hauria estat possible sense la col·laboració activa d’una part del sistema educatiu. La recepció interessada de Freire ha jugat un paper fonamental en la consolidació d’aquest nou paradigma. Algunes veus pedagògiques han adoptat un discurs que equipara la crítica de l’educació bancària amb la necessitat d’una educació no directiva. Aquesta interpretació, aparentment progressista, ha servit per legitimar l’eliminació del paper actiu del docent, convertint-lo en un simple facilitador. El resultat? Un context educatiu en què els infants són abandonats a les seves pròpies limitacions socials, reproduint les dinàmiques de classe i perpetuant les desigualtats estructurals.

    La lluita per ocultar la ideologia és un altre element central d’aquesta mutació. Els defensors de l’educació no directiva sovint acusen de retrògrads aquells que qüestionen la seva postura, etiquetant-los de nostàlgics d’una escola autoritària. Aquesta simplificació del debat, però, ignora les múltiples arestes del procés educatiu. Si bé Freire advocava per una relació més horitzontal entre educador i educand, mai va renunciar al paper del docent com a guia capaç d’oferir eines per qüestionar les coercions socials. Per contra, el model actual deslegitima aquesta funció, delegant-la a les tecnologies i les plataformes, que no només perpetuen les ideologies dominants sinó que les amplifiquen sota l’aparença d’un progrés neutre.

    Si bé Freire advocava per una relació més horitzontal entre educador i educand, mai va renunciar al paper del docent com a guia capaç d’oferir eines per qüestionar les coercions socials

    Dins d’aquest context, la memorització s’ha convertit en un altre camp de batalla. Sovint es rebutja la memòria com un residu de pedagogies autoritàries, posant èmfasi en la necessitat d’adquirir habilitats en lloc de continguts. Aquesta dicotomia és enganyosa, ja que oblida que les habilitats no són més que formes performatives de memòria. Quan recordem, imaginem i conceptualitzem, estem desplegant un mateix mecanisme cognitiu, un procés que Freire considerava essencial per al pensament crític. No es tracta, doncs, de recitar per recitar, sinó de comprendre per transformar. Però aquesta comprensió només pot sorgir d’una pedagogia que valori la memòria com a eina de resistència davant els relats imposats pel sistema.

    En aquest escenari, les pedagogies directives adquireixen un nou significat. Lluny de ser eines d’opressió, poden esdevenir instruments per exercir una veritable pedagogia crítica. L’autoritat del docent no ha de ser vista com una imposició, sinó com una possibilitat d’obrir espais de reflexió que qüestionin les narratives dominants. Això és especialment important en un context on els alumnes ja no només són educats pels seus professors, sinó també per algoritmes, xarxes socials i plataformes digitals. Si el docent renuncia al seu paper actiu, deixa el camp lliure perquè aquests nous opressors consolidin el seu domini.

    Freire partia de la idea que l’educand podia desenvolupar un pensament crític si se li donaven les eines adequades. Però què passa quan l’educand està immers en un sistema que el defineix com a consumidor passiu des del naixement? En aquest cas, la pedagogia no pot limitar-se a acompanyar; ha d’intervenir, guiar i, en molts casos, confrontar. El supòsit freirià d’un educand capaç de dominar el seu procés d’aprenentatge una vegada que ha pres consciència ja no és aplicable en un món on les estructures de poder han aconseguit penetrar fins als nivells més íntims de la subjectivitat. Per això, l’educació crítica d’avui ha de partir d’una base diferent: reconèixer que l’educand està sotmès a forces que excedeixen el seu control, i que només mitjançant una intervenció activa del docent pot alliberar-se d’aquestes dinàmiques.

    La mutació dels opressors no és només una qüestió de formes. És un canvi profund en les estructures de poder que defineixen el sistema educatiu. Si en l’època de Freire la lluita es centrava en desmuntar les ideologies explícites, avui hem de combatre un enemic més subtil però igualment perillós: la neutralitat aparent del capitalisme digital i les seves eines. Això requereix una pedagogia capaç de reconèixer les limitacions de l’escola burgesa, si només optem per reformes, perpetuarem la confusió entre humans i porcs, com ens va advertir Orwell.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    docents opinió pensament crític tecnologia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Aliances educatives amb els centres escolars per a treballar de forma col·laborativa
    Next Article
    Actualitat
    Més de 400 docents de filosofia de Catalunya creen una plataforma per reivindicar la tercera hora a 1r de Batxillerat
    Ibán Martínez Cárceles

    Doctor en Història de l'Art i Musicologia i professor de secundària

    Related Posts

    Opinió
    Educació i trencament social

    juny 20, 2025

    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    juny 19, 2025

    Opinió
    Orientació com a remei contra a la incertesa

    juny 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}