Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Fum i fracàs

    Jaume Funesmarç 24, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un fumador a contrallum / CC-by kenji.aryan (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un fumador a contrallum / CC-by kenji.aryan (Flickr)
    Un fumador a contrallum / CC-by kenji.aryan (Flickr)

    Jaume Funes és psicòleg, educador i periodista

    “Part important del fracàs escolar és per fumar cànnabis” va dir el Conseller de Salut al Parlament. No fa tant que la Consellera d’Ensenyament deia que els mals resultats a les proves PISA era per culpa dels immigrants. I de veritat que un dubta de qui estarà veritablement “fumat” ni que sigui amb les flaires del poder. Pot una persona intel·lectualment competent i amb responsabilitat de gestionar els serveis públics deixar de banda la complexitat? Reduir el fet educatiu a una etiqueta o les contradiccions de les relacions entre adolescència i porros a una correlació estadística?

    Quan el conseller Ruiz es despatxava amb la seva simplificació, un servidor estava parlant amb nois i noies d’una classe de PQPI. Mentre trobàvem algunes raons per mirar d’estudiar i obtenir el títol de l’ESO vam xerrar sobre porros, alcohol, el pares, el cap de setmana, els nòvios… En veure després les declaracions, pensava com de fàcil hauria estat classificar els “fracassos escolars” que acabava de tenir davant. Però, sumant totes les “causes”, em passava del 100%.

    Tenia alguns fracassats que podien ser-ho pels porros, tot i que no semblaven fumar de la mateixa manera (tenia la versió lúdica, la contestatària, la tranquil·litzadora, etc). En un altre grup es podia dir que la culpa la tenien el vodka, la ginebra o el rom. Revisant les magnituds proporcionals que no havien après a l’escola, ara descobrien que la seva alcoholèmia de dissabte havia estat significativament apassionant.

    Uns altres descrivien com se sentien d’inútils després d’anys d’escola. Fins i tot algú estava cofoi de les seves aventures d’escapisme absentista. Tanmateix definien perfectament el bon profe que no van trobar (“algú que quan l’alumne no entén, busca un altre mètode per explicar… de tant en tant fa una pausa per riure“).

    Em va resultar curiós veure les seves estratègies de joc “on line”, planificacions i enginys que havien posat en funcionament molts dies davant la pantalla però que mai van formar part del que havien de fer cada matí a l’escola. Alguna cara esllanguida semblava estar somniant amb el pare que acabava de sortir de la presó i en el dilema si hauria de viure amb ell o amb la mare. Per a discutir sobre nuvis la veu cantant la portava una noia de pares llatins separats. El futur desitjat per algú era continuar amb la deixalleria del pare…

    Pensava en les declaracions i no entenia per què em complicava la vida rumiant. Havia oblidat que el problema de tot plegat era que les seves neurones encara tenien rastres del porro del dissabte. O que tot plegat es un problema de les barreges escolars impròpies entre estudiants bons i dolents.

    No em molesta la seva visió de les drogues o la seva mirada sobre la Catalunya migrant. Tanmateix, quan la realitat en la que treballem és complexa i dura, un té el dret mínim de no haver d’escoltar a gent responsable que te l’explica amb ximpleries. Amb la descripció de les diferències d’èxit a l’escola caldria plantar-se i exigir sempre que quan parlen de reduir el que anomenen “fracàs escolar” tinguin la delicadesa d’explicar-nos primer com ho entenen.

    Els que no creiem ni en explicacions causals ni en les lectures academicistes sempre hem considerat que el fracàs a l’escola l’hem d’entendre com una confrontació o incompatibilitat (entre un alumne i una escola) que es construeix al llarg del procés d’escolarització (no quan suspenen al final), o en algun moment crític específic de la infància i l’adolescència (per exemple en les transicions), que té costos per a la construcció personal (genera malestars i conflictes) o en els processos d’incorporació a la societat (va deixant exclosa a una part de la població). Pensar en els porros pot ser entretingut, però el problema és que no explica per què entre algunes escoles d’elit didàctica tenim un percentatge molt alt d’amants de la maria, ni considera que estar fumat un dilluns potser redueix la tensió que genera haver d’aprendre segons quines lliçons.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescència Boi Ruiz cànnabis drogues Fracàs escolar Irene Rigau opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Si vol ser metgessa, a quina escola ha d’anar? Entre l’escola plural i la desigual
    Next Article
    Actualitat
    “L’educació ha estat tan lligada al càstig que tenim interioritzada la por”
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}